[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Hoe mee om te gaan...

Hoe mee om te gaan...

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Hoe mee om te gaan...

Berichtdoor miekiemousie op 17 dec 2006, 20:44

Op dit moment werk ik in een groep waar zeer veel bijzondere leerlingen in zitten. Een leerling met PDD-NOS wordt erg goed begeleid en heb ik al vanaf week één niet veel problemen mee. Soms een dag wel, maar over het algemeen valt het mee.
Ik heb de laatste weken vooral problemen met een ander meisje in de klas. Dit meisje heeft ADHD en geen medicijnen. Soms weet ik echt niet wat ik met haar aan moet. Ik zal proberen enkele voorbeelden te geven, misschien kan iemand mij dan tips geven. Nog wel een kanttekening erbij. Het is een combinatieklas 5/6, waarbij dit meisje in groep 5 zit. Groep 5 en 6 zijn 's morgens gesplitst, maar 's middags is het een combinatiegroep. Dan vinden de meeste problemen plaats.

Een voorbeeld. Het meisje komt de klas in. De hele groep moet gaan lezen, zodat ze na de overblijf tot rust komen. Het meisje gaat eerst heel uitgebreid haar kastje opruimen, ik negeer haar. Hierna gaat ze andere kinderen afleiden, waarop ik naar haar toe ga. Ik kijk samen met haar naar het bord, waar het rooster op staat. We lopen dit samen na en komen tot de conclusie dat we nu gaan lezen. Het meisje pakt haar boek en ik loop naar een ander kind, dat mijn hulp nodig heeft. Ondertussen blijft het meisje andere kinderen lastig vallen, lachen enz. Ze gaat niet lezen. De puntenslijper valt op de grond en dit moet ze van mij opruimen. Ze pakt de bezem en gaat vegen. Dit blijft ze doen, waarbij ze expres tegen stoelen van andere kinderen aan stoot. Ik krijg geen contact met haar, ze blijft lachen en luistert niet. Ik kan haar gewoon niet bereiken en weet ook niet meer wat ik met haar aanmoet.

Een ander voorbeeld. Het meisje en 3 andere kinderen zitten aan de instructietafel omdat ze extra uitleg nodig hebben. Het meisje schopt onder de tafel naar andere kinderen, maar na een 'waarschuwing' van mij stopt ze hier mee. Hierna let ze niet op, leidt ze de andere kinderen af en praat ze door mijn uitleg heen. Ik kan haar weer niet bereiken, totdat ik zeg dat ze terug moet naar haar plaats. Dan zegt ze opeens, nee ik doe mee, ik hou op. Hierna wordt het minder, maar nog steeds blijft ze doorgaan. Even later moet ze terug naar haar plaats, zodat ik anderen kan helpen. Ze doet op haar plaats niks meer, alleen anderen lastig vallen.

Zo kan ik nog wel meer voorbeelden geven, ik weet niet precies wat ik ermee aan moet. Vanaf het begin af aan heb ik al moeite met haar, terwijl het bij mijn duo naar mijn idee andersom is.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Sylvia op 18 dec 2006, 09:34

Miekiemousie, echt gericht hulp heb ik niet voor je, maar ik herken het wel uit een boekje dat ik gelezen heb. Het heet : orde houden met verstand en is geschreven door Paul Miedema. Hij heeft ook een forum dat best interessant is om door te lezen.

http://www.fora.kennisnet.nl/viewthread.php?tid=2824

Wat ik terug zie is bijvoorbeeld het kind een waarschuwing geven. Ook als het dan zegt: ik werk nu goed mee, toch de consequentie doorvoeren. Ze is eerder gewaarschuwd en heeft zelf de keuze gemaakt om toch door te gaan met het storende gedrag. Het getuigt volgens Miedema ook niet van respect voor het kind door steeds opnieuw te waarschuwen omdat je dan aangeeft dat het kind niet capabel genoeg is om aan de opdracht te voldoen. Je ziet ook eigenlijk al in je eigen situatie dat het meisje zegt dat ze meedoet, maar het eigenlijk toch niet echt doet. Het is belangrijk om te achterhalen wat het doel is van het storend gedrag. Wil ze er aandacht mee? Dan zou je eens met haar af kunnen spreken dat je een aantal keren in de les haar naam noemt, of extra bij haar kunnen komen kijken. Als je het boekje kan lenen ergens, zou ik het zeker even doorlezen. Ik herkende er ongelooflijk veel uit vanuit mijn Lio klas. Helaas had ik het boekje toen nog niet gelezen:(
Miedema geeft in het boekje aan dat kinderen storend gedrag vertonen door behoefte aan:Aandacht, macht, wraak en als vertoon van onvermogen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor miekiemousie op 18 dec 2006, 20:31

Ik heb de boekjes ook gelezen (ook na mijn LIO..). Ben ze nu alleen kwijt... echt jammer, volgens mij uitgeleend, maar natuurlijk niet opgeschreven aan wie. Nou ja, wel een vermoeden, maar wat moet je als zij van niet zegt!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Jan10e op 18 dec 2006, 20:50

dit herken ik! ik heb ook een aantal van dit soort kinderen in de klas (3). Heel vermoeiend. Een meisje heeft nu ritalin en dat gaat beter. De andere twee hebben geen adhd (tenminste niet gediagnosticeerd) maar vertonen hetzelfde gedrag. Ik worstel hier ook erg mee en vind het lastig als ik dan ook nog eens een grote mond terug krijg, want daar komt het vaak wel op neer. Ook gaan andere kinderen erop reageren en dan is het hek vaak van de dam.
Ik herken ook wel wat Sylvia zegt, maar weet ook dat het vaak heel moeilijk is in de klas omdat je ook geen zin hebt om continu te straffen en weet dat het kind niet altijd iets aan kan doen.
Ik kan je helaas geen concrete tips geven, maar weet hoe frusterend het is en leef met je mee :)

(en stiekem lees ik mee met de tips die je hopelijk van andere wel krijgt ;) )
Wat je bent bewijst wat je kunt
Wat je ermee doet bewijst wie je bent
Avatar gebruiker
Jan10e
Paboforumholist
 
Berichten: 1780
Geregistreerd op: 20 dec 2003, 20:19
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht + gedragsspecialist

Berichtdoor miekiemousie op 18 dec 2006, 20:55

Gelukkig, ben niet de enige! Vind het af en toe echt frustrerend. Ben nu met een beloning door middel van stikkers bezig. Eigenlijk wil ik dit niet, maar ze hield zich vandaag wel in. Ennuh, dat is erg nodig, want de anderen doen ook voor 10 mee. Hoe druk kan het zijn in een combinatie 5/6. De 32 kinderen lijken er wel 64!!! Sjonge.
Dan krijg je in de brievenbus briefjes van de kinderen. ´Juf, ik vind het zo druk in de klas, kunt u daar niet iets aan doen´. Maar gelukkig ook ´Jullie zijn de liefste juffen van de hele wereld´. En ik voel me soms een duizendpoot die poten te weinig heeft!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor Sylvia op 18 dec 2006, 21:44

Nee inderdaad Jan10e, een kind straffen voor iets waar het niets aan kan doen is niet terecht. Als ze echt haar best doet om mee te werken vind ik het ook wat anders. Bij mijn zoontje in de klas zit een jongetje dat computerminuten kan verdienen. Die krijgt hij dagelijks uitgekeerd. Ha, het grappige vind ik dat hij die ná schooltijd krijgt. Als dus iedereen naar huis gaat mag hij nog een kwartiertje computeren. Hij vindt het geweldig en doet zijn stinkende best om die minuutjes te verdienen. Petje af, want het lukt hem heel vaak.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor miekiemousie op 06 feb 2007, 19:42

Ik had voor de kerst de hoop dat het na de vakantie minder zou zijn. Dit was om precies te zijn 1 week. Vandaag liep het helemaal de spuigaten uit. Ik weet echt niet meer hoe ik haar aan moet pakken, meelevend/duidelijk/streng het maakt niet uit.

Het begon vanmorgen op tijd al. We hadden een rekenles waarbij de kinderen van alles en nog wat extra gingen oefenen. Ze moesten verschillende sommen maken. Eerst waren er makkelijke sommen en ze werden steeds moeilijker. Op een gegeven moment zegt het meisje. Die sommen maak ik niet, en ze weigert. Vervolg, ze doet het ook echt niet. Wat ik ook zeg of doe.
Daarna voorleeswedstrijd, daar had ze zin in, dus ze doet goed mee. Ze gaat zitten en pas aan het einde gaat ze anderen zitten vervelen. Na deze wedstrijd had ik de pad-les (complimentenles). Tijdens deze les gaat ze op het bord tekenen, ik besluit haar maar even te negeren, kijken of dit helpt. Nee dus, ze blijft doorgaan een wordt steeds nukkiger. Na deze les loopt ze om een reden boos de klas uit, ik weet nu even niet meer de reden. Ik loop na een poosje even haar achterna om te kijken waar ze zit. Dan geef ik aan dat ze best mag afkoelen in de gang, maar dat ze dan wel van de stapel stoelen af moet. Ze wordt alleen maar bozer en, loopt na een heel gedoe weer boos de klas in. Daar gaat ze weer op het bord schrijven, waarna ik het krijtje afpak, de kinderen mogen namelijk niet zomaar op het bord schrijven. Hierop loopt ze boos de klas uit en trekt ze haar jas aan!!! Toen was ik het echt zat. Ik heb haar gepakt, haar jas laten uittrekken en haar naar de klas gestuurd. Vanaf toen is ze boos op haar stoel in een hoekje gaan mokken.

Ik weet echt even niet meer wat ik met haar aan moet. De RT'er (die maar 2 ochtenden op school werkt) was toen even de klos. Ze kwam de klas binnen en ik moest mijn verhaal kwijt. Wat zat en zit het me hoog. Ik heb nu wel besloten dat ik ga proberen haar te negeren, en dit ook te benoemen naar de klas als zij wel aandacht aan haar besteden. Ik geef haar alleen aandacht als ze het goed doet. Alleen soms wordt dit moeilijk, vooral als ze acties als vandaag gaat uitvoeren. Dit is echter het laatste redmiddel, ik weet niet wat ik nog meer kan doen! Heeft er nog iemand een ander idee om uit te voeren? Mijn duo en directrice zijn nou niet echt geweldige hulpen. Ja, ik moet een band met haar opbouwen (op de goede momenten is hij er wel, maar hij is ook zo weer weg) en 'een gesprek met haar moeder doet wonderen'. Dat laatste vind ik nu ook niet echt een goede oplossing.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Berichtdoor JufAnastacia op 12 jun 2007, 21:11

He Miekiemousie, hoe gaat het nu? Ben heel benieuwd...
Schooljaar 2008/2009 groep 3/4, de smurfenklas
Avatar gebruiker
JufAnastacia
PABOforum Peuter
 
Berichten: 107
Geregistreerd op: 26 maart 2006, 18:56

Re: Hoe mee om te gaan...

Berichtdoor miekiemousie op 15 jun 2007, 21:53

Ik werk op dit moment niet meer op deze school. Het is echter door mijn strubbelingen met dit kind, dat er wel eindelijk aan het traject begonnen is. Het bleek uiteindelijk dat mijn duo wel degelijk ook problemen met haar had, maar dit niet aangaf. Het kind is uiteindelijk in de molen terrecht gekomen en begonnen met medicatie. Ze werd een stuk rustiger en handelbaarder, en dat terwijl de medicatie nog heel laag was. Wat ik vooral zo goed vond, het kind kreeg hierdoor heel wat meer zelfvertrouwen. Ik hoop dat dit doorgezet heeft.

Op dit moment heb ik een jongen in de klas die dit na wil doen. (groep 3) Mijn duo zit echter ook met de handen in het haar. Vandaag ook weer. Hij kwam al letterlijk stuiterend de klas in. Op en neer springen e.d. De kinderen moesten aan het werk en hij gaat zitten zingen, weglopen van zijn plaats, roepen 'ik wil aandacht' en nog veel meer. Gaan we daarna CITO doen, daar had hij geen zin in. Hij gaat echt keihard zingen en gooit met een harde klap zijn laatje dicht. Op dit moment wist ik het niet meer, aangezien de rest van de klas probeerde te werken, maar dit niet lukte. Ik ben dan ook met hem uit de klas gelopen en heb een andere plek voor hem gezocht. Mijn geduld was op!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Hoe mee om te gaan...

Berichtdoor miekiemousie op 15 sep 2007, 09:16

Ik ben kapot na gisteren. En volgens mij was het signaal duidelijk naar iedereen toe.

Na de vakantie begonnen mijn duo en ik vol goede moed. Een nieuwe klas en een nieuwe start. Een deel van de kinderen zijn bekend (gr4) een deel onbekend (gr3). We wilden een nieuwe start maken met de ADHD'er zonder diagnose. Alleen vanaf dag 1 haalt hij het bloed onder onze nagels vandaan. Het is echt niet leuk! Afgelopen vrijdag was ik helemaal op. Hij heeft een andere leerling (zijn vriend) recht op zijn mond geslagen, en nog hard ook! Ik heb het niet gezien, omdat ik met instructie van de andere groep bezig was. Ik ga hierdoor verschrikkelijk aan mezelf twijfelen en ik niet alleen. Ik heb hem vrijdag naar de IB'er gebracht en stond zelf helemaal te trillen op mijn benen. Even later hadden de kinderen weeksluiting en kon ik me niet meer inhouden, de spanning moest er even uit.
Aankomende week heb ik met de IB'er een gesprek met moeder. De maat is nu echt vol. De jongen krijgt nog (steeds) geen etiket ADHD door de thuissituatie. Hierdoor dus ook geen rugzakje. Terwijl het nu echt wel nodig is! De IB'er gaat aangeven dat ze nu al wil bellen naar de instantie die hem onderzocht heeft, om het rugzakje te kunnen aanvragen. Dit moet moeder echter goedkeuren. Ook worden de zorgen voor volgend jaar al aangegeven. Dit jaar begon hij met bekende juffen, in een redelijk bekende klas met maar 20 kinderen. En het gaat al niet. Hoe moet dit volgend jaar gaan? In een onbekende klas, met onbekende leerkrachten en 30 kinderen? Zo, ik moest het even kwijt en ben benieuwd wat komende week gaat brengen...
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0


Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron