[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

'mensen met autisme hebben het moeilijk om betekenissen te begrijpen achter de waarneming. Ze kunnen nauwelijks afstand nemen van de letterlijkheid en hebben dus problemen met verbeelding.'

Moderator: Anne

Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 20 jun 2013, 09:59

Na het basis onderwijs kon ik door naar IVBO onderwijs. Ik wilde echter naar de LEAO school omdat het LTS gebouw mij veel te groot en te angstig was, echter dat kon ik toen nog niet verwoorden. Ik kon niet naar de LEAO dat zou te moeilijk zijn volgens de leraren. Nooit onderzocht op autisme. Vervolgens overleed mijn broer en ik werd depressief. Ik ging vervolgens naar het MLK onderwijs VSO. Daar heb ik uiteindelijk 8 jaar opgezeten. Vervolgens ben ik later gaan nadenken. De adjunct directeur gaf aan wat ik niet kon in plaats van wat ik WEL kon. De mavo was te moeilijk et cetera. 8 jaar lang heb ik weinig tot niets meer gedaan op het VSO onderwijs. Sloot mij zelf buiten.

Na een niveau test heb ik MBO niveau 2 gedaan omdat ik daar op in mocht stromen. Vervolgens Mavo in 1 jaar afgerond. Havo gedaan, MBO+ en heb 1 jaar HBO gedaan (43 studie punten).

Mijn IQ is niet hoog, 87 (volgens mijn psychologisch rapport niet verklaarbaar maar denken aan het doorzettingsvermogen wat ik zou hebben?) maar ik ben van mening dat IQ niet alles zegt. Door mijn autisme ben ik trager. De juiste antwoorden geef ik dan net te laat. Autisme is een complex iets en je moet maar net ingang weten te vinden bij een leerling. Dat iemand sociaal teruggetrokken is kan met meerdere dingen te maken hebben. Zo had ik geen enkele begeleiding met de rouwverwerking. Bij de VSO school is alleen "autistiform gedrag" vastgesteld en verder niet. Tussen mijn ouders ging het niet goed, manisch depressieve moeder en naar alle waarschijnlijkheid heeft mijn vader ook autisme. Uiteindelijk ben ik blij dat ik destijds M. vd Hoeve toen van het CDA een brief had geschreven dat er ook mogelijkheden waren voor Vavo. Door haar heb ik toch nog stuk algemene ontwikkeling mee gekregen die ik niet echt heb gehad op VSO school dat meer op de praktijk is gericht.

Ze vonden destijds dat ik te kwetsbaar was om naar ander onderwijs te gaan. Ze zeiden achteraf dat ik speciale leerboekjes zou hebben gehad maar die waren hetzelfde als mijn klasgenoten. Niet om die minder af te doen maar wat ik hiermee wil zeggen is dat het belangrijk is dat je kijkt naar het individu van de leerling en naar zijn of haar kwaliteiten. Nu zoveel jaren later loop ik vast in werk situaties en heb vele banen achter de rug. Niet om te verschuilen achter autisme maar zijn helaas wel de feiten. Hoe hard ik mijn best ook doe, toch schijnt het steeds mis te moeten gaan. Iedereen neemt een rugzak mee uit het verleden het is de uitdaging om daar goed en adequaat mee om te gaan al valt dat niet mee.
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 24 jun 2013, 13:17

In de Volkskrant stond vanmorgen dat ze scholen voor mensen met autisme willen gaan sluiten. Wat vinden jullie hiervan?

Scholen voor autisten gaan dicht
VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER − 24/06/13, 00:00
Door bezuinigingen in het speciaal onderwijs sneuvelen deze zomer de eerste scholen. Zo wordt in Breda Het Kristal opgeheven, een school voor kinderen met een autistische stoornis. Ook in Zwolle en Brielle sluiten scholen voor kinderen die extra zorg nodig hebben.

AMSTERDAM - De schoolbesturen lopen daarmee vooruit op de invoering van het zogenoemde passend onderwijs in 2014. In het nieuwe systeem worden zorgleerlingen die nu nog in aanmerking komen voor speciaal onderwijs veel vaker naar reguliere scholen gestuurd. Het gaat dan bijvoorbeeld om kinderen met een handicap of een ontwikkelingsstoornis als autisme of ernstige adhd.

Het kabinet wil een rem zetten op de groei van het aantal leerlingen die naar speciale scholen gaan. In 2003 waren dat er nog 54 duizend, in 2011 al 69 duizend. De maatregel van het kabinet-Rutte I om 300 miljoen te bezuinigen op passend onderwijs werd in Den Haag na grote protesten geschrapt. Toch moet in veel onderwijsregio's het geld voor leerlingen die extra steun nodig hebben worden herverdeeld.

Op scholen vallen nu de eerste klappen. In Breda heeft onderwijskoepel Het Driespan besloten de school Het Kristal te sluiten. Tachtig leerlingen met een autistische stoornis kunnen er na de zomervakantie niet meer terecht. Volgens directeur Stan Hofkes van Het Driespan moet in zijn regio 1,8 miljoen euro worden bezuinigd in het speciaal onderwijs. 'We moesten kiezen. Autistische leerlingen, de doelgroep van Het Kristal, hebben van al onze leerlingen relatief de beste kans van slagen op een reguliere school.'

Voor de meeste leerlingen wordt een plek gezocht op een van de vier andere speciale scholen in Breda. Maar in de toekomst zullen leerlingen met een autistische stoornis vaker worden terugverwezen naar een reguliere school.

Ook elders hakken de bezuinigingen er al in. Zo houdt in Zwolle deze zomer Het Lumeijn op te bestaan. In dit orthopedagogisch-didactisch centrum werden 200 vastgelopen vmbo-leerlingen met extra zorg naar een diploma geleid. Oscar, een vergelijkbare school voor vmbo- en havoleerlingen in Apeldoorn, zal in 2015 de deuren sluiten.

Op andere plekken betekenen de bezuinigingen dat scholen fuseren en leerlingen dus verder moeten reizen voor speciaal onderwijs. Zo gaat de speciale basisschool De Nieuwe Poort in Brielle dicht. De school fuseert met de speciale basisschool De Windroos in Hellevoetsluis. Ook voor de speciale scholen in Maarssenbroek en Breukelen zijn dergelijke plannen in de maak. Een besluit daarover valt in het najaar.

In Nijmegen scheerde Kristallis dit voorjaar langs de rand van de financiële afgrond. De school, met op vijf locaties speciaal onderwijs, kampte met een tekort van 1 miljoen euro. Jeugdzorginstelling Entreá redde de school ternauwernood van de ondergang. Kristallis blijft weliswaar bestaan, maar 35 docenten met een tijdelijk contract zijn na de zomer hun baan kwijt.

pagina 4-5 'Ik ben bang dat Bas straks thuis zit'
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 24 jun 2013, 13:21

Verder:

Bang dat Bas snel weer thuis zit
VAN ONZE VERSLAGGEEFSTER − 24/06/13, 00:00
Autistische kinderen lijken als eerste de dupe van de bezuinigingen in het speciaal onderwijs. Zij moeten naar reguliere scholen. En het ging net beter met Bas en Yorn.

BREDA/ALMERE - Bas zit met zijn jas aan in de huiskamer, zijn blik in zijn schoot. Zijn antwoorden beslaan niet meer dan één woord. Wat hij er van vindt dat zijn schooltje gaat sluiten? 'Jammer.' En waarom dan? 'Gewoon.' Dan gaat hij snel weer naar de kamer waar zijn spelcomputer staat.

Bas is de 11-jarige zoon van Moniek Schuringa en Peter van Rooij uit Breda. Hij heeft de diagnose pdd-nos: een stoornis in het autistisch spectrum, 'not otherwise specified'. Communiceren met anderen lukt hem nauwelijks. Vriendjes heeft hij nooit gehad. Vaak staat hij urenlang op de oprit met een stok te zwaaien. 'Onze buurjongen is van zijn leeftijd', zegt Schuringa. 'Daar zie je de kinderen in en uit lopen. Bas moet dat ook zien, als hij daar op de oprit staat. Het doet mij pijn, dat hij zo alleen is. Maar eigenlijk weten we niet of hij er zelf onder lijdt.'

Heel lang hadden zijn ouders geen idee wat hij buiten uitvoerde, met die stok. Maar onlangs vertelde Bas dat hij allerlei vijanden moet verslaan. De avonturen spelen zich volledig af in zijn hoofd. Hij heeft een fascinatie voor actiehelden. Spiderman, Iron Man, de Transformers. Zijn slaapkamer staat vol met plastic figuren.

Bas' onderwijscarrière is er een van twaalf scholen, dertien ongelukken. Het begon met een kleuterjuf die hem met de beste bedoelingen bedolf onder een 'knuffelige' aanpak. 'Dat moet je bij een autist dus juist níét doen', zegt zijn moeder. 'Bas stond doodsangsten uit in de klas.' Daarna ging het via een medisch kinderdagverblijf naar een andere speciale school, om uiteindelijk terecht te komen op Het Kristal. Aanvankelijk zat hij daar in de klas met een paar heel explosieve kinderen. De leerlingen zaten apart tussen schotten, om de rust te bewaren. 'Dat vond ik verschrikkelijk om te zien, Bas is toch al zo geïsoleerd. Maar in elk geval ging hij daar didactisch enorm vooruit.'

Op zijn negende kwam de oplossing: hij kon op Het Kristal naar een klasje met alleen maar kinderen met een autistische stoornis. De aanpak daar werkt voor hem. 'Je kunt Bas best iets leren', zegt zijn moeder. 'Maar hij heeft wel herhaaldelijk individuele instructies nodig. In zijn huidige klas krijgt hij de juiste begeleiding. Voorheen werd gezegd dat hij nooit verder zou komen dan groep 6. Nu wordt zelfs gesproken over de havo.'

Eind goed, al goed? Nee, want begin dit jaar kwam er een brief van het schoolbestuur. Het Kristal gaat dicht. Na de zomervakantie moeten de tachtig leerlingen hun heil elders zoeken. De eerder aangekondigde bezuinigingen op het speciaal onderwijs worden nu zichtbaar in de praktijk. Kinderen met een autistische stoornis lijken als eerste de dupe.

Niet zo vreemd, zegt directeur Stan Hofkes van Het Driespan, de scholenkoepel waartoe Het Kristal behoort. 'De autistische kinderen vormen binnen het speciaal onderwijs de groep die de meeste kans van slagen heeft op een reguliere school.' Aangezien in Breda een bezuiniging van 1,8 miljoen euro nodig is in het speciaal onderwijs, is het volgens Hofkes logisch dat van alle locaties juist Het Kristal sluit.

'Ik snap de ouders', zegt Hofkes. 'Ik zou ook bezorgd zijn als het mijn kind was.' Toch verzekert hij dat voor alle huidige leerlingen een geschikte plek gevonden gaat worden op een van de andere scholen van Het Driespan.

Maar moeder Moniek Schuringa is er helemaal niet gerust op. De Kei, de school waar haar zoon Bas na de zomer naartoe wordt gestuurd, is gespecialiseerd in tijdelijk onderwijs aan kinderen die na een crisis zijn opgenomen in een ggz-instelling. 'Dat betekent dat er veel wisselingen zijn en dat er kinderen zitten met zeer ernstige gedragsproblematiek. Ik ben bang dat Bas binnen de kortste keren thuis zit.'

Het probleem speelt niet alleen in Breda. Ook een Amsterdamse moeder zit met haar handen in het haar, omdat de school van haar 12-jarige zoon wegens bezuinigingen de aparte klas voor autistische kinderen heeft stopgezet. Haar kind kwam daarna in een klas met extreem opvliegende leerlingen. Het leidde ertoe dat haar zoon niet meer naar school durft. Hij heeft nu al vijf maanden geen les gehad. Ze durft haar verhaal niet met naam en toenaam te doen, uit angst dat ze dan helemaal geen school meer binnenkomt met haar zoon.

Kinderombudsman Marc Dullaert concludeerde onlangs in een onderzoek naar zogenoemde thuiszitters dat scholen te weinig mogelijkheden hebben om maatwerk te bieden aan kinderen die extra zorg nodig hebben, zoals autisten. In 2014 wordt het zogenoemde passend onderwijs ingevoerd. Kinderen met een handicap of ontwikkelingsstoornis worden dan veel vaker naar een gewone school gestuurd. De Kinderombudsman vreest, evenals de Nederlandse Vereniging voor Autisme, dat daardoor meer kinderen zonder onderwijs thuis komen te zitten.

Kinderen zoals de 10-jarige Branco Düren uit Almere. Sinds acht weken gaat hij niet meer naar school. 'De kinderen in mijn klas waren zo druk, dat ik er migraine en buikpijn van kreeg', zegt hij zacht. Hij werd zo ziek dat de lerares van zijn oude school zelf zei dat Branco maar beter thuis kon blijven.

Ouders Viola en Sander Düren zijn het leuren met hun kinderen inmiddels gewend. Branco is de jongste van drie autistische zoons. Alleen hun 8-jarige dochter Gioya gaat naar een reguliere school. Vooral met hun tweede zoon Yorn (11) hebben alle instanties zich al eens bemoeid. Toen hij 6 was, heeft hij wegens zijn moeilijke gedrag anderhalf jaar intern gezeten in een behandelinstelling. 'Een zwarte periode', zegt moeder Viola. 'Maar als we niet mee zouden werken, kregen we problemen met de leerplicht. Dus dan moet je wel.'

Yorn zit geen moment stil. Terwijl hij op een telefoon een spelletje speelt, echoot hij woorden uit het gesprek van de volwassenen in de woonkamer. 'Zwarte! Thuisblijven, thuisblijven.' Zijn ouders horen dat al niet meer.

Het gaat een stuk beter met Yorn sinds hij vier dagen per week drie uur onderwijs krijgt bij de Pionier, een school die samenwerkt met kinderpsychiatrisch centrum de Bascule in Amsterdam. Hij zit in een zogenoemde Beter Passend-klas, voor autistische kinderen die lange tijd thuis hebben gezeten. Elk klasje van vier heeft een docent en een begeleider. Iedere dag is hier exact hetzelfde, om de kinderen stevige structuur te bieden. Yorn somt op: 'Spelling, computer, lezen, eten en drinken. Dan ga ik buiten spelen, dan nog tafels leren, en weer computer.'

Directeur René Hendriks van de Pionier erkent dat hij de grenzen van de leerplicht opzoekt met de speciale autistenklasjes van halve dagen. 'Volgens de wet ben je of volledig leerplichtig, of helemaal vrijgesteld. Maar voor veel van deze kinderen is een volle schooldag zo overprikkelend, dat ze overstuur raken.'

Na de zomervakantie zal ook Branco hier weer naar school gaan. Moeder Viola is blij met de positieve aanpak van de Pionier. 'Op andere scholen raakten ze in een negatieve spiraal. Op gegeven moment zeiden ze zelfs: uw zoon is te autistisch voor de autistische leergroep. Kun je het je voorstellen?'

Hendriks merkt dat ouders van autistische kinderen steeds meer moeite hebben een goede plek voor hun kind te vinden. 'We krijgen dit jaar veel meer aanmeldingen dan voorheen.' Hij heeft de indruk dat scholen al voorsorteren op de invoering van het passend onderwijs in 2014. Schoolbesturen krijgen dan een zorgplicht en moeten zelf een vervangende plek regelen als het met een leerling ergens niet lukt. Hendriks: 'Daarom nemen scholen de moeilijkste kinderen nu al liever niet meer aan.'

Branco Düren (10) Werd zo ziek dat de lerares van zijn oude school vond dat hij maar beter thuis kon blijven

Stan Hofkes Directeur van een scholenkoepel die de school voor autistische leerlingen moet sluiten
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor vragen op 30 jun 2013, 17:08

In de Visie stond een stukje over een iemand die ZMLK school als advies kreeg.


Een ander soort toekomst
‘“Toen onze jongste zoon drie jaar oud was, sprak hij nog maar enkele woordjes. Dat gaf aanleiding voor verder onderzoek en uiteindelijk een doorverwijzing naar een MKD, medisch kinderdagverblijf. Na een half jaar kon Stephan geplaatst worden en begon voor ons een spannende periode.â€

“We hoopten dat hij door intensieve logopedie zijn spraakachterstand weldra zou inlopen en spoedig zou kunnen overstappen naar de gewone basisschool. We zagen wel dat andere kinderen meestal werden doorverwezen naar het speciaal onderwijs, maar bij ons overheerste het optimisme dat dit voor onze zoon niet nodig zou zijn.
Een jaar verstreek en zelf meenden we goede vooruitgang te zien. Maar op het MKD raakte men steeds somberder gestemd over de toekomst van ons kind. Tijdens de geregelde huisbezoeken van de maatschappelijk werkster merkten we, achteraf gezien, dat we werden voorbereid op een ‘ander soort toekomst’ met een ‘ander soort kind’.
De klap kwam ontzettend hard aan toen na anderhalf jaar onze zoon verstandelijk gehandicapt zou blijken te zijn en doorverwezen werd naar een ZMLK school; een school voor zeer moeilijk lerende kinderen. Onze wereld stortte in (in ieder geval voor een paar dagen), maar langzaam raakte ik door mijn tranen heen aan het idee gewend.
Er volgde protest van familie en vrienden, omdat zij veel positiever gestemd waren over Stephans mogelijkheden. Maar wij meenden dat we, in vertrouwen op de deskundigen, voor hem de juiste keuze maakten. Het schooljaar was ten einde en na de zomervakantie zou hij, toen vijf jaar oud, starten op de ZMLK.
Een gesprek met een huisarts en tevens voorganger in onze gemeente gaf vooral deze uitkomst: gebed; trouw blijven bidden voor je kind(eren), elke dag opnieuw.

Het is niet ondenkbaar dat het normaal gesproken bij deze feiten zou zijn gebleven.
Een kennis had ons echter eens gewezen op een EO-uitzending over een professor in Israël, die een baanbrekende methode had ontwikkeld voor kinderen met leerproblemen. Ik voelde me als moeder verantwoordelijk om de alternatieven te onderzoeken en ging aan de slag.
Ergens in een kastlade had ik het artikel uit Visie bewaard, niet vermoedende dat ik het ooit nog eens nodig zou hebben. Een telefoontje naar de EO bracht me in contact met de betreffende stichting. Ik las het boek van de professor en raakte erg onder de indruk van zijn zienswijze. Het was alsof er een deur van hoop werd geopend, nadat het doek al was gevallen.
Toch bleven nog vragen open en advies was in de vakantieperiode moeilijk te krijgen. Uiteindelijk kreeg ik contact met iemand van de stichting, die na een kort telefoongesprek de voor ons legendarische woorden sprak: ‘Als het mijn zoon was, ging hij gewoon naar het regulier onderwijs.’

Ik zocht bevestiging in mijn dagelijks gebed. Op de laatste dag van de vakantie kreeg ik die ook. De uitgangspunten van de methode kon ik in overeenstemming brengen met Gods Woord. De volgende dag werd de ZMLK-school afgebeld, de basisschool, waar onze oudste zoon ook op zat, opgebeld en het avontuur kon beginnen.

De school stond zeer aarzelend tegenover ons plan, maar na een pleidooi van de directeur werd Stephan met een nipte meerderheid van stemmen door het team toegelaten. Daarbij was men in de veronderstelling dat het om een MLK- en niet om een ZMLK-leerling ging… We hadden de waarheid bewust even in het midden gelaten. Na een zenuwslopende proefperiode tot aan de herfstvakantie, mocht Stephan gelukkig blijven.
Aan het eind van groep 1 begon de lerares van groep 3, die toen met pensioen ging, hem op eigen initiatief bijles te geven. Stephan begon zodoende met een goede ondergrond aan het leerproces, terwijl de bijlessen en remedial teaching doorgingen. Als ouder heb ik de cursus ‘denkstimulering’ gevolgd en hem zelf ook de hele basisschoolperiode door begeleid.
Helaas durfde de school na groep 6 niet verder mee te werken, ondanks de goede ontwikkeling van Stephan. We hadden de stellige indruk dat zijn achtergrond hem ernstig gestigmatiseerd had. De spanningen gedurende deze jaren waren soms niet gering, maar steeds vond ik door mijn geloof weer de kracht om weerstand te bieden aan een systeem waarin voor ons geen plaats leek. Dit overigens zonder verwijt naar de school toe.
De groepen 7 en 8 deed Stephan op een andere basisschool. We kozen er toen voor om hem daar met een schone lei en dus met zo weinig mogelijk achtergrondinformatie verder te laten gaan… Dit leverde nog een keer een heel boze reactie op van de directeur, die achter de waarheid was gekomen en ons verweet dat de school financiële en onderwijsmiddelen onthouden waren, omdat wij gegevens achter hadden gehouden. Gelukkig is alles goed uitgepraat en de verstandhouding hersteld. Met een mooie Citoscore en een VMBO-advies heeft Stephan de basisschool verlaten.

Hij zit inmiddels in de derde klas van de Kaderberoepsgerichte leerweg (MAVO-C), haalt goede resultaten en wil hierna MBO-Informatica gaan doen.
Er is niets meer dat nog herinnert aan zijn verleden. Stephan is nu, tien jaar later, een gelukkige en normaal functionerende puber van vijftien. Op de middelbare school weet men niets van zijn achtergrond. Stephan is niet zijn echte naam.

Voor ons blijven de vragen over: Heeft het MKD toentertijd de plank zo misgeslagen? Bewijst dit onze methode of is er een wonder gebeurd? We houden het op een combinatie hiervan. We hebben, hoe dan ook, veel reden tot dankbaarheid.

Karin
Bron: http://www.eo.nl/magazines/visie/artike ... -toekomst/


Ik ben tegen de term Moeilijk Lerend, ik vind het een vreselijke term. Maak er dan van Anders Lerend omdat wij in Nederland gestandaardiseerde tactieken hebben?

Ik ken iemand die later advocaat is geworden maar LBO advies heeft gekregen. Via omwegen kun je soms ook je doel bereiken. En dat is misschien wel niet de gemiddelde burger die zijn/haar route neemt. Ik hoop hiermee dat mensen met andere ogen naar een persoon kijken en naar zijn of haar kwaliteiten en talenten!
vragen
PABOforum Baby
 
Berichten: 38
Geregistreerd op: 14 jun 2013, 09:46
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Autisme en de gevolgen IQ 87> Mavo/Havo/MBO+

Berichtdoor super_juf op 06 jul 2013, 13:23

Hoi!

Ik begrijp niet zo goed waar je met dit topic heen wil...? Heb je vraag of wil je puur onze mening weten als het gaat om het sluiten van scholen voor kinderen met (een vorm van) autisme?

Kinderen met een lager IQ worden zoveel mogelijk in het regulier onderwijs gehouden. Praktijkscholen zijn er voor kinderen met een IQ tussen de 60 en 80 én die op minimaal twee leergebieden minimaal 3 jaar achterstand hebben. Praktijkscholen vallen onder het regulier voortgezet onderwijs. Vaak zie je hier kinderen die een ontwikkelingsstoornis en/of gedragsproblematiek hebben. Dit hoeft overigens niet. In de klas die ik had, had ik drie kinderen met een ontwikkelingsstoornis (PDD-NOS en ADHD). De overige kinderen hadden alleen een lager IQ. Zij kunnen het ook zeker ver schoppen. Vanuit dit onderwijs gaan zij soms door naar MBO 1 en daarna MBO 2.

Is het IQ tussen de 80 en 95 dan kan het kind naar het reguliere vmbo met leerwegondersteuning (LWOO - indicatie). Zij volgen hier de reguliere vakken maar krijgen extra begeleiding binnen de school. Zij krijgen uiteindelijk een diploma basisberoepsgerichte leerweg of soms kader. Van hieruit kunnen zij naar MBO 3 om eventueel door te stromen naar MBO 4.
Uiteindelijk wordt dit kind misschien wel een pedagogisch medewerker op een kinderdagverblijf. Alleen de weg er naar toe duurt iets langer. Het kan dus heel goed dat een kind met een lager IQ ook 'gewoon' MBO 4 gaat doen. In het onderwijs is het niet zo dat een IQ alles zegt. Het is een gegeven om te kijken wat voor begeleiding het kind nodig heeft.

Volgend jaar gaat Passend onderwijs van start. Kinderen met autisme die in het speciaal basisonderwijs zitten kunnen dan ook naar het reguliere onderwijs. Heeft het kind een cluster 4 indicatie (autisme, angststoornissen, ODD, CD etc.) dan blijft het kind op het speciaal onderwijs. Het zogenaamde cluster 4 onderwijs. Er is een verschil tussen autisme en autisme...De een heeft het vrij hevig (bijvoorbeeld tijdens de pauze steeds hetzelfde rondje blijven lopen op het schoolplein terwijl hij naar de grond kijkt) en de ander heeft wat meer structuur en duidelijkheid nodig. Voor deze laatste groep is het cluster 4 onderwijs dus niet bedoeld.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Autisme & PDD-NOS

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron