Als sinterklaasactiviteit: Sint heeft 4 'cadeautjes' ingepakt ( bijv. auto, knuffel, stiften en een boek) in 4 verschillende kleuren inpakpapier.
(Of willekeurig een hoeveelheid.) In de kring gelegd om te sorteren - zijn alle cadeautjes hetzelfde? - van klein naar groot en begrip dik/dun, kleuren benoemen. Kleuters laten omschrijven wat er in zou kunnen zitten... waarom denk je dat? Kun je dat zien? ( nee) Horen? (nee) Voelen? ( misschien) De kinderen de gelegenheid geven de cadeautjes te voelen zonder dat ze mogen zeggen wat er in zit, maar je mag het wel in je hoofd bedenken.
Alle kinderen een pepernoot geven, want als je nu mag kiezen welk cadeau je van sint of piet zou willen hebben, welke zou je dan kiezen? Leg daar maar je pepernoot bij; vergelijken, begrippen meer/minder, meeste/minste, groot/klein, grootste/kleinste.
Tot slot komt dan het leukste.. het uitpakken van de cadeautjes! Zat er in wat je gedacht had? Ik heb dit gedaan in groep 2
een succes!
Lijkt me ook erg leuk, Renee. Die ga ik morgen doen als er een gat valt tussen Opening in de aula en de komst van de Sint in de klas of als er na de komst van de Sint nog tijd over is. .
Op 5 december is er niet van gekomen, maar ik heb hem vandaag in een eenvoudige versie gedaan.
Ik had een doorschijnende verpakking van de HEMA met daarin 3 kerst-/winterstempels (pakje 1)
twee rolstempels en één stempelkussen in de kleuren rood en groen (pakje 2)
drie viltstiften met aan de achterkant nog een klein stempeltje (pakje 3)
Van de verpakking had ik ook een pakje gemaakt.
Alle lln. kregen een blokje dat je kon stapelen, zodat het een torentje werd.
(De eerste 'staafgrafiek' in hun leven, denk ik.)
Eerst een paar lln. laten raden wat ze dachten dat erin zat, maar dat was eigenlijk onmogelijk natuurlijk.
De drie pakjes lagen op de tafel en de lln. legden hun blokje bij het pakje dat ze het liefst zouden willen hebben.
Lln. laten tellen, welk pakje had de meeste blokjes, welk pakje had de minste blokjes, welk torentje is hoger, lager, hoeveel blokjes zijn het en welk getal hoort erbij?
Daarna de pakjes open laten maken. De cadeautjes besproken (wat het was, wat je ermee kon doen) en neergelegd en de blokjes weer uitgedeeld. Nu mochten ze nog eens kiezen. De uitkomst was volkomen anders, heel grappig. Zelfde handelingen als de eerste keer. We kwamen een getalletje te kort, door een ll. laten maken.
Toen vroeg ik wie er het liefst het grote cadeau had willen kiezen. Heel veel natuurlijk, maar het deed niet mee.
Nu mocht het (4e cadeau) opengemaakt worden en ze kwamen er achter dat groot niet altijd wil zeggen 'het mooist' of 'het best', want aan een leeg 'koffertje' heb je niets. Ik hoop dat ze die les ook begrepen hebben.
Alle vormen mochten weer in de koffer gedaan worden (een heel goede motoriek-/denkoefening/oog-/handcoördinatie), net als puzzelen) en tijdens het werk mocht een groepje ermee aan de slag. Heel geslaagd!