Afgelopen donderdag was ik met een aantal leerlingen een werkblaadje aan het maken, de woorden die met de "b" begonnen moesten ze kleuren.
Een jongen was al snel klaar, hij had een aantal woorden dan ook niet ingekleurd, maar daar wel heel mooi een "p" bijgeschreven. Ik vroeg hem waarom die "p" erbij stond. Zijn antwoord was: "Omdat dit een "poom" (boom) en een "pallon" (ballon) zijn, die beginnen met de "p".
Ik heb hierna zelf de woorden nog eens uitgesproken voor hem, met heel duidelijk dikke wangen maken, het verschil tussen de "p" en "b" laten horen, maar hij bleef erbij dat het een poom en pallon waren.
Hierna ben ik vandaag heel bewust gaan letten op het praten bij hem, en hem een aantal woorden laten zeggen (iets aanijzen bijvoorbeeld) die met een "b" of "p" beginnen. Sommige woorden spreekt hij gewoon echt verkeerd uit, iets wat me tijdens het gewone spreken van hem niet is opgevallen. Terwijl hij bevoorbeeld wel "boot en buik" zegt, en ook "pot" enz.
Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken? Wat kan ik met deze leerling doen, behalve alleen maar herhalen en na laten zeggen van woorden?