Ik ben het volledig eens met Joke. Het probleem ligt bij de pesters en indirect bij de maatschappij.
Door het probleem enkel bij de pesters te leggen los je het niet op. Het is een probleem waarbij je je moet richten op de hele klas, de zwijgende groep, de pesters en de gepesten.
Door als leerkracht te bevestigen dat die bril niet oké is, dat de kleren niet goed zijn etc. etc. en daarover met de ouders te praten (om daar verandering in te brengen), ontneem je iemand de kans zijn eigen smaak te ontwikkelen en zichzelf te zijn en maak je er eenheidsworst van.
Veelal zijn kinderen afhankelijk van de smaak van ouders, juist daarom zouden sommige ouders iets meer rekening mogen houden met de wensen van het kind. Trek je een kind in Amsterdam een Feyenoord trui aan (omdat hij deze toevallig gekregen heeft van zijn neefje) dan kan je van te voren al inschatten dat dit vervelende reacties op zal roepen, waterschoentjes in de winter en kleding met gaten of kleding die "stinkt" is ook niet bevordelijk. Waarom zou je kinderen bewust in een kwetsbare positie brengen. Ik vind dus dat je ouders best bewust mag maken van het feit dat dit soort zaken vanaf ongeveer groep 6 een heel belangrijke rol gaan spelen. En natuurlijk hoeft niet iedereen met merkkleding naar school maar een beetje meer luisteren naar de wensen van je kind lijkt me niet verkeerd in sommige gevallen.
Ik heb eens een wanhoopsverhaal van een moeder gelezen. Haar dochter werd gepest om haar kleding. Dus moeder deed er alles aan om die aan te passen bij de smaak van de groep. Ze had een schattige blauwe jas. Moeder kocht een rode jas, de smaak van de meeste kinderen in de klas . Ze bleven haar pesten. Nu omdat haar jas róód was. Als jij het begrijpt, begrijp ik het ook.
Laten we daarom inzien dat het daar niet in zit. Zoek bij de pester!
Ik bedoel het ook meer preventief en in zijn algemeenheid, de illusie dat een gepest kind niet meer gepest wordt wanneer hij/zij andere kleding draagt heb ik niet. Je zou bij de jaaropening van groep 6 bijvoorbeeld aandacht kunnen besteden aan het feit dat kinderen vanaf deze leeftijd heel bewust kijken naar onderlinge verschillen in gedrag, kleding etc. Een roze trui met bloemetjes zal voor een jongetje in groep 1 een veel minder groot probleem zijn dan bijvoorbeeld voor een jongetje in groep 6, ouders moeten dit wel beseffen.
Nee! Hij/zij is zo agressief geworden dóór de pesters. Het was een lief, onschuldig kind, maar is veranderd door een stelletje 'minkukels', die (meestal) met hun eigen leven in de knoop liggen.
De achtergronden van agressie bij kinderen zijn heel vaak erg triest, thuis te weinig aandacht, slecht sociaal milieu, bepaalde frustraties of een stelletje "minkukels" van ouders. Agressie mag natuurlijk nooit oogluikend worden toegestaan, ook niet wanneer dit gedrag verklaard kan worden door het pestgedrag van anderen. In alle gevallen moeten kinderen leren dat agressie nooit het juiste middel is om frustraties te uiten.