Pesten op de opleiding

'Iemand wordt getreiterd of is het mikpunt van pesterijen als hij of zij herhaaldelijk en langdurig blootstaat aan negatieve handelingen verricht door één of meerdere personen'

Moderator: Anne

Pesten op de opleiding

Berichtdoor Martinuzje op 20 sep 2010, 07:33

Ik ben in september begonnen met de opleiding en ben de oudste in de klas. Ik merkte heel snel dat een klasgenoot van mij heel erg belachelijk gemaakt wordt en er achter haar rug om over haar wordt geroddeld. Ze denken dat ze dom en traag is, omdat ze in iedere les de hele les zit te schrijven aan haar aantekeningen. Ze wordt uitgelachen en belachelijk gemaakt waar ze bij staat, en ze durft nu geen vragen meer in de les te stellen.

Ik als oudste van de klas voel mij (op de een of andere) manier verantwoordelijk voor de sfeer in de klas. Ik heb er al een aantal keer iets over gezegd dat het gewoon slurf(je) is wat ze aan het doen zijn... Maar het komt blijkbaar niet door. Ik heb het er al met de betreffende klasgenoot over gehad en ze weet dat ze bij mij terecht kan als ze ergens mee zit of als ze echt te ver gaan.

Ik zit alleen nog steeds met het gevoel dat ik er iets tegen wil doen, omdat ik zelf weet wat de gevolgen zijn van pesten.
Hebben jullie enig idee hoe ik zou kunnen doordringen bij mijn klasgenoten? Want de sfeer wordt er niet beter op zo en bovendien moeten we het hele jaar met elkaar samenwerken. Dan is het natuurlijk slurf(je) als er steeds iemand buiten blijft...
Martinuzje
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 sep 2010, 09:48
Woonplaats: Enschede
Groep: 5
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 1
Functie: Stagaire

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor Anita op 20 sep 2010, 08:35

Wat een ontzettend flauw gedoe. Hoe oud zijn ze... :? Dit is gedrag dat je van pubertjes verwacht...

Kun je niet ergens bij een presentatie iets inpassen over pesten. Als je bij Nederlands moet voorlezen dat je het boek Spijt van Carry Slee neemt of iets dergelijks en dan aan de hand daarvan een gesprek op gang helpt. En dan als iedereen het ermee eens is dat dat flauwe gedoe absoluut niet kan hen er op wijzen dat ze het zelf ook doen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor Martinuzje op 20 sep 2010, 08:43

Nou, ze zitten merendeels nog in de puberleeftijd (jongste klasgenoot is 16.. oudste klasgenoot -onder mij- is 21).
Ik zat inderdaad ook te denken aan een presentatie over pesten, maar ik ben zo bang dat ik zometeen de boeman van de klas word, omdat ik me op die manier apart zet van de klas. Ik merk het namelijk nu al (sinds ik al een paar keer er iets van heb gezegd). Ik ben natuurlijk veel ouder dan de rest van mijn klas en ze zien me al als gebruiksvoorwerp omdat ik natuurlijk al veel meer dingen weet (vorig jaar al 3 maanden pabo gedaan) dus mag ik het dan wel gaan voorzeggen.
Ik heb al een aantal keer aan een van de grootste treiterkoppen gevraagd hoe ze dat wil gaan doen als ze straks een leerling in de klas heeft waar ze niet goed mee overweg kan, of ze dan ook zo vreselijk kinderachtig gaat doen.. Daar zei ze dus op dat ze dan die leerling zoveel mogelijk ging ontwijken... Lekkere LK ben je dan :shock: Het merendeel van mijn klas is volgens mij alleen maar naar de pabo gegaan omdat ze dan de schoolvakanties mee hebben en lekker de hele dag kunnen knippen en plakken met de kleuters en verder geen verantwoordelijkheid hebben... *kinderachtigheid*
Martinuzje
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 sep 2010, 09:48
Woonplaats: Enschede
Groep: 5
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 1
Functie: Stagaire

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor Anita op 20 sep 2010, 08:54

Tsja... in dat geval komen ze zichzelf wel tegen tijdens de stages en zijn ze binnen notime vertrokken van de opleiding..

Ik denk dat jij in ieder geval inderdaad die klasgenoot moet steunen en laten weten dat ze niet alleen is. En misschien ook wel gewoon een leerkracht erbij betrekken. Ook al ben je dan met elkaar ouder dan een basisschoolklas, jullie staan toch op gelijke hoogte en een leerkracht van de Pabo staat daar wat onafhankelijker boven.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor Tom op 20 sep 2010, 20:03

Wat een zielig gedoe. En zoiets zou leerkracht moeten worden? :?
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor miekiemousie op 20 sep 2010, 21:37

Wat flauw. Ik zou ook, hoe stom het ook klinkt eens nar je begeleider stappen. Als je met hem/haar het eens bespreekt, misschien kan hij dan onder het mom van curriculum het eens hebben in de les over pesten. Hoef jij het niet te doen, maar wordt er wel over gesproken!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor Martinuzje op 21 sep 2010, 06:35

Intussen heeft de studente in kwestie al met onze SLB-er gesproken en die heeft de grootste boosdoeners erop aangesproken. Ze denken nu dat ik het heb gedaan (terwijl dat niet zo is). Ik hoop in ieder geval dat ze na de berisping toch wel 3x gaan nadenken voordat ze weer zo slurf(je) gaan doen, want ik word er echt kotsberoerd van
Martinuzje
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 19 sep 2010, 09:48
Woonplaats: Enschede
Groep: 5
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 1
Functie: Stagaire

Re: Pesten op de opleiding

Berichtdoor super_juf op 12 dec 2010, 16:41

Beetje laat maar wilde toch nog even reageren :-)
Wat ontzettend kinderachtig! Ik zou er ook kotsmisselijk van worden.
Het eerste wat in mij op kwam, was naar een docent toestappen.
Gelukkig wordt er op de pabo op je gedrag gelet. En ik hoop van harte dat deze studenten heel snel van de opleiding verwijderd worden :?
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands


Keer terug naar Pesten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron