Groep 6 - Leerling met NLD

'de Engelstalige afkorting voor "Nonverbal Learning Disorder" (soms ook Nonverbal Learning Disabilities) vrij vertaald betekent dit: "Niet Verbale Leerstoornis'

Moderator: Anne

Re: Groep 6 - Leerling met NLD

Berichtdoor bovenbouwjuf op 24 maart 2010, 21:03

Ik ben nog lang niet zo ver om de juf ideeën te geven over hoe ze met haar om moet gaan, juist omdat ik zelf juf ben. Ik heb wel zo mijn eigen ideeën hierover en probeer eerst dus zelf allemaal dingen te verzamelen. Die van mij is juist stil en teruggetrokken en zal niks vragen, ploetert maar voort.

@ juf ellen85; Het is niet zozeer een egocentrische fase, maar een onvermogen over wat sociaal contact is en hoe dat werkt. Vergelijk het met autisme. Alleen is autisme een psychiatrisch gebied en NLD neuro-pedagogisch gebied (ofzo, ik ben me er nog in aan het verdiepen).

Ik denk dat een pabo vooral de gewone dingen aan moet leren. Er zijn zoveel stoornissen en syndromen. Als je het tegenkomt is er altijd nog tijd om je erin te verdiepen. Ga naar de bieb en haal een goed boek er over!
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Groep 6 - Leerling met NLD

Berichtdoor CAAR op 03 jun 2010, 18:55

Bij mij is er ongeveer 2 maanden geleden NLD geconstateerd.
Als je meer wilt weten over nld kun je naar deze site: www.nld.nu
Groet
CAAR
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 15 sep 2009, 20:24
Groep: 3
PABO jaar: 2

Re: Groep 6 - Leerling met NLD

Berichtdoor JuulMaar op 10 aug 2011, 10:27

Mijn broertje heeft NLD, dit is gediagnosticeerd in groep 3. Hij is inmiddels 17 jaar en we hebben moeilijke tijden met hem meegemaakt, maar ook momenten dat alles heel goed ging.
Het was 13 jaar geleden nog helemaal niet bekend, maar toch is het vreemd dat de PABO er zo ontzettend weinig aandacht aan schenkt.
Ik kwam zelfs tijdens mijn eigen studie docenten van de PABO tegen die niet wisten van NLD was.

Gelukkig was de leerkracht in groep 3 zo alert dat zij actie ondernam. Van de buitenkant zie je niet dat mijn broertje NLD heeft, gelukkig heeft hij heel veel vrienden en kan hij goed voetballen, maar nu hij bezig is met het leren voor zijn theorie voor het autorijden zien we het NLD weer duidelijk naar voren komen...
JuulMaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 24 maart 2009, 21:26
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Groep 6 - Leerling met NLD

Berichtdoor JuulMaar op 08 mei 2013, 09:45

Dag,


Mijn broertje heeft NLD en bij hem is dit in groep 3 (waarvan wij de leerkracht nog steeds iedere dag dankbaar zijn) geconstateerd, de leerkracht heeft meteen actie ondernomen.
Mijn broertje is nu 19 maar iedere dag lopen we nog tegen problemen aan, het moeilijkste is een geschikte opleiding voor hem te vinden.
Gelukkig is het een onwijs knappe en lieve jongen waardoor hij heel veel vrienden en vriendinnen heeft, ondanks zijn 'probleem'.
JuulMaar
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 24 maart 2009, 21:26
Groep: 3
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Vorige

Keer terug naar NLD

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast