[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Verslag over dyscalculie

Verslag over dyscalculie

'een rekenstoornis die dikwijls samengaat met nog
een aantal andere beperkingen, zoals ruimtelijk inzicht, klokkijken, slechter geheugen, spellingsproblemen, gebrek aan inzicht.'

Moderator: Anne

Verslag over dyscalculie

Berichtdoor Femke84 op 17 sep 2006, 19:11

Hallo allemaal,

op dit moment ben ik bezig met een verslag over dyscalculie. Ik heb al veel informatie, maar ik ben nog op zoek naar info over:
- Hoe signaleer je dyscalculie?
- Hoe biedt je hulp aan een leerling met dyscalculie?

Wie helpt me verder?
Alle tips zijn welkom :)

Groetjes Femke
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Femke84 op 21 sep 2006, 19:46

Helemaal niemand :S
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor jade35 op 21 sep 2006, 20:35

jade35
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 504
Geregistreerd op: 14 aug 2002, 19:43
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht en studie RT master

Berichtdoor Joke op 21 sep 2006, 20:59

Hé, dat is gek, mijn bericht staat er niet. :shock:
Heb ik al veel eerder voor je opgezocht. Zou ik het bericht niet verstuurd hebben :?: Lekker slim.
Kijk hier eens:
http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/r ... yscalculie.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Femke84 op 22 sep 2006, 07:53

Ik heb idd die site's bezocht maar niet echt de informatie gevonden die ik zocht..maar in ieder geval bedankt!
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Joke op 22 sep 2006, 09:18

Sorry Femke, dat kan ik me niet voorstellen.
Dit waren je vragen:
- Hoe signaleer je dyscalculie?
- Hoe bied je hulp aan een leerling met dyscalculie?Groetjes Femke

Op de door mij gegeven site staat ten eerste een heel programma om te controleren of het echt om dyscalculie gaat en niet gewoon om rekenzwakte. Dit was je eerste vraag: hoe signaleer je dyscalculie?
Bij elk punt staat een link naar hulpprogramma's. Ik kan me zo voorstellen dat de punten die genoemd worden met de links naar hulpprogramma's meteen ook extra hulp kunnen bieden.
Dat was jouw tweede vraag. Nee, het is niet precies voorgekauwd, dat is waar, maar volgens mij kun je na het maken van een scriptie over dyscalculie zelf haarfijn de zaken eruit halen die je zoekt en op een rijtje zetten.

Lees alles nog maar eens goed door:
http://www.lantaarn.demon.nl/medemens/r ... yscalculie.

Quote van deze site (de links naar de oefenprogramma's zijn hier niet zichtbaar, maar wel op de originele site)
..............................................
Als de oorzaak niet in het bovenstaande ligt, dan moeten we kijken hoe het kind zich de basisvaardigheden eigen maakt:

1. Herkent het kind de getalsymbolen? Is er een directe koppeling tussen het zien van het cijfer 5 en het daarbij behorende aantal? En ook andersom: roept het cijfer 5 ook het hoeveelheidsidee op dat erbij hoort? Hoe zit het met het begrip van de tekens, zoals +, - en =. (In onze beschrijving van het wipprogramma besteden we hieraan veel aandacht.)
2. Verder spelen geheugenproblemen nogal eens een rol. Al rekenend raken ze de informatie kwijt uit hun werkgeheugen. Wij van 'De Lantaarn' bevelen dan het gebruik van een werkblaadje aan, maar wel goed geordend. Bijv. de 'kladjes' van elke som afsluiten met een kadertje erom heen. En ook de getallenlijn is een goede hulp.
Er moet ook op gelet worden dat het kind voldoende tijd krijgt voor het rekenwerk.
3. De basisvaardigheden van optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen komen er niet in. (Kijk hiervoor bij tientalpassering en tafels.)
4. Ook de manier van werken die het kind hanteert kan een bron van verwarring zijn. Vaak beginnen ze te impulsief (als ze dat tenminste nog durven: zie ook bij 'emotionele problemen' hieronder). Ze laten soms een tussenstap al weer vallen voordat ze hem hebben uitgevoerd. Opgelet moet worden dat ze met een rekenhulpmiddel op de goede manier werken, bijv. met een rekenrek, een kralenstaaf, een abacus, enz. Hebben ze een volgende leerstap, die ze pas aangereikt hebben gekregen, wel goed gekoppeld met een vorige?
5. Vaak is de instructie niet voldoende en is verlengde instructie nodig. Anders beginnen ze zo maar aan een som, of komen in tegendeel juist niet tot werken.
6. Door de slechte of wisselende resultaten kan een kind onzeker worden. Het komt dan 'vast' te zitten als het gaat om het bedenken van oplossingsideeën. Of het durft niet te beginnen en als het al begonnen is, loopt het vast door hernieuwde twijfel. (Kijk in de onderwerpenlijst van 'De Lantaarn' verder bij sociaal-emotionele ondersteuning, waar ook de O-P-A strategie wordt genoemd.)

Pas als deze problemen bij een goede aanpak na een jaar van intensief werken hardnekkig blijken te zijn, zouden we van kenmerken van dyscalculie willen spreken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Femke84 op 22 sep 2006, 09:29

Ik heb deze site ook verwerkt in mn verslag, maar....
ik moet meerdere bronnen gebruiken van mijn docent. vandaar dat ik vroeg naar meerdere suggesties!
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC

Berichtdoor Joke op 22 sep 2006, 09:42

Ik heb idd die site's bezocht maar niet echt de informatie gevonden die ik zocht..maar in ieder geval bedankt!

Oh sorry dan, op het verkeerde been gezet door je antwoord. Ik vond je antwoord zo vreemd, want ik wist dat het bijna niet uitgebreider kon. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor Femke84 op 22 sep 2006, 09:43

Je hebt helemaal gelijk, Joke! :) Ik had ook wat duidelijker moeten zijn... :oops:
Avatar gebruiker
Femke84
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 819
Geregistreerd op: 29 okt 2004, 10:51
Woonplaats: 7hoven
Groep: 0
Schooltype: PC


Keer terug naar Dyscalculie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron