Leerkrachten met ADD?

'ADHD is de afkorting van Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Om het een beetje kort te houden, zoiets als: Alle Dagen Heel Druk'

Moderator: Anne

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor super_juf op 19 jan 2012, 19:34

Misschien dat het niet zozeer negatief bedoeld is, maar dat ze nog wat overdonderd is..?

Misschien ben je blij dat je nu een stempel hebt, dat puzzelstukjes op zijn plaats vallen?
Er is een website voor volwassenen met ADHD. Als je dit intypt op Google verschijnt het vrijwel bovenaan. Vol met tips!
Ga eerst eens privé alles op een rijtje zetten en lees dit forum eens rustig door.
Het kan echt wel hoor. Alleen misschien heb je het nu nog niet op een rijtje.
De bovenstaande berichten staan vol met tips voor ADD. Alleen ik denk dat er ook veel bruikbaar is voor jou, als het bijvoorbeeld gaat om een stukje 'planning'. Zeker in je opleiding belangrijk.

Ik begrijp dat je het nu nog niet zo ziet zitten maar het komt echt goed hoor!
Krijg je hier hulp bij? Misschien een idee om dit te doen?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 19 jan 2012, 20:01

Een coach is iig aan te raden en daar had je vroeger recht op, nu weet ik het niet meer na al die bezuinigingen
(Een studiemaatje zo ook heel erg fijn zijn)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 19 jan 2012, 21:46

Misschien ook een korte tussenevaluatie voor mij, na ongeveer een half jaar hard werken.
In augustus gaf ik aan dat ik me zorgen maakte voor het nieuwe schooljaar. Ik wist waar mijn zwakke punt lag en wilde hier mee aan het werk.
Dank voor de vele tips.

Ik moet eerlijk zeggen: het is me heel erg meegevallen. Ik heb de organisatie strak weten te organiseren en ben me ook bewust dat ik hier veel aandacht aan moet geven. Natuurlijk heb ik mijn zwakke momentjes, maar samen met collega heb ik veel structuur gebracht.
Alle materiaal in kastjes gezet waar kinderen zelf bij kunnen. Netjes achter deurtjes en niet op kasten. Op de deurtjes zitten labels van wat je er kunt vinden.
Ik heb kinderen aangesteld voor het opruimen van kasten; elke dag een ander en elke dag kijkt het kind of het nodig is.
Ik krijg er steeds meer feeling mee.

Eén ding loop ik wel tegen aan: de spullen. Deze groep 3 is een aantal jaren door steeds anderen gedraaid. Er zijn veel mappen waarbij de materialen niet geordend zijn, door elkaar zitten etc. Niet georganiseerde materialen. Ik ben alle mappen aan het ordenen. Kasten aan het legen. Veel materialen die er de afgelopen jaren bewaard werden en niets te maken hebben of niet te gebruiken zijn, heb ik weggegooid etc. Ik ben hier al een half jaar mee bezig en nog lang niet klaar. Doe het naast mijn gewone werk en niet altijd is er tijd voor. Zou het wel jammer vinden dat ik aan het eind van het jaar alles geordend heb, maar volgend jaar daar niet verder kan. Maar goed.. er zit dan wel duidelijk structuur in het materiaal.

Lastig is dat er 2 andere groep 3 leerkrachten zijn en dat we samen het materiaal delen.Al het materiaal ligt in mijn lokaal, in mijn kasten. Voor mij is het gewoon onoverzichtelijk waar materiaal is en wanneer mensen mijn structuur bijv. uit de kasten halen. Maar goed.. daar moet ik mee leren omgaan. Het loopt nu allemaal lekker, maar heb wel moeite wanneer we na schooltijd een vergadering hebben. Ik heb dan niet de tijd en de rust om mijn klas op orde te maken en dit voelt niet goed.
Maar ben verder heel tevreden en groep 3 is een erg leuke groep om les te geven!
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 19 jan 2012, 22:18

Nou, dat klinkt alsof je het aardig in de hand hebt. Heel vermoeiend allemaal, maar het werkt wel. We zullen ons altijd iets meer moeten geven dan een ander, tenminste dat gevoel heb ik.
We hebben geen automatische piloot en kunnen maar een ding tegelijk. We moeten alles bij vol bewustzijn doen anders weten we niet dat het gebeurd is.

Ik had een hele grote tas en na een vergadering gooide ik alles wat er slingerde in die tas en 's avonds na het eten ging ik dan alles nakijken, uitzoeken, sorteren en vastleggen. Ook mijn lessen bereidde ik elke avond nog voor, ook al had ik ze al jaren achter elkaar gegeven, ik las alles nog even door en maakte aantekeningen. Een soort lijstje, waarop ik terug kon vallen.
Echt heel vermoeiend, maar ik deed het toch. Wat een geluk dat het zo'n leuk beroep is. :lol: Ik had het er voor over, maar ik kwam beslist te kort aan managementvermogens, dat was mijn valkuil. Heel fijn om met een goed georganiseerde duo-partner te werken die me aan vulde waar ik te kort kwam, zoals ik haar aanvulde waar zij te kort kwam (en dat was dan juist weer op creatief gebied).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor onderwijs91 op 20 jan 2012, 11:14

Joke en super_juf,

Wat een lieve reacties.
Ik krijg nog een IQ-test en een sterkte zwakte analyse maandag.
Over 2 weken heb ik een afspraak met de psychiater over de medicijnen en therapie.
Dit ivm het niet op een rijtje te hebben in mijn hoofd.
Daardoor zijn de klachten van ADHD bij mij sterker naar buiten gekomen.
Ik heb inderdaad moeite met de uitslag. Ik moet het allemaal even laten bezinken.
Dit heeft vooral te maken met dat er vroeger op de basisschool heel vaak grapjes werden gemaakt of ik mijn pilletje wel had gehad of leerkrachten die zeiden heb jij geen ADHD? Jezus wat ben jij druk.
Maar helaas hebben ze er niets aan gedaan vroeger omdat het thuis veel minder was.

Inmiddels ben ik wel gestopt met school.
Klinkt misschien een beetje raar maar dit heeft weinig met de uitslag te maken.
Nu heb ik tijd om alles op een rijtje te zetten.

Liefs Lian
onderwijs91
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 16 jan 2012, 17:17
Groep: 3

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Postbuzz op 22 mei 2012, 11:33

Terwijl ik druk bezig ben met een voorbereiding voor een stagedag, dwalen mijn gedachten af. Ik pak een boek uit de bieb waarop staat "Studeren met een autisme". Voor ik het weet zit ik op dit forum. Hoezo snel afgeleid? :?

Goed om te lezen dat er inderdaad een boel mensen met AD(H)D voor de klas staan. Ik krijg vaak de vraag hoe ik mezelf straks voor de klas zie staan, als het plannen me maar niet wil lukken. Op dit moment krijg ik veel steun van mijn SLB'er op school en thuis van mijn vrouw. Zij plannen als het ware mijn studie.

Zijn er mensen hier die ook gebruik maken van anderen om alles op een rijtje te krijgen?
Postbuzz
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 05 nov 2009, 09:34
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 25 mei 2012, 22:00

Vaak zoeken mensen tijdens hun studie een studiemaatje of hebben een begeleider van de pabo, een enkele keer hebben ze een personal coach en het meest hoor je dat het thuisfront meehelpt . Een rustige partner o.i.d. die begrip voor je heeft en je op de juiste manier steunt doet vaak al wonderen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Caroline van Gils op 25 jun 2012, 07:56

Hoi,
Ik ben een laatstejaarstudente lerares lager onderwijs en ben ontzettend blij met dit forum!

Dit jaar was een 'crash-jaar' voor mij geweest.
Mijn eerste-leerjaar-stage en zelfstandige stage waren een ramp!

Na deze reeks van mislukkingen ben ik te weten gekomen dat ik ADHD heb.

Heeft iemand voor mij goede tips?


Groeten Caroline
Caroline van Gils
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 jun 2012, 20:56
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 25 jun 2012, 19:16

Heb je tips nodig voor je stages of voor je studie+stage?

Allereerst: zet eens op papier waar(mee) je steeds vastloopt. Ik neem aan dat je te veel wilt en niets afmaakt, orde (er ontgaat je veel), chaos in de klas (eigen materialen) o.i.d.?
Wees heel eerlijk tegenover jezelf. (En kijk ook naar wat er wél goed gaat.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 28 jun 2013, 14:59

Even wat nieuw leven in dit topic:

Zelf heb ik er niet voor gekozen om onderzoek te laten doen naar ADD.
Ik lift mee op de behandeling van vriendin ;) Met de tips die zij krijgt kom ik ook ver.
Nu ben ik nog niet zo lang geleden in een nieuw huis komen wonen met vriend en wat is het dan zoeken naar een vast ritme.
Al eerder had ik vriendlief vertelt over mijn vermoeden van ADD. Na een aantal maanden kwam hij thuis: ik heb van alles gelezen over ADHD en ADD en ik begrijp nu pas echt dat je sommige dingen gewoon niet anders kunt.
Fijn dat hij het accepteert en weet dat ik moeite heb om vaste plekken en een ritme te vinden.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 28 jun 2013, 15:39

Super, ik-je! :duimomhoog:
De narigheid is dat veel mensen beweren 'wel te weten wat ADD inhoudt', maar ze weten dat echt niet als ze zich daar niet in verdiepen.
Vooral met ADD lijkt het alsof je een situatie had kunnen voorkomen 'als je er maar je best voor gedaan had'.
Ik heb een oude vriendschap met een vriendin ervoor verbroken en ik ben er een relatie door kwijtgeraakt, omdat ze zich er beiden niet in hadden verdiept.
Ik was de verwijten zat. Je verwijt een blinde toch ook niet dat hij niet kan zien?
Het enige waar je behoefte aan hebt is vriendelijke sturing en ab-so-luut geen verwijten. Je voelt je zo al schuldig genoeg.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor ik-je op 29 jun 2013, 11:44

Inderdaad, Joke. Je beschrijft het precies zoals het voelt. Ik had het al eerder besproken met hem, maar als je elke dag met zo iemand zit is het opeens anders.
Totdat ik zelf tot de ADD ontdekking kwam was ik heel boos en gefrustreerd over mijzelf en snapte ik niet wat er met me mis was.
Het heeft me rust gegeven en een duidelijk beeld wat mijn zwakke punten zijn. En als het een keer mis gaat, dan lachen mijn vriend en ik er maar hard om. En op de één of andere manier verdwijnt die teleurstelling in jezelf dan.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Suze op 18 nov 2014, 11:22

Iemand behoefte de discussie weer te starten? Ikzelf sta ook voor de klas en loop om de zoveel tijd weer even vast, omdat ik dan het overzicht weer kwijt ben en daardoor zo moe en gefrustreerd raak. Elk jaar begin ik weer fris en vol goede moed met gestructureerde plannen en mappen en na verloop van tijd raak ik weer van alles kwijt en raak ik de structuur kwijt. In dit soort tijden ga ik weer veel over ADD lezen en vind ik het fijn om bevestiging te krijgen.
Herkennen jullie dit?
Suze
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 18 nov 2014, 11:13
Groep: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Joke op 18 nov 2014, 13:29

Ja hoor, heel herkenbaar, als je je hart wilt luchten, ga je gang.
Maar vergeet nooit dat je juist door je ADD bent wie je bent. Iemand met prachtige, eenvoudige oplossingen voor moeilijke problemen. Iemand die zich voor ieder kind zal inzetten en vol oorspronkelijke ideeën en verrassingen zit, collegiaal is en altijd bereid om te helpen. Op elke school zijn wel collega's die je juist daarom waarderen. Misschien wil iemand je dan wel bijstaan, iemand die bewaakt zonder betuttelend te zijn, zodat je niet 'doordraaft' en in je eigen valkuil terecht komt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Leerkrachten met ADD?

Berichtdoor Nik1985 op 13 maart 2015, 20:44

Goh, wat ontzettend grappig om mijn oude verhaaltjes terug te lezen (meester Nikky op blz 1). Nu kom ik op 1 of andere manier niet meer op dat account, maar ik ben dezelfde.
Leerkracht-zijn met ADD is eigenlijk best prettig voor mij. Veel afwisseling en een IB-er en directeur die er vanaf weten en me zodoende voldoende steunen als ik daar om vraag (bijv. bij deadlines e.d.)
Nik1985
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 13 maart 2015, 20:28
Groep: 8
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht en ICC-er

VorigeVolgende

Keer terug naar ADHD / ADD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron