door MissT op 20 jun 2004, 11:51
Ik heb eens ooit een scriptie ontvangen van iemand, die persoon heeft een scriptie over NLD gemaakt.
Ik wil echter niet zomaar zonder haar toestemming de scriptie doorgeven aan anderen. Ik zal kijken of ik haar email adres kan vinden en dan kun je zelf contact met haar opnemen.
Ik ben het wel met Nou Moe eens dat je eerst zeker moet weten of er echt sprake is van NLD, voordat je het met de klas bespreekt, en ook de ouders en vooral ook het kind moeten hier achterstaan.
Ik zal alvast een aantal tips hier opschrijven.
Ø Beloning en herhaling zijn essentieel
Ø Daar het kind moeite heeft met het aanleren van nieuwe situaties is het belangrijk dat de leerkracht daar zoveel mogelijk rekening mee houdt. Hij kan dit onder andere doen door zoveel mogelijk vast te houden aan voor het kind duidelijke schema’s en structuren. Ook is het belangrijk om onverwachte situaties proberen tot een minimum te beperken, omdat het kind niet weet hoe het in deze gevallen moet reageren.
Ø Doordat het kind problemen heeft op sociaal gebied is het belangrijk dat het kind sociale vaardigheidstraining krijgt, het liefst in groepsverband. Hierbij leert het kind op den duur (na veel herhaling) hoe het kan reageren in verschillende keer op keer terugkerende sociale situaties. Hij automatiseert deze handelingen dan uiteindelijk.
Ø Een kind met NLD heeft een goede spraak- en taalontwikkeling en kan daardoor ouder (en soms ook slimmer) lijken dan het is. Dat de spraak bij deze kinderen zo goed ontwikkeld is, komt o.a. doordat het kind hiermee de achterblijvende rekenvaardigheden compenseert. Het is belangrijk om als leerkracht het kind daardoor niet te hoog in te schatten, en ook niet teleurgesteld te zijn als blijkt dat het kind uiteindelijk minder kan dan de leerkracht verwacht had. Wel is het zaak om het kind in zoveel mogelijk zaken te stimuleren en daarbij alles verbaal te ondersteunen.
Ø Zorg er als leerkracht voor dat het kind zoveel mogelijk overzicht behoudt en duidelijkheid heeft. Dit kan door bijvoorbeeld:
- Een plattegrond van de kinderen in de klas bij het kind neer te leggen.
- Regelmatig bij het kind in het laatje te kijken om overzicht te bewaren en chaos te voorkomen.
- Zorg dat de leerstof overzichtelijk blijft, biedt kleine hoeveelheden aan en structureer voor. Maak stappenplannen voor de dingen waar het kind moeite mee heeft. Schrijf eventueel bepaalde dingen uit zodat het kind dit bij de hand heeft wanneer het iets moeilijk vindt.
- Zorg voor niet te veel visuele stimuli.
Ø Besef dat je, hoe graag je het ook zou willen, de leerling niet altijd kan helpen. Houd je daardoor voornamelijk aan de onderwijs taken en laat de diepgaande gesprekken en andere psychologische zaken over aan de behandelend psychiater.
Ø Het kind kan op momenten van onenigheid met de leerkracht of als het moeite heeft met de situatie/ taak allerlei verbale argumenten aanvoeren om de situatie te ontvluchten. Het ligt voor de hand om je als leerkracht in deze verbale discussie mee te laten slepen en overal op in te gaan. Het vermijden van verbale discussies is echter een goede oplossing. De leerkracht kan de aandacht weer naar de taak brengen door bijvoorbeeld te wijzen naar het werkblad of op normale manier te zeggen: “Je was bij deze som gebleven”. Zo helpt de leerkracht het kind om zich niet verder door interne, verbale prikkels te laten afleiden.
Laatst bijgewerkt door
MissT op 28 aug 2005, 01:38, in het totaal 1 keer bewerkt