Eerst even kort over mij, zie hiervoor http://www.paboforum.nl/forum/viewtopic.php?t=13615
Dan een kleine selectie van de lesbrieven die ik aan het ontwikkelen ben... Ik heb de introductie van het boekje er ook bij gezet.
Hieronder zijn per boek lesideeën te vinden. De lessen zijn om te knutselen, tekenen, praten… allemaal gebaseerd op één of meerdere thema’s uit het gelezen boek. Belangrijk is hierbij dat er ook naar het verhaal zelf wordt teruggekoppeld. Veel opdrachten zijn prima ‘los’ te doen, zonder naar een boek te verwijzen. Echter, wanneer het gaat om boeken en lezen, heeft het nut om terug te kijken naar het verhaal waar het om gaat. De leerlingen zijn namelijk met een speelse manier bezig geweest met een thema, waarna ze in de kring gaan zitten om te vertellen wat hen nu echt boeide in het verhaal. Na elke les kun je dus een terugkoppelingsidee vinden, meestal in de vorm van vragen voor een kringgesprek.
De boot van luuk en lot
Knutselopdracht – ooglapje
Tijdsindicatie: 45 minuten
Zoekwoorden: piraten, knutselen
Individueel
Luuk en Lot wonen op een boot, net als piraten! Zelf verkleden Luuk en Lot zich
ook als boeven. De leerlingen gaan nu een (boef)ooglapje maken. Hiervoor is nodig:
- een elastiekje
- een zwart stuk papier, vilt of een andere stof
- eventueel: type-ex
Uit de zwarte stof knippen de leerlingen de vorm van een ooglap. Aan twee zijkanten prikken ze een gaatje. Daarna tekenen ze een doodshoofd met type-ex op het stukje stof/karton. Als ze dat moeilijk/niet zo leuk vinden, kunnen ze ook de eerste letter van hun naam erop zetten.
Tot slot wordt dan het elastiek door de gaatjes gehaald. De ooglap is af!
Terugkoppeling naar het boek: de leerlingen zitten in de kring met hun ooglap op. Zij zijn echte piraten. Zijn Luuk en Lot dat eigenlijk wel? Ben je een zeeman als je op een boot woont, of kun je ook ‘gewoon’ op een boot wonen? Wat vonden jullie leuk in het boek, hoe Luuk en Lot omgingen met hun woonboot?
Kringgesprek en knutselopdracht – verschil in wonen
Tijdsindicatie: anderhalf tot twee uur
Zoekwoorden: wonen, woonboot, collage, in de kring
Groepsopdracht
Voorbereiding: leerlingen laten zoeken naar woontijdschriften, zelf op zoek gaan naar woontijdschriften.
Het boekje kan de aanzet vormen tot een kringgesprek over verschillen in wonen. Luuk en Lot wonen op een boot. Waar kun je nog meer wonen? Het is dan leuk van te voren woontijdschriften mee te nemen en andere bladen waarin (aparte) huizen staan (zoals huizen op palen of in een boom). De leerlingen brainstormen – eerst in de kring, later in groepjes van vier of vijf – over het thema wonen. Per groepje wordt een groot vel uitgedeeld, waar Wonen op wordt geschreven. De leerlingen knippen en scheuren plaatjes van woningen uit de meegenomen tijdschriften.
Terugkoppeling naar het boek: lijkt jullie huis op het huis in het boek? Wat is hetzelfde en wat is anders? Hoe vonden jullie het, om over een ander huis te lezen en daar plaatjes bij te zien?
Bij juf jet is het gaaf
Met dit boekje valt veel te doen. Er kunnen meer rijmpjes worden verzonnen (zie ook invuloefening) en de verhaaltjes kunnen een opening zijn voor een kringgesprek over verjaardagen, schoolreisjes en/of verkleedpartijen.
Tekenopdracht – Stripverhaal
Tijdsindicatie: 60 tot 90 minuten
Zoekwoorden: tekenen, strip, verhaal, school, lessen
Individueel of in groepjes
De leerlingen maken een stripverhaal van ongeveer vier kantjes. Hiervoor krijgen ze drie A4’tjes. Deze worden later aan elkaar geniet. Je hebt dan ook een voorkant die mooi versierd wordt. De titel van de strip wordt: ‘bij juf/meester … is het gaaf!’ De strip zelf bevat vier tekeningen. Deze worden gemaakt over een dag op school. De leerlingen kiezen dus vier lessen of onderdelen van de school waar ze een tekening van maken. Ze moeten op de volgorde letten!
De leerlingen kunnen dit individueel doen of in een groepje de taken verdelen (‘Jij maakt de rekenlestekening, jij taal’).
Terugkoppeling naar het boek: maak met de leerlingen een vergelijking. Wat is heel leuk bij juf Jet? Zijn er ook dingen die je wat minder leuk vond? Lijkt de klas van juf Jet op die van ons? Geeft juf Jet in dezelfde dingen les?
Een week bij joep
Kringgesprek – logeren/heimwee
Tijdsindicatie: 20 tot 30 minuten
Zoekwoorden: logeren, heimwee, in de kring
Klassikaal
Dit boekje kan uitnodigen tot een kringgesprek over logeren. Wie heeft er al eens gelogeerd? Bij een vriend/vriendin of bij familie? Hoe was dat? Wat neem je mee als je gaat logeren? Ga je zelf naar het logeeradres of word je gebracht? Wat vind je van logeren? Wat is er zo leuk/spannend aan?
Eventueel kan in een ingegaan worden op het begrip ‘heimwee’. Mis je je eigen bed soms? Hoe heet dat, als je je huis erg mist? Geef de leerlingen hierbij voldoende tijd om het antwoord (‘Dat heet heimwee’) zelf te geven. Dus: ‘Denk even na en steek alleen nog je vinger op als je het weet.’ Een minuut denktijd lijkt lang, maar is vaak de moeite waard.
Terugkoppeling naar boek: Hoe is de logeerpartij bij Joep? Lijkt jullie dat ook wel gezellig? Wat vonden jullie leuk in het verhaal?
Het boek van rik, ron en suus
Tekenopdracht – zoekplaatje
Tijdsindicatie: 45 minuten
Zoekwoorden: tekenen, zoeken, zoekplaatje
Individueel, dan in tweetallen
Laat de leerlingen bladzijde achttien zien van het boekje. Op deze tekening is een bal ‘verstopt’. De leerlingen gaan nu zelf een zoekplaatje maken. Er kunnen keuzemogelijkheden worden gegeven, zoals: ‘verstop een bal/muis/kat op je tekening’. De leerlingen kunnen ook zelf kiezen.
Nadat de tekening af is wisselen ze uit met een buurman/vrouw. Die moet het verstopte voorwerp zoeken. Ook leuk: de tekeningen worden opgehangen zodat iedereen de zoekplaatjes kan oplossen.
Terugkoppeling naar het boek: de leerlingen komen terug in de kring en vertellen over het boekje. Wie vonden zij het leukst in het boek? Rik, Ron of Suus? Welke gebeurtenis sprak hen het meest aan en wat vonden zij daar zo boeiend aan?
Ik heb nu in totaal zo'n zestig van deze lessen en het worden er nog meer. Tips zijn van harte welkom!
Overigens zie ik nu pas jullie forumonderdeel - daar had ik nog veel ideeën uit op kunnen doen volgens mij. Hier ga ik binnenkort ook eens rondkijken