'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor *Tamara* op 02 jun 2008, 19:33

Ik heb een ADHD-leerling in mijn klas die Ritalin slikt en over het algemeen goed te houden is. Hij is af en toe wel wat drukker dan andere kinderen, vraagt soms veel aandacht maar over het algemeen gaat het goed. Ik heb ook eens een afsprakenlijst met hem gehad omdat hij ook wat moeite had om mij als juf te accepteren. Ook dat gaat tegenwoordig gewoon erg goed.

Nu gaat het de laatste tijd alleen wat minder met hemzelf heb ik het idee. Hij lijkt slecht in zijn vel te zitten en komt regelmatig met de mededeling dat hij zich druk voelt. Sowieso wil ik een gesprek aangaan om te vragen of hij zich nog wel prettig voelt, maar wat doe je met zo'n mededeling? Hij heeft wel eens een rondje over het plein gerend maar hij had niet het idee dat het hielp, alleen op de gang zitten of met rustige muziek op werken hielp ook wel eventjes maar ook niet lang, dan was hij weer afgeleid en ergens anders mee bezig.

Hoe help ik deze leerling als hij met zo'n mededeling komt? Wie heeft een goed idee?
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: 'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor moimoi op 02 jun 2008, 19:39

terugsturen naar de kinderarts. Als je je druk voelt als ADHD'er met ritalin, dan klopt er misschien iets niet aan de dosering.
Dus, eerst gesprek aan gaan moeder/vader of hij het keurig inneemt iedere dag en anders dus naar de kinderarts.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor *Tamara* op 02 jun 2008, 19:45

Zit wat in... Weet ook niet exact hoe het met de dosering zit, wie weet zijn ze daar nu ook wel mee bezig. Zal dat ook eens navragen. Vind het wel onwijs sneu voor hem, want hij wordt er echt heel erg vlak van in zijn emoties.

Maar is dat de enige oplossing?
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: 'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor Joke op 02 jun 2008, 21:28

Misschien komt het onrustgevoel van iets anders, bv. iets dat 'onafgemaakt' blijft.
Dat lijkt me niet duidelijk voor een buitenstaander, ik zal proberen het uit te leggen.

Opdrachten/taken/beloftes etc., die een stuk vrijblijvender zijn dan 'het afmaken van je rekenles voor de pauze' kunnen een klein beetje onrust veroorzaken. Je weet dat je nog iets moet doen, maar er is geen haast bij dus je hebt het even weggestopt. Heb je een reeks van zulk soort dingen in je geheugen zitten, die allemaal zonder tijdslimiet zijn, dan stapelt dat onrust op onrust. Het geeft een onbestemd gevoel. Je weet niet wat er mis is, maar er is iets mis. Soms is het ook echt belangrijk, maar of dat nu ook het geval is weet je niet. Als je stil zit, gaat bv. je voet de hele tijd heen en weer, je tikt met je potlood, je .... noem maar op welk ander onrustgedrag hier ingevuld kan worden.
Misschien moeten zijn taken en beloftes wat duidelijker afgebakend worden (tijdslimiet) en moet hij eens bij zichzelf nagaan of hij niet 'te veel' heeft beloofd: voetballen met ... deze week, maar geen vaste dag, kamer opruimen thuis, maar niet afgesproken wanneer, iemand toegezegd te helpen met ...., maar niet gezegd wanneer enz. enz.
Als dat het geval is, kun je hem helpen hierin inzicht te krijgen.
Heb ik deze week wel tijd om .....? Nee? Niets afspreken, niets beloven voor je alles weer gedaan hebt en dan pas nieuwe beloftes doen en het liefst meteen wanneer je het zult doen.
Het kan ook iets meer met school te maken hebben: een weektaak in de klas, een spreekbeurt in het verschiet, een toets voor de boeg, huiswerk. Help hem er inzicht in te krijgen, dat brengt ook een heleboel rust.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: 'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor *Tamara* op 02 jun 2008, 21:41

Dank je wel voor je reactie Joke!

Ik moet zeggen dat ik dat ook wel herken bij mijn leerling. We hebben deze week een aantal opdrachten waar wel een limiet voor is (eind van de week, begin volgende week etc.) maar die dus niet per direct af moeten. Dat is in principe ook een beetje de bedoeling van de weektaak die we hanteren, daar zelf een planning in maken wanneer je dat gaat doen maar dat vinden de kinderen in mijn klas erg moeilijk. Nu je het zo zegt, kan ik me voorstellen dat het voor hem nog eens extra moeilijk is.

Dank je wel voor dit handvat, ik zal gelijk morgen eens kijken of hij nog grip heeft op de opdrachten voor deze week! Wil sowieso even een gesprek met hem en dit kan een stuk helpen denk ik!
It is not only about how long the road may be,
but also how well it is travelled...
Avatar gebruiker
*Tamara*
PABOforum Peuter
 
Berichten: 72
Geregistreerd op: 25 jan 2005, 13:58
Woonplaats: 's-Hertogenbosch
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
Functie: Leerkracht + rekencoordinator

Re: 'Juf, ik voel me druk' Hoe help je zo'n lln?

Berichtdoor Joke op 02 jun 2008, 21:46

Als het een probleem voor hem is zo'n weektaak, kun je het opbouwen van een dagtaak naar een meerdaagse taak en later een weektaak. Of je kunt aanbieden hem te helpen met het plannen: waarmee ga je beginnen. Wanneer denk je het af te hebben.Probeer dit hem ook voor te leggen. Of: Voor hem verdeel je de taken in kleinere porties die beter te overzien zijn.
Het is nauwelijks meer werk (je kunt markeren wat hij die dag af moet hebben) en het geeft hem houvast.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast