Onderzoek naar dyslexie

'een stoornis die gekenmerkt wordt door hardnekkige problemen in de automatisering van de woordidentificatie (lezen) en/of schriftbeeldvorming (spellen)'

Moderator: Anne

Onderzoek naar dyslexie

Berichtdoor Joy91 op 10 apr 2011, 14:54

Hallo,

Ik moet voor de pabo een onderzoek uitvoeren op mijn stage. Ik loop stage in groep 3. Ik dacht er zelf aan om de minder goede lezers in mijn stageklas te onderzoeken of het dyslexie zou kunnen zijn.

Weet iemand of je als leerkracht, dit zelf kan onderzoeken.

Gr.
Stage in groep 3.. Volgend jaar heel het jaar bovenbouw:)
Joy91
PABOforum Peuter
 
Berichten: 50
Geregistreerd op: 20 jul 2010, 19:15
Groep: 4
PABO jaar: 1

Re: Onderzoek naar dyslexie

Berichtdoor Sylvia op 10 apr 2011, 15:31

Alleen iemand met een academische graad in de klinische (kinder- en jeugd)psychologie of orthopedagogiek mag en kan dyslexie vaststellen. Overigens kan dit pas na 10 maanden leesonderwijs, dus aan het einde van groep 3.

Ik denk dat je met de stage begeleider moet overleggen welk onderzoek je kan doen.
Je kunt misschien wel verschillende testen afnemen waarbij je kunt kijken op welke deelvaardigheden van lezen de leerling uitvalt. Normaal gesproken doet de intern begeleider dat, maar misschien mag je dit voor je onderzoek eens doen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Re: Onderzoek naar dyslexie

Berichtdoor miek op 10 apr 2011, 17:54

ik sluit me aan bij de reactie van sylvia. Als toevoeging; om de deelvaardigheden te toetsen zou je de toetsen van struiksma af kunnen nemen. Die kun je vast op de pabo vinden maar waarschijnlijk ook wel op je stageschool. Wel goed doornemen hoe je ze af moet nemen om het betrouwbaar te laten zijn.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Dyslexie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast