[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen: rekenactiviteit kleutergroep

Algemeen: rekenactiviteit kleutergroep

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor theaterjuf op 05 dec 2007, 17:07

Wat een leuke activiteiten allemaal! Hebben jullie ook algemene activiteiten, nu Sinterklaas achter de rug is?

En Joke: heeft juf kim (van groep 1-2b) een andere site? Ik kan namelijk al heel lang niet op haar site komen.
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor 1103 op 05 dec 2007, 20:14

Ik heb vorig jaar een grote bak met zand gevuld. Alle kinderen moesten hun schoenen uitdoen. Elke schoen heeft natuurlijk een ander profiel. Ik zette een afdruk in het zand (kinderen hadden de ogen dicht). En daarna moesten ze kijken naar alle onderkanten van de schoenen die er stonden...welke was hetzelfde??

Nu heb ik Minnie Meetmuis geintroduceerd (een handpop). Zij meet van alles op met legoblokjes. Poppen, boeken, puzzels etc.
De kinderen leggen de blokjes erlangs en tellen hoelang het stuk speelgoed is. Ik heb hier een werkblad bij.

Ook sjoelen vinden ze bij mij erg leuk. Ik heb de cijfers 1 t/m 4 op een papier gezet. Ze kleuren steeds het hokje boven het cijfer waar de sjoelsteen in komt. Je ziet dan in een soort staafdiagram welk cijfer het meest gegooid is. Zijn ze erg druk mee..
1103
PABOforum Peuter
 
Berichten: 115
Geregistreerd op: 17 okt 2005, 08:04
Woonplaats: Haarle

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 05 dec 2007, 21:32

@theaterjuf: Een onderdeel: http://thecrazythingswedo.web-log.nl/
Het zoekt nu even een stuk moeilijker.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Puszka op 12 dec 2007, 00:21

Blokken stapelen

2 stapels blokken bij elke stapel 1 kind

Met de hele klas tot 5 tellen en na afloop kijken welk kind de meeste blokken heeft, hoeveel blokken er op elkaar gestapeld zijn enz...
Wij lieten alle kinderen een keer zo'n wedstrijdje doen, de kinderen vonden het helemaal geweldig :)
Avatar gebruiker
Puszka
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 13 maart 2006, 22:25
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Kyrtje op 12 dec 2007, 14:42

Het onderdeel "meten" blijft ook altijd erg leuk, maar wordt vaak vergeten on de kleutergroepen vind ik. Dit kan heel simpel gedaan worden.
Ik heb vorig jaar een meetboekje gemaakt. Ik heb dat toen getekend, dus helaas niet digitaal. Maar het was heel simpel.
Ik ben gestart met het klassikaal meten van voorwerpen.
De eerste vraag was, waar meet je mee? We hebben gemeten met blokjes, met handen en voeten, van stroken papier, en uiteindelijk zelfs met een centimeterrol.
Zo hebben we op een flap geschreven hoeveel voeten de tafel lang was, hoeveel blokken, hoeveel handen, hoeveel... enz.
Dit ook met andere voorwerpen. Je kunt ook grote voorwerpen met de kinderen meten. Hoeveel kinderen passen erin, erop, erlangs enz.

Uiteindelijk dus het meetboekje. In de boekje stond bijvoorbeeld een tekening van een tafel. Hieronder stond een voetje. De kinderen schreven (of tekenden wanneer ze de cijfers nog niet beheersten) hoeveel voeten de tafel lang was.
Daaronder bijvoorbeeld een handje. Ook hierbij weer zelf meten en opschrijven. En dit met verschillende voorwerpen.
Erg leuk, de kinderen liepen vaak een half uur met hun boek door de klas te passen en te meten. Geweldig om te zien.

Ook wegen is een leuk onderdeel. Een balans in de klas nemen en samen met de kinderen kijken naar zwaar en licht.
Wat is er zwaarder, de pen of de gum? De gum... En hierna naar dingen zoeken die weer zwaarder zijn dan de gum, of juist lichter dan de pen.

Op de pabo heb ik eens een filmpje gezien van een heel leuke activiteit, die ik op stage ook eens met succes heb uitgevoerd.
Met wereldspelmatriaal of lego maak je een opstelling van een "dorp".
Voorbeeld: In het midden een huisje van blokken gebouwd. Links staat een geel mannetje, rechts staat een boom, achter het huis een hondje en voor het huis een auto.
Je maakt vanuit verschillende standpunten foto's die je later print. Je geeft de kinderen een foto in de hand, eventueel een hoed van de fotograaf op en een fototoestel erbij. Ze moeten gaan zoeken waar de fotograaf gestaan heeft om de foto te maken.
Je begint met makkelijkere foto's, dus recht ervoor, daarna moeilijker door ergens heel dichtbij te gaan staan, of juist heel laag de foto te maken. De kinderen vonden dit echt geweldig toen!
Na 6 jaar de combi 1/2/3, nu weer groep 1/2
Kyrtje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 605
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 19:21
Woonplaats: Geleen
Groep: 1
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht-Specialist

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 12 dec 2007, 15:28

Als sinterklaasactiviteit: Sint heeft 4 'cadeautjes' ingepakt ( bijv. auto, knuffel, stiften en een boek) in 4 verschillende kleuren inpakpapier.
(Of willekeurig een hoeveelheid.) In de kring gelegd om te sorteren - zijn alle cadeautjes hetzelfde? - van klein naar groot en begrip dik/dun, kleuren benoemen. Kleuters laten omschrijven wat er in zou kunnen zitten... waarom denk je dat? Kun je dat zien? ( nee) Horen? (nee) Voelen? ( misschien) De kinderen de gelegenheid geven de cadeautjes te voelen zonder dat ze mogen zeggen wat er in zit, maar je mag het wel in je hoofd bedenken.
Alle kinderen een pepernoot geven, want als je nu mag kiezen welk cadeau je van sint of piet zou willen hebben, welke zou je dan kiezen? Leg daar maar je pepernoot bij; vergelijken, begrippen meer/minder, meeste/minste, groot/klein, grootste/kleinste.
Tot slot komt dan het leukste.. het uitpakken van de cadeautjes! Zat er in wat je gedacht had? Ik heb dit gedaan in groep 2
een succes!

Lijkt me ook erg leuk, Renee. Die ga ik morgen doen als er een gat valt tussen Opening in de aula en de komst van de Sint in de klas of als er na de komst van de Sint nog tijd over is. .

Op 5 december is er niet van gekomen, maar ik heb hem vandaag in een eenvoudige versie gedaan.
Ik had een doorschijnende verpakking van de HEMA met daarin 3 kerst-/winterstempels (pakje 1)
twee rolstempels en één stempelkussen in de kleuren rood en groen (pakje 2)
drie viltstiften met aan de achterkant nog een klein stempeltje (pakje 3)
Van de verpakking had ik ook een pakje gemaakt.
Alle lln. kregen een blokje dat je kon stapelen, zodat het een torentje werd.
(De eerste 'staafgrafiek' in hun leven, denk ik.)
Eerst een paar lln. laten raden wat ze dachten dat erin zat, maar dat was eigenlijk onmogelijk natuurlijk.
De drie pakjes lagen op de tafel en de lln. legden hun blokje bij het pakje dat ze het liefst zouden willen hebben.
Lln. laten tellen, welk pakje had de meeste blokjes, welk pakje had de minste blokjes, welk torentje is hoger, lager, hoeveel blokjes zijn het en welk getal hoort erbij?
Daarna de pakjes open laten maken. De cadeautjes besproken (wat het was, wat je ermee kon doen) en neergelegd en de blokjes weer uitgedeeld. Nu mochten ze nog eens kiezen. De uitkomst was volkomen anders, heel grappig. Zelfde handelingen als de eerste keer. We kwamen een getalletje te kort, door een ll. laten maken.
Toen vroeg ik wie er het liefst het grote cadeau had willen kiezen. Heel veel natuurlijk, maar het deed niet mee. :D
Nu mocht het (4e cadeau) opengemaakt worden en ze kwamen er achter dat groot niet altijd wil zeggen 'het mooist' of 'het best', want aan een leeg 'koffertje' heb je niets. Ik hoop dat ze die les ook begrepen hebben.
Alle vormen mochten weer in de koffer gedaan worden (een heel goede motoriek-/denkoefening/oog-/handcoördinatie), net als puzzelen) en tijdens het werk mocht een groepje ermee aan de slag. Heel geslaagd!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor miran op 14 dec 2007, 00:32

Die activiteit van de kabouterhuisje kun je gemakkelijk aanpassen aan een ander thema. Zo heb ik laatst vier gekleurde zakken gemaakt en met vertiblocks (kadootjes) konden de kinderen een zak kiezen. Hierna bekijk je in welke zak de meeste/minste pakjes liggen, begrippen zoals tellen, optellen, meer/minder etc. komen hier ook aan de orde.
miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor theaterjuf op 17 dec 2007, 20:36

In een oud topic vond ik deze beschrijving van de kabouterhuisjesactiviteit, in een bericht van Kim zelf:

Ik heb tijdens een stagebezoek eens een kringactiviteit gedaan die ik later nog vaak met mijn eigen klas herhaald heb. Kan bij elk thema, je moet het alleen even aanpassen. Hieronder zal ik de activiteit beschrijven voor het thema herfst, dat ligt nu tenslotte het meest voor de hand, zeker omdat woensdag ook de kinderboekenweek begint.

Voorbereiding:

Maak vier tekeningen van paddestoelen op stevig karton. Geef ze allemaal een andere kleur, bijv. groen, oranje, paars en blauw (geen rood)
Maak kaarten van de tekeningen die je neer kunt zetten (bijvoorbeeld een A4-tje dubbel vouwen zouden het een tentvorm krijgt, dan blijft het staan.)

Materiaal:

- de kaarten met de paddestoelen
- kleine houten blokjes (zoveel als er kinderen in de klas zitten)

Inleiding:

Maak de kring in hoefijzervorm zodat iedereen de tafel voor je goed kan zien.
Vertel de kinderen een verhaal over de kabouters die in het bos wonen (diep in het bos ;D ). Kleed het een beetje aan door het bos te beschrijven (hoge bomen, veel paddestoelenhuisjes e.d). Op een ochtend als de kabouters wakker worden (ze rekken zich uit, enz., enz.) en naar buiten gaan vanuit hun paddestoelen huisjes zien ze opeens iets heel raars: alle paddestoelen zijn veranderd! Ze zijn niet meer rood met witte stippen, maar blauw, groen, oranje en paars! ze begrijpen er niks van. Enz. enz. maak er maar een verhaal van. Uiteindelijk komt het er op neer dat de kabouters van nu af aan niet meer in een paddestoel rood met witte stippen hoeven te wonen, maar zelf mogen kiezen welke kleur huisje ze willen hebben.

Kern:
Tijdens het verhaal heb je de kaarten met de verschillende paddestoelen op tafel gezet. Je laat de kinderen de kleuren nog eens benoemen. Vervolgens geef je ze allemaal een blokje (of leg ze op de grond voor ze neer, dan kunnen ze er niet mee spelen) en vertel je dat zij de kabouters uit het bos zijn en allemaal een paddestoel mogen kiezen. Een kind is de eerste. Hij of zij mag eerst vertellen welke kleur paddestoel hij/ze kiest, en wellicht ook waarom. Dan mag dat kind zijn/haar blokje bij het plaatje van zijn/haar keuze leggen. De volgende doet het zelfde. Als een kleur voor de tweede keer wordt gekozen, wordt het blokje op het vorige blokje gelegd, zodat je een toren krijgt. Alle kinderen komen aan de beurt. Maak het spannend. Als alle kinderen aan de beurt zijn geweest heb je 4 torens. De een hoger dan de ander.
Nu vraag je de kinderen in welke paddestoel de meeste kabouters wonen en hoe ze dat zien. Waar de hoogste toren staat wonen de meeste kabouters. Waar wonen de minste? Hoeveel kabouters wonen er in de groene paddestoel?, etc., etc.
Zo kan je nog veel meer vragen er aan toevoegen. Een kabouter ging verhuizen, waar wonen nu de meeste kabouters? Als er twee kabouters bijkomen, hoeveel kabouters wonen er dan. Zo kan je nog lang door gaan.

Afsluiting:
Ter afsluiting vertel je nog een stukje van je verhaal. Toen de kabouters een poosje in hun gekleurde huisjes hadden gewoond, vonden ze het eigenlijk toch niet zo leuk en wilden graag terug naar hun paddestoelen rood met witte stippen. En zo gebeurde het ook. Misschien nog even het liedje zingen.

Houd wel goed in de gaten dat je het tempo erin houdt. Bij een grote groep is het inderdaad handig om dit met de helft te doen. Als de kinderen er genoeg van krijgen, meteen afronden. Maar ik denk dat je dat wel weet.
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor klaartje op 10 maart 2008, 21:18

Theaterjuf, dat is een leuk idee. Dit kun je natuurlijk ook doen met paaseieren, ik ga dat i.i.g. zeker doen.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Juf__mama op 13 maart 2008, 09:24

Het mooie cijferkastje heb ik inderdaad al gezien :D

Op deze site staan ook heel veel leuke rekenactiviteiten:

http://jufelf.web-log.nl/lesidee/lesidee/index.html
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor 2Anja0 op 13 maart 2008, 16:06

Ik had eigenlijk meer een vraagje. Ik ben nieuw hier en ik zit in het eerste jaar van mijn Pabo.
Ik loop op dit moment stage bij de kleuters.
En ik ben nu opzoek naar een lesje over links en rechts.
Hoe kun je dit goed en aantrekkelijk uitleggen aan kinderen?

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt! Groetjes, Anja
2Anja0
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 aug 2007, 15:33
Groep: 3
PABO jaar: 1

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor juf Agnes op 13 maart 2008, 17:54

Links en rechts is best moeilijk voor kleuters, een activiteit voor groep 2. Als we werken over links en rechts doe wel eens een lintje om hun linkerpols. Er zijn werkbladen te vinden maar denk eens aan een linker en rechter handschoen, schoenen enz. Wijs aan... je linkerknie, linkervoet enz. Je kunt het moeilijker maken door: wijs met je linkerhand je rechter voet aan.
Let op dat je aan dezelfde kant als de kinderen staat en er niet tegenover... dan is jouw links hetzelfde als die van de kinderen.
Mejuffrouw: Leuke site!
Laatst bijgewerkt door juf Agnes op 13 maart 2008, 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Joke op 13 maart 2008, 18:43

Als ze nog niets voor rechts hebben kun je een rode draad om hun rechterpols binden.
Vraag even na wat ze op school hanteren en probeer het hetzelfde te doen als in de andere kleuterklas(sen). Later komen die kinderen weer bij elkaar in groep 3 en dan is het handig als ze dezelfde 'regel' hierover hebben aangeleerd.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor theaterjuf op 13 maart 2008, 20:23

Even een vraagje tussendoor: Wat zien jullie eigenlijk als eenvoudige rekenactiviteiten en wat ervaren jullie als een pittige activiteit voor oudste kleuters?
theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: Welke rekenactiviteit is in jouw kleutergroep een succes?

Berichtdoor Juf__mama op 13 maart 2008, 20:50

Bij mij kennen ze al een aantal rekensommetjes ;) dus dat 'moeilijke stapje' hebben ze al gemaakt!
Mama van zoon (1 jaar), zwanger van 2.0, groep 5/6, hoofdredactrice en blogger bij L2BM & MLG.

Ik laat mijn droom uitkomen! www.love2bemama.com en www.mamalovesgadgets.nl

Voor de hippe mama van nu!
Avatar gebruiker
Juf__mama
Paboforumholist
 
Berichten: 1246
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 12:09
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: parttime juf en mama

VorigeVolgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast