Hoe ga je om met bezorgde ouders?

'een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen)'

Moderator: Anne

Hoe ga je om met bezorgde ouders?

Berichtdoor Juf__mama op 09 feb 2006, 14:03

Als je een kind in de klas hebt met dyslexie of de diagnose is nog niet gesteld maar het lijkt wel op dyslexie, hoe gaan jullie dan om met bezorgde ouders? Ouders die aan komen zetten met behandelingen en van alles op de hoogte willen blijven en van alles denken te weten?

Op wat voor manier kan je daarmee omgaan?
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Berichtdoor Geoffrey op 09 feb 2006, 14:34

Ze serieus nemen. Soms hebben ouders zich inderdaad goed verdiept in de materie en kun je de adviezen die ze geven best wel gebruiken. Lastig wordt het alleen als ze elke middag voor je deur staan met nieuwe bevindingen.

Ik denk dat je het beste een plan met ze door kunt spreken van "hoe gaan we tot het moment van de diagnose om met uw kind in de klas?" Maak duidelijke afspraken, zet deze op papier en spreek ook af dat de resultaten van de aanpak na een maand of twee geëvalueerd worden met de ouders. Als ouders dán nog tussendoor van alles komen adviseren e.d., dan kun je tenminste altijd verwijzen naar de gemaakte afspraken en aangeven dat het voor het kind een beetje onrustig is als je steeds nieuwe dingen gaat uitproberen.

Succes!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Hoe ga je om met bezorgde ouders?

Berichtdoor Joke op 05 sep 2008, 16:11

En je staat er niet alleen voor, dus overleg eerst met de IB welk handelings- of hulpplan jullie (of jij) voor de ll. gaan opstellen, zodat je goed beslagen ten ijs komt als je met de ouder(s) spreekt.

Voor jou is het bericht te laat, maar misschien heeft iemand anders er wat aan.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Dyslexie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron