Ik zou eerst in jullie eigen methode kijken wat er voor optellen voor opties worden aangeleerd.
Met behulp van wat er op
http://www.tourette.be/tsplus/nld.shtml (of op een andere site natuurlijk) over NLD wordt geschreven zou je voor dit kind de beste oplossing moeten kunnen vinden:
In het algemeen kan men zeggen dat bij NLD drie belangrijke vaardigheden problemen geven bij de informatieverwerking:
1. de visueel-ruimtelijke vaardigheden
2. de motorische vaardigheden
3. de sociale vaardigheden
Dit alles heeft gevolgen voor:
* de ontwikkeling van het ruimtelijk inzicht;
* het overzien van delen en gehelen;
* de ontwikkeling van probleemoplossend vermogen;
* de ontwikkeling van sociale interactie
Een kind met NLD heeft geen moeite met de verwerking van wat het hoort. Het heeft echter wél moeite om:
* te verwerken wat het ziet of voelt;
* nieuwe en ruimtelijke informatie te verwerken;
* verbanden te zien tussen allerlei verschijnselen;
* verbanden te zien in ingewikkelde situaties.
Het gevolg is dat de ontwikkeling op bepaalde gebieden achterblijft. Het kind maakt zich wél auditieve en verbale vaardigheden eigen. Het krijgt bijvoorbeeld een goede aandacht en een goed geheugen voor het gesproken woord (auditief verbale informatie). Het kind neemt echter te weinig visuele en tactiele informatie op.
Welke gevolgen heeft dit bij rekenen:
Dat wil zeggen dat het te weinig informatie haalt uit wat je kunt zien en voelen. Daardoor maakt het zich allerlei vaardigheden niet spontaan eigen. Heeft ook weerstand tegen veranderingen, want het heeft meer moeite dan anderen om nieuwe informatie te verwerken.
Ook heeft het kind meestal problemen met inzichtelijk rekenen (mechanisch rekenen wordt wél aangeleerd), niet flexibel in het redeneren en het bedenken van oplossingen; moeite met abstracte redeneringen;
Het zal veel aansporing en herhaling nodig hebben bij het ontwikkelen van nieuwe vaardigheden. Extreem veel oefenen om het in te slijten, maar dan wordt het zelden nog vergeten. En wat als automatisme kan worden aangeleerd dat zou ik gewoon doen, ook al wordt er tegenwoordig erg veel op inzicht gehamerd. Deze kinderen zullen bv. toch rustig zeggen dat een volwassene 15 kilo weegt of een deur 5 meter hoog is. Zij hebben dit inzicht niet, waarom zou je het proberen als het geen zin heeft? Maar... neem nooit alleen zo'n beslissing. Succes!