In de klas zit een leerling (gr 6) met ADD/PDD-NOS. Is het handig om voor elkaar een lijstje te maken met tips, ideeën en ervaringen?
We hebben de klas sinds de Kerstvakantie veranderd en hij zit nu achterin de klas, bij het raam. Volgens mijn tante (orthopedagoge) is dat de beste plaats. Zo ervaart hij de blik naar buiten als 'ruimte' en hij heeft overzicht wat er in de klas gebeurt, wie er binnenkomt etc. Hij zit niet langs een looproute.
Ik dacht eerst dat het naar buiten kijken en het 'de klas inkijken' hem te veel prikkels zou geven. Want er fietst of loopt eens iemand langs of de vuilniswagen komt containers legen, etc. Maar het werkt perfect tot nu toe!
Wat verder nog meer werkt is humor en dan vooral taal-grapjes, woordspelingen, uitdrukkingen! Dat vindt-ie geweldig.
Hij is helemaal gek van Harry Potter. Vaak blijft ie in de klas zitten werken, zodra de pauze gestart is. Even een Harry Potter grapje dat we geen dreuzels in de pauze binnen willen of dat we 'm naar buiten toveren en voila, weg is-ie, met een big smile.. Heerlijk!