[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Kleuters voorbereiden op groep 3

Kleuters voorbereiden op groep 3

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Kleuters voorbereiden op groep 3

Berichtdoor theaterjuf op 06 apr 2007, 19:16

Nu het schooljaar al behoorlijk opschiet, wil ik mijn oudste kleuters zo goed mogelijk voorbereiden op groep 3, maar ik vind dit best moeilijk.

Wat bied ik aan om ervoor te zorgen dat ze goed alle voorwaarden voor groep 3 beheersen?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Berichtdoor Joke op 06 apr 2007, 20:15

Neem de cito eens door en kijk wat er getoetst wordt, dan heb je er een beetje idee van wat nodig is om naar groep 3 te kunnen.
Ben je er niet een beetje laat mee? Wij hebben het hele jaar door voor de oudsten (en zelfs de jongsten doen daar vaak al aan mee) al allerlei voorbereidende activiteiten: schrijfdans, rijmen, letters weer samenvoegen tot een woord, welke letter hoor je, rekentaakjes, dagen van de week, synchroon tellen enz. enz. Echt te veel om op te noemen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor klaartje op 06 apr 2007, 20:31

Als eerste: is het niet een beetje laat om nu nog aan de voorwaarden voor groep 3 te gaan werken?
Eigenlijk ga ik er vanuit dat je al begonnen bent maar nu wilt weten of het wel compleet is wat je doet.

Maar ik zal een antwoord op je vraag proberen te geven.
Eigenlijk moeten ze op alle gebied toe zijn aan groep 3: sociaal, emotioneel, motoriek, werkhouding (taakgerichtheid / concentratie / zelfstandigheid enz), logisch denken en probleemoplossend denken, ruimtelijk inzicht, rekenvoorwaarden, leesvoorwaarden.

Ik weet niet of je alles ook nog uitgesplitst wilt hebben.
Wat heb je tot nu toe bijgehouden?
Dit zal toch ook wel toegespitst zijn op groep 3.
Ook kun je eens aan de leerkracht van groep 3 vragen welke basisvoorwaarden zij hebben bij bv. rekenen en lezen/taal.

Als je nog iets wilt weten hoor ik het wel.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor lucia op 07 apr 2007, 08:32

Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor theaterjuf op 07 apr 2007, 10:38

Klaartje, je hebt gelijk, ik ben er inderdaad al volop mee bezig, maar ik wilde even nagaan of ik er op de goede manier mee bezig ben.

De punten die Joke noemde, laat ik vaak aan de orde komen en inderdaad, ook mijn jongste kleuters doen dan vaak al mee.

Hebben jullie misschien nog meer tips of voorbeelden van wat je dan precies doet, naast wat Joke al noemde? Ik vind het fijn om wat concrete dingen te horen. Alvast bedankt (jij ook Lucia, voor de link)!
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Berichtdoor theaterjuf op 07 apr 2007, 10:40

Oja, vooral op het gebied van rekenen hoor ik graag tips!
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Berichtdoor klaartje op 07 apr 2007, 14:58

Rekenen: tot hoever kunnen ze tellen, aanwijzend tellen, resultatief tellen, doortellen, terugtellen, schatten van een hoeveelheid, overzien van hoeveelheden, hoeveelheid gekoppeld aan een cijfer, hoeveelheidsbegrippen (meer, minder, evenveel, helft, enz.), rangtelwoorden.
Daarnaast is ook heel belangrijk dat kinderen hoeveelheidsbegrip hebben dus weten wat bv. de hoeveelheid 5 betekent: dat 5 dus meer is dan 4 maar minder dan 6.
Wij hebben een kind van groep 2 in de klas die goed kan tellen en ook doortellen maar als je goed oplet zie je dat ze dan vlug vooraan begint met tellen en als ze bij het getal is hardop verder telt. Ze heeft ook moeite met meer, minder en ook ziet ze niet dat 5 minder is dan 4. Dit hoeveelheidsbegrip moeten we dus nog veel oefenen anders zal ze het in groep 3 nog moeilijk krijgen. Gelukkig kan ze wel snel onthouden maar het begrip/het inzicht moet er wel zijn.
Ook het ordenen is belangrijk: serieren, classificeren, logische volgorde dus ook begrip van tijd.

Daarnaast hoort bij rekenen ook het ruimtelijk inzicht en de ruimtelijke begrippen (onder, boven, naast enz.)

Hoop dat je hier wat aan hebt en misschien heeft iemand nog aanvullingen want ik heb het klassenschrift op school liggen dus doe het nu uit mijn hoofd.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor klaartje op 07 apr 2007, 15:02

Oja, en ook het meten en wegen zijn belangrijk dus: lang/kort, zwaar/licht, het kunnen meten met maatstaf, enz.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor mien mina op 07 apr 2007, 15:50

Bij ons komen de kleuters sinds de voorjaarsvakantie 1 keer in de twee weken alvast een urrtje wennen tijdens het planbord. De kleuters vinden het fantastisch en de stap is na de zomervakantie weer iets kleiner.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Joke op 07 apr 2007, 17:18

Wij gaan na de vakantie starten met het schatkistverhaal 'de verdrietige koning'. Hieromheen worden allerlei hoeken opgezet.
De verdrietige koning 'stikt' van de abstracte rekenbegrippen die in het verhaal aan de orde komen in episodes.
Erg leuk. Als jullie het verhaal op school hebben, zou je er ook eens iets mee kunnen doen.
Ik probeer er een ontdekhoek bij te maken, maar ik heb er een hard hoofd in. Door tijdgebrek (het wordt zulk mooi weer) en moeilijkheidsgraad ben ik er nog niet echt mee opgeschoten. :(
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Berichtdoor juf Agnes op 09 apr 2007, 21:27

Kun je je leerlingvolg systeem niet als leidraad gebruiken?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Berichtdoor juflinneke op 09 apr 2007, 21:55

klaartje, wat houdt je bij in je klassenmap? alles wat je doet? of is dat hetzelfde als je rooster?
ben benieuwd naar jullie jaarschema's. Wij werken met een methode bij de kleuters, dan weet je ook zeker dat je alles aan bod laat komen.
juflinneke
PABOforum Peuter
 
Berichten: 132
Geregistreerd op: 03 jul 2006, 22:41
Groep: 2
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 10 apr 2007, 08:52

Welke methode gebruiken jullie Linneke?
Wat ik in elk geval zou doen is eens vragen bij de collega van groep 3 wat hij/zij verwacht dat een kind kan. Ik heb dat een aantal jaren geleden ook gedaan en daar kwamen best verrassende antwoorden uit.
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor klaartje op 10 apr 2007, 14:11

Brrr, als ik methodes bij kleuters lees krijg ik toch wat de kriebels. Ik vind dat methodes absoluut niet bij kleuters thuishoren. Tenminste geen methode die je het hele jaar gebruikt en waarvan je dus afhankelijk bent. Een map o.i.d. gebruiken als bronnenboek is prima maar geen methode zoals in de hogere groepen, die stap voor stap gevolgd moet worden.
Het is juist zo positief bij kleuters dat je in kunt gaan op wat er leeft, kunt uitgaan van hun belangstelling en hier je programma op aansluit.
Dat je ieder kind individueel in zijn ontwikkeling kunt volgen en uitdagen.
Hoe doe je dat als je met een methode werkt??
Ik snap wel dat het voor degenen die van de pabo komen moeilijk is om goed te weten hoe en wat je moet doen bij kleuters en ook hoe je alles moet bijhouden. Dan heb je houvast aan een methode.
Maar dit is niet waar het kleuteronderwijs eigenlijk voor staat.
Dus PABO, doe hier eens wat aan!!!

JufLinneke, in onze observatiemap staan alle ontwikkelingsgebieden uitgewerkt. 2x per jaar moeten deze ingevuld worden met +/±/-.
Zo zie je precies waar het betreffende kind nog extra hulp bij nodig heeft. Ook houden we van ieder kind een verslag bij: intakegesprek, opvallende punten, medische dingen enz.

In een andere map staan ook weer alle ontwikkelingsgebieden. Neem bv. het tabblad rekenen. Hierachter komt een vel met namen van de kinderen. Als we nu klassikaal, individueel, met een groepje of met materiaal iets doen m.b.t. rekenen wordt dit op dit vel genoteerd en achter de naam hoe het kind dit gedaan heeft. We doen dit weer met +/±/- en e.v. een o=onzeker en h=hulp.
Zo hebben we dus voor ieder gebied een tabblad met daarachter de gegevens wat en hoe iets gedaan is.
(Groep 1 en groep 2 staan wel op een apart vel zodat je het volgende jaar niet alles over hoeft te schrijven omdat groep 2 er dan niet meer is.)
Hoop dat dit duidelijk is, het is een beetje moeilijk uitleggen.
Als iets duidelijk is bv. een kind kan goed aanwijzend tellen, dan wordt dit in observatiemap genoteerd.

Verder werken wij regelmatig met thema's waarbij we de verschillende gebieden aanpassen aan het thema. Wil ik bv. met rekenen bezig zijn met meer/minder dan zoek ik iets wat past bij het thema.

Is dit wat je bedoelt?
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor theaterjuf op 10 apr 2007, 19:43

Klaartje, bedankt voor je duidelijke opsomming. Kun je wat voorbeelden geven van de manieren waarop jij dat aan bod laat komen? Daar ben ik benieuwd naar.

Joke, wij hebben geen schatkist, jammer genoeg... Waar gaat dat verhaal over? Ik kan het zeker niet ergens online vinden?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Volgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron