Ik heb een jongen in mijn groep die autistisch is, maar tegelijkertijd wel slim is. Naast de motivatie en startproblemen, ervaart hij bij het rekenen problemen bij zowel tafel-sommen alsmede min-sommen.
De tafel-sommen blijken lastig te zijn voor autistische leerlingen in het algemeen las ik hier al op het forum. Hij mag een tafelkaart bij de tafels gebruiken. Laatst waren er tafel-sommen in een toets en toen wilde hij constant het blad pakken maar dit mocht hij niet van mij. Op de gang tien minuten bij mijn begeleidster laten werken maar toen was er nog niks veranderd. Hij had al te horen gekregen dat hij alleen naar buiten mocht als hij de tafel-sommen af had, enkele minuten later zag ik hem buiten en had hij de sommen blijkbaar af. Geen idee hoe dat nou weer is gebeurd!
Het andere probleem zijn de min-sommen. Hij houdt hier *totaal* niet van. Roept vaak genoeg 'waarom moeten er nou weer min-sommen bij rekenen zijn'. Ik heb hem uitgelegd dat het gewoon bij rekenen hoort, dat het belangrijk is om ook eraf te kunnen uitrekenen, etc. Maar hij blijft zo negatief tegen deze min-sommen kijken! Als hij echter werkt dan maakt hij ze achter elkaar en ook meestal goed. Hij kan het dus wel!
Iemand enig idee wat er aan deze twee problemen te doen is?