[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 10:10

Google een op gentle TEACH methode

Deze methode is specifiek op autistische kinderen gericht. Inderdaad met schermen, bakjes en plaatjes.
Er is genoeg literatuur over deze methode te vinden en ik denk dat je er genoeg ideeën uit kunt halen.
Dat is dit boek: http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html ?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor thomas op 22 feb 2010, 10:15

Ik vind het volgende boek heel waardevol in het werken met autistische leerlingen

Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en internbegeleiders.

In dit boek staan veel praktische tips.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 10:18

Ik vind het volgende boek heel waardevol in het werken met autistische leerlingen

Leerlingen met autisme in de klas. Een praktische gids voor leerkrachten en internbegeleiders.

In dit boek staan veel praktische tips.
Kan ik niet vinden op Bol.com

Ik heb ook wel de nodige boekjes gelezen over wat autisme inhoudt. Heb ook 'Geef mij de vijf' aangeschaft voor mezelf, maar ik mis nog de echt hele praktische dingen.. Gewoon van 'doe dit en dit in de klas' en 'geeft dit zus en zo aan de leerling'
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor thomas op 22 feb 2010, 10:22

1. Bij het stil lezen aan het begin van de ochtend zit hij vaak maar wat om zich heen te kijken. Gaat niet lezen, zelfs niet bij herhaaldelijk erop wijzen. Wat doe je hier aan? Is het boek gewoon te moeilijk voor hem om in delen te lezen? Losse blaadjes geven? Opdrachten laten maken?

Heb je de handeling visueel gemaakt? Weet hij wat hij moet doen, heeft hij een boek naar zijn eigen interesse?

2. Bij het rekenen geeft hij wel eens aan dat ik het antwoord moet geven (vertaling volgens mij: 'ik vind het moeilijk, help mij'). Ik leg het dan wel uit, dan doet hij een rijtje en begint hij opnieuw dat hij het moeilijk vindt

Heeft hij hier de handeling duidelijk? Leg je steeds op dezelfde manier uit? Is er maar 1 oplossingsmogelijkheid voor deze leerling?

3. Handschrift is en blijft moeilijk... We hebben hem uiteindelijk de opdracht gegeven om klein te schrijven, toen werd zijn handschrift stukken leesbaarder! Maar dat zwakt weer af...

Leerlingen met autisme hebb ook vaak een motorische achterstand. Kun je dit compenseren? Kun je dit stimuleren, het klein schrijven?


Ik heb zelf de TEACH methode gezien. Dit werkt erg goed voor lln met autisme. Alles is gestructureerd. Via bakken volgt hij de opdrachten afgezonderd. Je moet voor deze leerling alles voorspelbaar maken, visueel met picto's.

Je moet goed kijken naar wat de leerling allemaal wel kan! Een leerling met autisme kan zich zelf niet veranderen, je zult zijn omgeving aan moeten passen om hem goed te laten leren/functioneren.
3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor thomas op 22 feb 2010, 10:25



3 dagen groep 4, 2 dagen ib'er
thomas
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 707
Geregistreerd op: 01 jun 2004, 16:32
Woonplaats: Nijverdal
Groep: 5
Schooltype: kaholiek
Functie: lkr en iber

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 10:30

Heb je de handeling visueel gemaakt? Weet hij wat hij moet doen, heeft hij een boek naar zijn eigen interesse?
Hoe visueel? Het boek open leggen en aanwijzen welke bladzijden hij moet lezen? Ja, heb ik gedaan... Ene keer zegt hij dat hij het al heeft gelezen (als ik hem vraag het na te vertellen kan hij niet niet) en een andere keer dat hij gewoon geen zin heeft. Eigen interesse? Hij mag zelf een boek kiezen uit de boekenkast, bladert het misschien in een paar minuten door en wil dan al weer een ander boek...

Heeft hij hier de handeling duidelijk? Leg je steeds op dezelfde manier uit? Is er maar 1 oplossingsmogelijkheid voor deze leerling?
Als ik er naast ga zitten en hem de som hardop voorlees dan gaat hij wel nadenken en het antwoord invullen (al gokt hij wel bij sommen van 46+9 (56?57?55?54?). Maar ik kan niet de hele rekenles naast hem zitten. Hij scoort goed op A niveau met de toetsen en ik heb een aantal D kinderen die ook begeleiding nodig hebben

Leerlingen met autisme hebb ook vaak een motorische achterstand. Kun je dit compenseren? Kun je dit stimuleren, het klein schrijven?
Het gaat wel onwijs beter. In het begin van het jaar was het amper te lezen, ook bij een taalles is het vaak moeilijk te lezen. In het schrijf schrift schrijft hij wel beter (nog steeds moeilijk leesbaar, maar je raakt er aan gewend). Geen idee hoe ik dit nog verder kan stimuleren... Ik kan hem wel belonen ivm computerminuten verdienen, maar ook zo'n systeem vind ik juist niet goed om te gebruiken bij een autistische leerling omdat je het dan moet blijven doen, terwijl een ander kind het uiteindelijk zonder het beloningssysteem leert...


Ik heb zelf de TEACH methode gezien. Dit werkt erg goed voor lln met autisme. Alles is gestructureerd. Via bakken volgt hij de opdrachten afgezonderd. Je moet voor deze leerling alles voorspelbaar maken, visueel met picto's.

Je moet goed kijken naar wat de leerling allemaal wel kan! Een leerling met autisme kan zich zelf niet veranderen, je zult zijn omgeving aan moeten passen om hem goed te laten leren/functioneren.
O ik ben bereid tot op een bepaald niveau de omgeving aan te passen. Maar hoe ik het moet aanpassen; geen idee. Zoveel autistische leerlingen zijn er niet op school geweest en deze valt toch wel redelijk op vanwege de onrust die in hem zit.

Heb je de TEACH methode toevallig op school? Zou je dan niet wat foto's kunnen maken van alles wat op hem gericht is, zodat het mij wat handvaten geeft en ik het ook praktisch kan toepassen?)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Mniekske op 22 feb 2010, 13:12

1. Bij het stil lezen aan het begin van de ochtend zit hij vaak maar wat om zich heen te kijken. Gaat niet lezen, zelfs niet bij herhaaldelijk erop wijzen. Wat doe je hier aan? Is het boek gewoon te moeilijk voor hem om in delen te lezen? Losse blaadjes geven? Opdrachten laten maken

Je geeft aan in je volgende post dat hij zelf een boek kiest, een paar keer bladert en weer een nieuw boek wil. Kan het zijn dat hij niet zo goed weet hoe hij een boek kan kiezen, hoe hij ziet waar het over gaat etc. En dus maar gewoon wat pakt om er vervolgens achter te komen dat hij het geen leuk boek vindt? Misschien kun je eens samen met hem een boek uitkiezen; vragen wat hij leuk vind om te lezen, laten zien hoe je er achter komt waar het boek over gaat etc.

2. Bij het rekenen geeft hij wel eens aan dat ik het antwoord moet geven (vertaling volgens mij: 'ik vind het moeilijk, help mij'). Ik leg het dan wel uit, dan doet hij een rijtje en begint hij opnieuw dat hij het moeilijk vindt

Heb je al geprobeerd met werkvermindering te werken? Ik doe dat ook bij de autistische jongen in mijn klas. Hij heeft ontzettend veel moeite met rekenen, krijgt hier ook veel begeleiding bij vanuit RT. Het is voor hem vaak ook niet te overzien, zoveel rijtjes en zoveel sommen terwijl hij het toch al moeilijk vind. Daarom krijgt hij werkvermindering, hij moet wel van alle verschillende opdrachten wat maken, maar bijvoorbeeld de helft van de rijtjes. DAardoor is het beter te overzien en krijg ik ook minder vaak de hulpvraag, hij werkt veel rustiger en stoort andere kinderen niet.

4. De tafelsommen blijft hij moeite mee hebben, terwijl ik juist dacht dat dat voor autistische kinderen makkelijk zou zijn?

Ook dit herken ik. Waar het aan ligt weet ik niet, maar wij doen veel flitsen en op de pc oefenen. Ook een tafelkaart op de tafel helpt. Ik merk nu heel langzaam verbetering, bij sommige tafelsommen is de tafelkaart al niet meer nodig en hij wil het ook echt eerst zelf proberen nu, voordat hij de tafelkaart gaat gebruiken.

6. Af en toe is het blijkbaar te druk voor hem, dan gaat hij door de klas heen lopen. Trekt stoelen om of geeft kinderen uit het niets een klap op de rug. Als ik hem vertel dat hij moet gaan zitten luistert hij niet... Ook niet als ik zeg dat hij binnen 5 tellen moet gaan zitten en ik dan ga aftellen... Als ik op hem afloop dan loopt hij gewoon weg, waardoor we dus eigenlijk een soort van 'pak mij' spelletje doen... Laatst heb ik de klas gewoon door laten werken en ging hij vanzelf achter de computer zitten, waar ik hem wel kon vastpakken voordat hij weer weg liep. Maaarrr... Autistische kinderen houden volgens de theorie niet van aanrakingen... Wat moet ik dan doen?

Sowieso niet de strijd aangaan met achter hem aanlopen. Ik denk dat dit een teken is dat iets niet duidelijk is voor hem. Probeer du salles vzoveel mogelijk duidelijke te maken. Ik heb mezelf aangewend om alles expliciet te boenoemen waarom ik dat doe, of dat wil. dit zorgt voor duidelijkheid en structuur. Ook heb ik de dagindeling op het bord staan, en omdat ik een combinatieklas heb, vertel ok ook meteen duidelijk `s ochtends wanneer het zelfstandig werken is en wanneer heb een les met mij is.

Succes ermee.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 13:22

Dat lezen zal ik eens gaan proberen...

Heb je al geprobeerd met werkvermindering te werken? Ik doe dat ook bij de autistische jongen in mijn klas. Hij heeft ontzettend veel moeite met rekenen, krijgt hier ook veel begeleiding bij vanuit RT. Het is voor hem vaak ook niet te overzien, zoveel rijtjes en zoveel sommen terwijl hij het toch al moeilijk vind. Daarom krijgt hij werkvermindering, hij moet wel van alle verschillende opdrachten wat maken, maar bijvoorbeeld de helft van de rijtjes. DAardoor is het beter te overzien en krijg ik ook minder vaak de hulpvraag, hij werkt veel rustiger en stoort andere kinderen niet.
Het 'probleem' is dat hij goed is in rekenen... Hij kan de hele WIG taak in 1 les af hebben (terwijl je er normaal 2 lessen over doet).. Hij scoort ook hoog op rekenen met de toetsen..

Ook dit herken ik. Waar het aan ligt weet ik niet, maar wij doen veel flitsen en op de pc oefenen. Ook een tafelkaart op de tafel helpt. Ik merk nu heel langzaam verbetering, bij sommige tafelsommen is de tafelkaart al niet meer nodig en hij wil het ook echt eerst zelf proberen nu, voordat hij de tafelkaart gaat gebruiken.
Tafelkaart heeft hij idd niet, op de PC hebben we ook een programma waar hij de tafels kan oefenen (sommenplaneet), maar ik daar instel dat hij de tafel van 0/1/2/3 moet doen en ik kom een minuut later terug, dan heeft hij hem alleen op de tafel van 0 ingesteld.. Omdat hij die natuurlijk zo snel kan invullen. En als hij klaar is, begint hij gewoon weer opnieuw met de tafel van 0

Sowieso niet de strijd aangaan met achter hem aanlopen. Ik denk dat dit een teken is dat iets niet duidelijk is voor hem. Probeer du salles vzoveel mogelijk duidelijke te maken. Ik heb mezelf aangewend om alles expliciet te boenoemen waarom ik dat doe, of dat wil. dit zorgt voor duidelijkheid en structuur. Ook heb ik de dagindeling op het bord staan, en omdat ik een combinatieklas heb, vertel ok ook meteen duidelijk `s ochtends wanneer het zelfstandig werken is en wanneer heb een les met mij is.
Die strijd heb ik maar opgegeven :P Hahaha, ben blij dat ik nu een autistische leerling in de klas heb voor het eerst en niet pas als ik straks mijn eigen klas heb :P. Kan ik nu tenminste veilig experimenteren en de gevolgen van mijn handelen aanpassen/verbeteren :). Liever nu de fout in gaan, dan straks aan het begin van een schooljaar met een kind aangezien je die fouten niet altijd evengoed kan herstellen :)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor juf mama op 22 feb 2010, 13:43


Voor alle duidelijkheid: vond ik zelf een heel prettig boek (en de leerkrachten waar mijn zoon heeft gezeten ook).

Nog even een opmerking: via een beloningssysteem iets aan of afleren werkt vaak goed. Alleen moet je hier ook veel duidelijkheid bieden (ook bij het afbouwen).

Dagindeling op het bord ziet er bij mij als volgt uit:

zelfstandig werk
spelling
begrijpend lezen
- pauze
rekenen
engels
- pauze
woordenschat
wijzer door de natuur
vreedzame school

Ik kies er sinds vorig jaar bewust voor hier geen tijden bij te zetten, omdat de autist die ik toen in de klas had aan het einde van de tijd die er stond telkens meteen zijn boek dichtklapte en niet meer verder ging, ook al was hij niet klaar. Naast deze planning op het linkerbord vul ik elke les op het rechterbord in:
- doel
- wat
- hoe lang
- met wie
- klaar?
Dit doen we schoolbreed (directe instructiemodel) en geeft vooral ook de wat minder makkelijke kinderen veel houvast.

Voorbeeld (ingevuld):
Rekenen
- doel: oefenen met herleiden van oppervlaktematen
- wat: werkboek meten=weten bladzijde 9 en 10
- hoe lang: tot .... (tijd) OF: tot de pauze OF: tot iedereen klaar is
- met wie: je schoudermaatje OF alleen OF je tafelgroepje
- klaar? : weektaak afmaken OF boek lezen OF etc.

NB: waar nu OF, OF, OF staat ingevuld staat in het echt natuurlijk steeds maar 1 ding!
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 13:53

Hmm, ik zie al dat dit redelijk wat tijd gaat kosten. Voor mij geen probleem, maar ook mijn begeleidster en de volgende leerkrachten zullen dit dan moeten doen. Bord ruimte is er verder weinig en de rest van de klas heeft dit niet nodig voor zover ik weet, maar ik kan het een week of 2-3 eens schriftelijk uitproberen door gewoon even een schema te ontwerpen in Word (gewoon standaard voor ma t/m vr en dan met pen invullen)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Joke op 22 feb 2010, 14:10

Enkele observaties:
1. Bij het stil lezen aan het begin van de ochtend zit hij vaak maar wat om zich heen te kijken. Gaat niet lezen, zelfs niet bij herhaaldelijk erop wijzen. Wat doe je hier aan? Is het boek gewoon te moeilijk voor hem om in delen te lezen? Losse blaadjes geven? Opdrachten laten maken?
Geef aan welke bladzijden hij moet lezen, dit is een omschreven taak waaraan hij houvast heeft.
2. Bij het rekenen geeft hij wel eens aan dat ik het antwoord moet geven (vertaling volgens mij: 'ik vind het moeilijk, help mij'). Ik leg het dan wel uit, dan doet hij een rijtje en begint hij opnieuw dat hij het moeilijk vindt
Spreek af dat hij een rijtje (of meer) maakt en dat hij daarna terug moet komen om het te laten zien. Dan vraag je bij een nieuwe reeks die je opgeeft weer eerst even (volgens een vast patroon) of hij die nieuwe sommen begrijpt. Heel vaak is het even doornemen van de werkwijze al genoeg om de rest te kunnen maken.
Als hij echt zo goed is, zou je met hem een bepaalde tijd kunnen afspreken waarin hij de taak afheeft. Daarna tafels oefenen op de computer en afsluiten met een spelletje, ev. van www.spele.nl

3. Handschrift is en blijft moeilijk... We hebben hem uiteindelijk de opdracht gegeven om klein te schrijven, toen werd zijn handschrift stukken leesbaarder! Maar dat zwakt weer af...
Elke keer als er geschreven wordt doorloop jij een vast ritueel met hem: waar gaat hij op letten vandaag enz.

4. De tafelsommen blijft hij moeite mee hebben, terwijl ik juist dacht dat dat voor autistische kinderen makkelijk zou zijn?
Tafelsommen zijn voor veel autistische kinderen moeilijk. Je zou een bakje met sommen kunnen maken, daarbij gebruikmakend dat hij de som kan omkeren en dus bij een nieuwe tafel al heel wat sommen kent uit andere tafels. 4x5 = 20, dat heeft hij al geleerd in de tafel van 5, dan kent hij iig al een som van de tafel van 4. Ik hoop dat ik duidelijk ben. Naarmate hij meer tafels kent, wordt elke nieuwe tafel makkelijker. De sommen die hij kent verwijderen, zodat hij daadwerkelijk kan zien dat er maar weinig nieuwe sommen zijn.
5. Bij het werken op de computer gaat hij constant dingen doen die hij leuk vindt, in plaats van hetgeen dat hij moet doen. Dan zit hij bijv. ineens op spelle.nl terwijl hij in rekensoftware van Wereld in Getallen moet werken. Bij WIG gaat hij ook wel eens op een andere naam om bepaalde dingen nog een keer te doen..... Verbieden om op de computer te gaan? Vind ik zo flauw.. Erover praten? Zelfs na 3x weer erop wijzen gaat hij weer naar andere dingen...... Gewoon kindergedrag, alleen haal je een andere leerling direct van de computer af of is 1 waarschuwing genoeg. Hem van de computer halen zorgt voor rebels gedrag en dan loopt hij gewoon af en toe van zijn plaats af en gaat achter de computer zitten.
Geef hem de kans om na zijn oefeningen even een spelletje te mogen doen. Blijf controleren, zodat je weet (en hij ook) dat er op hem gelet wordt.
6. Af en toe is het blijkbaar te druk voor hem, dan gaat hij door de klas heen lopen. Trekt stoelen om of geeft kinderen uit het niets een klap op de rug. Als ik hem vertel dat hij moet gaan zitten luistert hij niet... Ook niet als ik zeg dat hij binnen 5 tellen moet gaan zitten en ik dan ga aftellen... Als ik op hem afloop dan loopt hij gewoon weg, waardoor we dus eigenlijk een soort van 'pak mij' spelletje doen... Laatst heb ik de klas gewoon door laten werken en ging hij vanzelf achter de computer zitten, waar ik hem wel kon vastpakken voordat hij weer weg liep. Maaarrr... Autistische kinderen houden volgens de theorie niet van aanrakingen... Wat moet ik dan doen?[/quote]
Geef hem vooraf de keuze ergens apart geconcentreerd aan het werk te kunnen. Als hij weet dat hij hiervoor mag kiezen loopt het niet op bij hem tot de frustratiegraad. Spreek een teken af waarmee hij dat kan aangeven, dan stoort hij niemand.

Praktische tips:
-Ik raad je aan het boek 'Geef me de 5' van Colette de Bruin te lezen.
Hierin komen weliswaar extreme gevallen voor, maar daardoor wordt het belang van de 5 vragen (die juf mama al in een van haar eerste antwoorden gaf) juist extra duidelijk.
- Altijd de vijf vragen stellen, zodat de jongen eraan gewend raakt
- Ik weet het niet zeker, maar denk aan De beertjes van Meichenbaum om werkhoudingsproblemen te voorkomen
- Altijd visueel maken van wat je van hem verwacht d.m.v. pictogrammen, foto's en taak (op papier of bord)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 22 feb 2010, 14:50

Geen een enkel kind mag op spele.nl, dus die mogelijkheid valt af... T is een lieve jongen, maar ik vind dat ik een dergelijke uitzondering niet kan maken...

Geef me de vijf zal ik van de vakantie nog eens doorlezen. Heb hem al een keer doorgelezen maar toen was het meer als achtergrond informatie... (hihihi, heb nog nooit zoveel geld aan mijn stage uitgegeven als dit jaar :P)
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor juf mama op 22 feb 2010, 15:40

over geld gesproken: vraag even na wat er aan achtergrondinformatie in de vorm van boeken of materiaal aanwezig is op school (in de orthotheek of in het bezit van de interne begeleider). Gezien de jongen nog best een poos op school blijft kun je school ook vragen boeken als 'voor alle duidelijkheid' oid aan te schaffen voor in de orthotheek en hem dan zelf als eerste lezen...
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor juf mama op 22 feb 2010, 17:27

nog even een reactie op wat je zelf zei:
tijd: dat valt heel erg mee. Je schrijft per les even snel deze dingen op (ik heb kaartjes hangen waar doel, wat, hoe lang, met wie en klaar? al op staan en vul het dus even snel in). Wij doen dit schoolbreed bij elk vak. Het invullen kost bijna geen tijd, maar je spaart wel een hoop tijd uit omdat niemand meer komt met vragen als: 'welke bladzijde?, mogen we samenwerken? wanneer beginnen we met...? etc. Bovendien blijken de wat minder makkelijke kinderen er veel houvast aan te hebben. Een heel schema voor de hele dag (of de hele week) tegelijk lijkt mij echter niet zo'n goed idee.

Nog een aanvulling: werken met kinderen blijft maatwerk. Net zoals de ene gemiddelde leerling de andere niet is, is de ene autist ook de andere niet. Zo gaf ik al aan dat het opschrijven van een eindtijd bij de autistische jongen die ik vorig jaar in de klas had niet werkte. Bij een van de twee die ik nu in de klas heb juist weer wel: die doet vaak een poos niet zo veel, kijkt dan op de klok mompelt: nog 20 minuten, ik moet opschieten en maakt alles vervolgens (meestal foutloos) in die 20 minuten (niet te ruim opschrijven dus). Ook is de oorzaak van onrust niet bij iedereen hetzelfde. Ga dus vooral ook het gesprek aan met het kind. De andere van de twee die ik nu in de klas heb bleef ondanks alle verduidelijking onrustig. En wat bleek: hij bleek overgevoelig voor geluid en werd zo af en toe helemaal gek van het getik van de klok... Je raadt het al: ander plekje gegeven en geen last meer gehad... Kortom: succes ermee en laat je niet gek maken: soms is de oplossing simpeler dan je dacht.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Re: Autistisch jongetje in groep 4: praktische tips?

Berichtdoor Oud op 28 feb 2010, 17:59

Goed, inmiddels heb ik een scherm gemaakt (uit 3 schilderdoeken van de Action), zijn er 3 bakjes gekomen en gaan we knijpers gebruiken voor het van de plaats af gaan.


Over het schema:
Vak:
Wat?
Hoe lang?
Met wie?
Klaar?


Voorbeeld:
Vak: Rekenen
Wat? Taak 9, som 1 + 3 + 5 helemaal
Hoe lang? Tot de wekker afgaat
Met wie? Alleen
Klaar? Taak 9 som 2 + 4 + 6

Vak: Taal
Wat? Taalboek bladzijde 5 + opstel schrijven
Hoe lang? Met de hele klas praten (vinger opsteken)
Met wie? Taalboek met de hele klas, opstel alleen
Klaar? Uitleg opstel


Zo goed?

O en nog even een vraag: de bakjes, moeten die direct naast hem staan? Of mogen die ook op 3-4 meter afstand staan op een vaste plaats voor hem?

En het scherm: gewoon na een instructie neerzetten als ze stil aan het werk moeten gaan? Wat als hij het niks vindt? Verplichten? Of achter in de klas zetten en hem laten weten dat als hij het wil hij het zelf moet pakken?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron