Dat lezen zal ik eens gaan proberen...
Heb je al geprobeerd met werkvermindering te werken? Ik doe dat ook bij de autistische jongen in mijn klas. Hij heeft ontzettend veel moeite met rekenen, krijgt hier ook veel begeleiding bij vanuit RT. Het is voor hem vaak ook niet te overzien, zoveel rijtjes en zoveel sommen terwijl hij het toch al moeilijk vind. Daarom krijgt hij werkvermindering, hij moet wel van alle verschillende opdrachten wat maken, maar bijvoorbeeld de helft van de rijtjes. DAardoor is het beter te overzien en krijg ik ook minder vaak de hulpvraag, hij werkt veel rustiger en stoort andere kinderen niet.
Het 'probleem' is dat hij goed is in rekenen... Hij kan de hele WIG taak in 1 les af hebben (terwijl je er normaal 2 lessen over doet).. Hij scoort ook hoog op rekenen met de toetsen..
Ook dit herken ik. Waar het aan ligt weet ik niet, maar wij doen veel flitsen en op de pc oefenen. Ook een tafelkaart op de tafel helpt. Ik merk nu heel langzaam verbetering, bij sommige tafelsommen is de tafelkaart al niet meer nodig en hij wil het ook echt eerst zelf proberen nu, voordat hij de tafelkaart gaat gebruiken.
Tafelkaart heeft hij idd niet, op de PC hebben we ook een programma waar hij de tafels kan oefenen (sommenplaneet), maar ik daar instel dat hij de tafel van 0/1/2/3 moet doen en ik kom een minuut later terug, dan heeft hij hem alleen op de tafel van 0 ingesteld.. Omdat hij die natuurlijk zo snel kan invullen. En als hij klaar is, begint hij gewoon weer opnieuw met de tafel van 0
Sowieso niet de strijd aangaan met achter hem aanlopen. Ik denk dat dit een teken is dat iets niet duidelijk is voor hem. Probeer du salles vzoveel mogelijk duidelijke te maken. Ik heb mezelf aangewend om alles expliciet te boenoemen waarom ik dat doe, of dat wil. dit zorgt voor duidelijkheid en structuur. Ook heb ik de dagindeling op het bord staan, en omdat ik een combinatieklas heb, vertel ok ook meteen duidelijk `s ochtends wanneer het zelfstandig werken is en wanneer heb een les met mij is.
Die strijd heb ik maar opgegeven
Hahaha, ben blij dat ik nu een autistische leerling in de klas heb voor het eerst en niet pas als ik straks mijn eigen klas heb
. Kan ik nu tenminste veilig experimenteren en de gevolgen van mijn handelen aanpassen/verbeteren
. Liever nu de fout in gaan, dan straks aan het begin van een schooljaar met een kind aangezien je die fouten niet altijd evengoed kan herstellen