Teirra, we begrijpen het echt wel, maar alleen een leuk werkboekje vind ik echt niet geschikt om een kind met dyslexie mee te helpen. Daar is het kind niet mee gebaat. Ik denk dat iedereen die hierboven heeft gereageerd dit voor ogen had. (Voor werkbladen kun je misschien op
http://www.juf-hannah.nl/ terecht en misschien bij
http://www.leeslijn.nl/leeslijn/pagina.asp?pagkey=45865 ?)
Maar wie zegt dat je alleen dát doet: Sorry dat we er ons verder mee bemoeien.
Je kunt haar ook helpen door doelgericht een AVI niveau hoger te gaan oefenen m.b.v. Leeswegboekjes. Ed Koekebacker heeft hier omheen een heel traject opgezet dat je kunt volgen door elke dag een half uur met deze kinderen bezig te zijn. Ernstige dyslectici zullen hier zelfs nog weinig profijt van hebben, maar na oefening op deze wijze komen ze bv. in aanmerking om zonder wachttijd in de leeskliniek geholpen te worden.
Ed heeft deze boekjes aangevuld met extra bladen en instructie hoe je met deze kinderen moet lezen om ze er weer een beetje lol in te laten krijgen. Hij werkt met het L-O-L principe, (voor)lezen, oefenen, lezen, dus nooit in het diepe gooien door zonder voorbereiding hardop te laten lezen en hij werkt met flitskaarten. Meer informatie kun je wel krijgen bij het CED in Dordrecht, maar ik ben bang dat je hier niet naar op zoek bent.
Ben je op de hoogte van de RALFI methode? Die schijnt ook veel effect te hebben.
http://www.letop.be/nieuws/ArtikelFrame.asp?ArtID=7561
http://www.taalsite.nl/lexicon/RALFI/
verder nog een andere methode, ik ken hem niet persoonlijk. Ik kreeg wel een mail van Frans Kevenaar en dit schreef hij op een ander Forum:
Dit is een nieuwe zeer effectieve manier om kinderen met lees-spellingsproblemen blijvend vooruit te helpen.
Ik ben betrokken bij de introductie in Nederland en de resultaten zijn verbluffend (gemiddeld 6 DLE in slechts 6 weken!)
Voor meer informatie: http://www.brightstarlearning.nl. Je kunt je daar opgeven voor een informatie bijeenkomst.
Misschien wist je dit allemaal al en ben je daar volop mee bezig. Dan bied ik je mijn excuses aan dat ik mijn grote neus erin stak.
I.i.g. veel succes en ik hoop echt dat het voor dit meisje een succeservaring wordt (en dus voor jou ook).