door klaartje op 07 apr 2007, 14:58
Rekenen: tot hoever kunnen ze tellen, aanwijzend tellen, resultatief tellen, doortellen, terugtellen, schatten van een hoeveelheid, overzien van hoeveelheden, hoeveelheid gekoppeld aan een cijfer, hoeveelheidsbegrippen (meer, minder, evenveel, helft, enz.), rangtelwoorden.
Daarnaast is ook heel belangrijk dat kinderen hoeveelheidsbegrip hebben dus weten wat bv. de hoeveelheid 5 betekent: dat 5 dus meer is dan 4 maar minder dan 6.
Wij hebben een kind van groep 2 in de klas die goed kan tellen en ook doortellen maar als je goed oplet zie je dat ze dan vlug vooraan begint met tellen en als ze bij het getal is hardop verder telt. Ze heeft ook moeite met meer, minder en ook ziet ze niet dat 5 minder is dan 4. Dit hoeveelheidsbegrip moeten we dus nog veel oefenen anders zal ze het in groep 3 nog moeilijk krijgen. Gelukkig kan ze wel snel onthouden maar het begrip/het inzicht moet er wel zijn.
Ook het ordenen is belangrijk: serieren, classificeren, logische volgorde dus ook begrip van tijd.
Daarnaast hoort bij rekenen ook het ruimtelijk inzicht en de ruimtelijke begrippen (onder, boven, naast enz.)
Hoop dat je hier wat aan hebt en misschien heeft iemand nog aanvullingen want ik heb het klassenschrift op school liggen dus doe het nu uit mijn hoofd.