[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - handelingsplan ADD

handelingsplan ADD

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

handelingsplan ADD

Berichtdoor jufwilma op 13 jan 2007, 18:14

Momenteel ben ik bezig om een hp te maken voor een leerling met (een vermoeden van) ADD. Het is een jongen uit groep 6, redelijk gemiddeld intelligent schat ik zo. Grofweg zijn er twee problemen:
1. Hij let niet op tijdens de lessen
2. Zijn werk is nooit (op tijd) af (geldt eigenlijk voor alle vakken)
Het eerste probleem is denk ik al een beetje op te lossen door een andere plek in de klas. Hij zit nu bij een druk meisje en naast het raam.
Voor het tweede probleem ben ik nog over een aanpak aan het nadenken. Leerkrachten (ik ben ib-er) hebben al het een en ander geprobeerd, zoals minder werk geven, werk wat niet af is mee naar huis geven, na elke som/vraag bij de juf komen, belonen met een leuke activiteiten. Alles werkt volgens hen niet of maar heel even.
Ik zit zelf te denken om een lijst te maken waar hij zijn werk voor die dag op kan schrijven, zodat hij zelf kan bijhouden wat op tijd klaar is. Hier zou dan ook een beloningssysteem aangekoppeld kunnen worden.
Wie heeft er misschien nog een ander (beter ;) ) idee?!
Avatar gebruiker
jufwilma
PABOforum Peuter
 
Berichten: 125
Geregistreerd op: 27 jul 2005, 19:34
Woonplaats: Zwijndrecht

Berichtdoor Anita op 13 jan 2007, 19:33

Ik heb ook een jongen waarbij het werk nooit af is. Ik ben er inmiddels achter dat één van de oorzaken hiervan is dat hij een half uur blijft hangen bij een som die hij niet weet.
Ik heb voor hem een stappenkaart gemaakt zodat hij weet dat hij verder moet. Deze hangt op het bord, maar heb ik ook in het klein op zijn tafel geplakt. (deze kaart is te weten op mijn site die ik hieronder noem, bij 'aanpak werk')

Ik ben ook lang bezig geweest met een goede plaats voor hem. Hij zit nu achterin de klas, weg van het raam. Hij zit in het groepje bij twee rustige meiden die het geen probleem vinden om hem te helpen met het zoeken van de juiste bladzijde in het boek en aan te wijzen waar we zijn. Ik merk dat dit voor hem ook voor rust in zijn hoofd zorgt.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor jufwilma op 15 jan 2007, 18:31

Bedankt voor je reactie. De stappenplan kaart is erg leuk! Ik wil 'm ook gaan gebruiken. Ik heb hem wel iets aangepast voor dit kind. Ik heb binnenkort overleg met de leerkrachten, hopelijk zijn zij ook enthousiast om hier mee aan de slag te gaan (in het begin zullen ze hem wel moeten begeleiden in het omgaan met de stappen)!
Andere ideeen blijven ook nog welkom hoor! ;)
Avatar gebruiker
jufwilma
PABOforum Peuter
 
Berichten: 125
Geregistreerd op: 27 jul 2005, 19:34
Woonplaats: Zwijndrecht


Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast