Dit is een site met duidelijke informatie:
http://www.landelijknetwerkautisme.nl/index.php?pid=155 Dit lijstje van die site vind ik heel duidelijk als het gaat om zo'n leerling te helpen, maar er staat nog veel meer bruikbare informatie:
Tips voor leerlingen met NLD
De omgeving is de belangrijkste bron van ondersteuning voor kinderen met NLD. Als de situatie op school en thuis positief, veilig en voorspelbaar is kunnen kinderen met NLD uitgroeien tot onafhankelijke en productieve volwassenen. (NLDA, 2004) Onderschat de ernst van de afwijking niet.
-Zorg voor een (ook fysiek en emotioneel) veilige omgeving voor het kind.
-Hou het voor de leerling overzichtelijk en beperk het aantal volwassenen dat met het kind werkt.
-Forceer geen onafhankelijkheid.
-Voorkom machtsstrijd, kritiek, straf en dreiging; probeer de oorzaak van het probleem te achterhalen.
-Sluit aan bij de interesses en sterke kanten van het kind.
-Verwachtingen dienen mondeling expliciet kenbaar gemaakt te worden (een NLD-er kan niet tussen de regels door lezen).
-Leg gezegdes en uitdrukkingen uit.
-Coach de leerling dagelijks bij het organiseren van zijn werk.
-Informatie dient zoveel mogelijk mondeling en helder te worden gegeven, waarbij (mondeling) moet worden nagegaan of de leerling de informatie heeft begrepen.
-Instrueer op een logische manier en laat de leerling de instructies mondeling herhalen.
-Beperk de visuele stimuli.
-Plaats het kind in een groep met kinderen die als voorbeeld kunnen dienen.
-Pas testen, toetsen en beoordelingsmethodieken aan het kind aan.
-Voorkom dat de leerling een toets of test onder tijdsdruk moet maken.
-Geef het kind extra tijd voor het maken van opdrachten.
-Leer mondeling wat andere kinderen intuïtief of door observatie leren.
-Vermijd opdrachten die uitsluitend het kopiëren van tekst zijn.
-Hanteer duidelijke en overzichtelijke schema's en een heldere klassenroutine.
-Kondig wijzigingen in het programma of de dagelijkse routine tijdig aan en leg deze uit.
-Zorg dat de leerling plezier heeft in het contact met de leerkracht, zijn medeleerlingen en zijn werk, omdat plezier hebben in wat je doet de belangrijkste bron van motivatie is.
-Anticipeer op problemen en bereid het kind daar zonodig op voor.
-Anticipeer op overgangen en nieuwe situaties en help de leerling met de voorbereiding hierop door oplossingsstrategieën aan te leren.
-Ondersteun de leerling en help deze om de informatie op te nemen door middel van:
0 visuele displays, kaarten, grafieken, diagrammen, klokken.
0 visueel ruimtelijke informatie.
0 het zich eigen maken van de basisrekenbeginselen (door het ontbrekende visueel ruimtelijk inzicht is dit moeilijk).
0 het visueel leren spellen (de leerling zal fonetisch spellen).
-Lay-outs en visueel ruimtelijke informatie moeten zo eenvoudig mogelijk zijn.
-Taken met papier en pen dienen tot een minimum beperkt te worden. Schrijftaken kosten veel tijd. Laat de leerling een computer gebruiken.
-Vouwen, knippen en het verwerken van visueel ruimtelijke informatie moeten begeleid worden.
Mijn tweede punt:
-Het boek Geef me de 5 van Colette de Bruin aanbevelen. Niet speciaal voor NLD, maar voor autisten in het algemeen. Iedere leerkracht zou dit boek gelezen moeten hebben vind ik. Het geeft je inzicht in waar het allemaal fout kan gaan alleen al in het aanspreken van elkaar, opdrachten geven, paniek die kan ontstaan en meer van zulk soort zaken. Wat voor ons simpel lijkt kan een levensgroot probleem zijn.
Het biedt ook een manier van aanpak die ook in alleen al onrustige groepen rust zou kunnen brengen door de structuur:
In een gesprek met de leerling kun je hem voorleggen wat jouw plannen zijn om hem te helpen. Vraag ook of hij nog meer weet waar hij behoefte aan heeft, wat hij het moeilijkst vindt.