Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor lyssophietje op 27 jan 2013, 20:07

Ook maar even hier in het subforum :D . Voor mijn scriptie zoek ik enkele leerkrachten met een autistische kind in de klas, die een paar vragen voor mij willen beantwoorden. De vragen staan hieronder, het zijn er niet heel veel en ik zal er erg mee geholpen zijn!

Welke vorm van autisme hebben de kinderen in de klas?

Zijn deze kinderen laag, normaal of hoogbegaafd?

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met klasgenoten?

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met leerkrachten?

Hoe komen deze moeilijkheden tot uiting?

Welke aanpassingen/interventies worden gebruikt om de kinderen te helpen?

Wat is het resultaat van deze aanpassingen (goed, matig, onvoldoende)?

Op welke gebieden zou u (extra) handvatten kunnen gebruiken voor het begeleiden van deze kinderen?
lyssophietje
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 04 aug 2008, 14:36
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor Sjanne op 27 jan 2013, 20:17

Welke vorm van autisme hebben de kinderen in de klas?
PDDNOS

Zijn deze kinderen laag, normaal of hoogbegaafd?
normaal- en hoogbegaafd

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met klasgenoten?
Samenwerken, vragen stellen aan elkaar, een gesprek starten, aangeven wat wel of niet leuk is.

Welke moeilijkheden ondervinden deze kinderen op sociaal gebied in de omgang met leerkrachten?
Niets aannemen van stagiaire.

Hoe komen deze moeilijkheden tot uiting?
Matige werkhouding, moeilijk samenwerk opdrachten uitvoeren, opstartproblemen.

Welke aanpassingen/interventies worden gebruikt om de kinderen te helpen?
Rugzakbegeleiding, doorspreken van de dagen, voorbereiden op veranderingen.

Wat is het resultaat van deze aanpassingen (goed, matig, onvoldoende)?
Matig tot voldoende, ligt er wel eens aan.

Op welke gebieden zou u (extra) handvatten kunnen gebruiken voor het begeleiden van deze kinderen?
Nog meer begeleiding en dan het liefst in de groep i.p.v. er buiten
Sjanne
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 701
Geregistreerd op: 22 jun 2004, 20:47
Woonplaats: Hoorn (Noord-Holland)
Groep: 0
Schooltype: Katholiek Jenaplan
PABO jaar: 0
Functie: stamgroepsleider

Re: Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor lyssophietje op 27 jan 2013, 20:28

Sjanne, bedankt voor je snelle reactie :D
lyssophietje
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 04 aug 2008, 14:36
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vragen voor leerkrachten met een autistisch kind in de klas

Berichtdoor Anita op 28 jan 2013, 20:04

Ik sluit dit topic en verwijs iedereen naar het reeds bestaande topic.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht


Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron