[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Wereldorientatievraagjes

Wereldorientatievraagjes

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor M.Tim op 27 nov 2009, 19:23

Hoi,

Ik ga volgende week een lesje geven over tijdsbesef met de kleuters. Ik heb deze week al een lesje gegeven over klokken en een stukje tijd.
Als inleiding had ik dan bedacht om dat lesje even te herhalen. Als kern had ik bedacht dat ik met behulp van een klok en met behulp van een prentenboek
over de dagelijkse handelingen ging praten die ze die morgen en door de dag heen, doen. Maar nu loop ik een beetje vast bij de afsluiting; weet iemand
een leuke afsluiting bij zo'n lesje?

Ik heb ook een vraagje over een lesje aardrijkskunde bij de kleuters. Wat is leuk om een lesje over te geven bij de kleutes. Ik heb nu al iets over aanzichten bij foto's;
maar ik twijfel of dat geschikt is voor kleuters.

alvast bedankt! :)

Tim
Schooljaar 2014-2015
Maandag en dinsdag: Groep 1/2
Woensdag t/m vrijdag: Groep 3

Nu: Maandag t/m vrijdag: Instroomgroep
M.Tim
PABOforum Baby
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 07 nov 2007, 16:00
Groep: 1
Schooltype: Dalton
Functie: Leerkracht BO

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Joke op 27 nov 2009, 20:42

Wat betreft die aanzichten. (Je bedoelt standpunten: hoog, laag, links, voor, achter etc.?) Dat komt in groep 3 en hoger aan de orde met de rekenles.

In hogere groepen deed ik wel eens: wie denkt dat er een minuut voorbij is, mag voor de groep gaan staan. De volgende ernaast enz. van links naar rechts. Laat je niet in de war brengen door de andere lln. Ik haalde wel altijd de klok weg. :D
Ze sluiten dan steeds aan en jij onthoudt bij welke ll. de minuut echt voorbij was.
Ik weet alleen niet of kleuters dat zouden kunnen. :( Die rennen vaak met z'n allen als een kip zonder kop, als er een schaap .....
Het was wel een leuk spel en zou een leuke afsluiting kunnen zijn.

Het oude liedje 'Grote klokken zeggen'. Hier staat het met de muzieknoten erbij en je kunt het beluisteren, 't is heel simpel. (Het kan in hogere groepen ook als canon gezongen worden):


Op juf Jannekes site staat nog een heel leuk project over tijd en klokken e.d.
Daar staan leuke spelletjes voor in het spelllokaal en soms voor buiten, gedichtjes, boeken. Er is vast wel een leuk idee voor je bij.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor M.Tim op 27 nov 2009, 21:30

Dankjewel Joke, daar kan ik wel wat mee :D
Schooljaar 2014-2015
Maandag en dinsdag: Groep 1/2
Woensdag t/m vrijdag: Groep 3

Nu: Maandag t/m vrijdag: Instroomgroep
M.Tim
PABOforum Baby
 
Berichten: 46
Geregistreerd op: 07 nov 2007, 16:00
Groep: 1
Schooltype: Dalton
Functie: Leerkracht BO

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Demy op 28 nov 2009, 16:59

Je zou ik iets kunnen doen met een zandloper.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor juf Agnes op 28 nov 2009, 23:54

Even een aanvulling over de aangezichten van foto's. Perspectief is wel iets wat bij kleuters aan de orde komt. Dus een foto van een (dagelijks)voorwerp aan de bovenkant, zijkant, onderkant. Voorwerp benoemen, en aan welke kant je het ziet. Ik weet niet of dit ook bij aardrijkskunde hoort....

Misschien kun je ook iets doen met de Nederlandse vlag en de spaanse (i.v.m. Sinterklaas) vlag?
Of desnoods met een grote wandkaart van europa de route bespreken die Sint gevaren heeft met zijn stoomboot om in Nederland te komen. Je hoeft de landen niet te benoemen, maar kan wel de gekleurde vlakken aanwijzen.
Didactische TIP: als ik de landkaart erbij pak, leen ik ook de globe uit groep 8. Vertel dan eerst dat dat de wereld is (meestal weten ze dat wel) en stel je voor dat we het open knippen (met gebaren ondersteunen) en plat neerleggen, dan krijg je deze kaart.
Wat als hij nu met de auto zou komen? Kun je ook het thema "tijd" inpassen; hoe reist Sinterklaas sneller; boot, auto of vliegtuig? (eventueel nog de trein erbij) Zou hij ook lopend, of op de fiets kunnen komen? Waarom wel/niet? Sommige kinderen gaan naar Frankrijk of spanje op vakantie, en weten misschien hoelang ze in de auto moeten zitten; 1 dag, 2 dagen?
Deze activiteit is meer geschikt voor de groep 2 kinderen.

Als afsluiting voor je tijd les: verstop een tikkende eierwekker. De kinderen mogen het zoeken, maar niet pakken! Wie hem ziet komt weer in de kring zitten.
Als het belletje gaat, kom je allemaal weer in de kring zitten. Kind 1 mag de eierwekker dan pakken ( en eventueel weer verstoppen)
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Joke op 29 nov 2009, 00:13

Hé, dat is een echte kleuterjuf! Leuk met die reis over zee en over land!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor soetvoot op 23 apr 2013, 11:38

Dag allemaal,

Voor mij stage moet ik een zelfstandige activiteit maken voor thema Moederdag
Het is ivm Wereldoriëntatie; meten, associeren, ... iemand daar een leuke zelfstandige activiteit rond weet?
Je zou mij enorm helpen!
Het is voor groep 1/2

Dankje :)
soetvoot
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 03 jan 2013, 12:08
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Joke op 23 apr 2013, 13:16

Cadeautjes inpakken: Verschillende maten inpakpapier. Wat denk je, zou het cadeautje erin passen etc.
Zelf eerst papiertjes laten knippen zo groot als ze denken dat het moet zijn en dan passen. (Gewoon goedkoop (bruin) inpakpapier)
Begrippen als te groot en te klein kunnen dan aan de orde komen.
Dat kan ook met verschillende maten dozen natuurlijk.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor soetvoot op 23 apr 2013, 14:20

Dankje voor de snelle reactie :)
Het probleem is dat mijn kls niet zo goed zijn in het meten van dingen en knippen..
Heeft u soms nog een speels idee/activiteit voor 3 jarigen :)

Dankje xxx
soetvoot
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 03 jan 2013, 12:08
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Joke op 23 apr 2013, 16:39

Oh oh, die vermelding van de verkeerde groepsnummers heeft me weer op het verkeerde been gezet. Misschien kun je beter voortaan de leeftijd noemen. Als jij hier op het forum 3-jarigen schrijft weten we meteen dat we aan Belgische kleuters moeten denken en ontstaan wat dat betreft geen misverstanden meer.
Ik heb helaas geen ervaringen met 3 jarigen, maar ik hoop dat iemand anders ideeën voor je heeft.

Ik vond dit nog op internet en vraag me af of jij dit bedoelt als we het over associëren hebben:
http://www.taalvormingentaaldrukken.nl/AT/AT703EB05.htm
Dan zou je misschien vierkantjes kunnen laten stempelen, waarbij de kinderen i.v.m. Moederdag de associatie 'cadeautjes' zouden kunnen maken, maar ik heb begrepen uit de tekst dat je als leerkracht niet mag sturen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor soetvoot op 23 apr 2013, 19:22

Mijn excuses, ik moet inderdaad beter de leeftijd erbij plaatsen, anders wordt het te verwarrend :)
Het is een leuke activiteit maar dat kunnen mijn kls niet alleen..

Het zou een activieit rond meten, associeren,... moeten zijn dat de kls alleen kunnen.. zeer eenvoudig, want ze kunnen nog niet veel

Dankjewel!
Groetjes
soetvoot
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 03 jan 2013, 12:08
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Lespakket op 24 apr 2013, 09:41

Het zou een activieit rond meten, associeren,... moeten zijn dat de kls alleen kunnen.. zeer eenvoudig, want ze kunnen nog niet veel


Ik begrijp het nog niet helemaal, je hebt het over Wereldoriëntatie (ik denk daarbij aan de ruimte om je heen, de natuur, seizoenen, etc), meten (ik denk daarbij aan rekenen, groot en klein, etc) en associëren (ik denk daarbij aan taal, woordenschat, wat heeft te maken met...?).

Het moet iets met Moederdag zijn.

Als je denkt aan een ontbijtje, kunnen de kinderen de tafel voor mama dekken? Wat hebben we nodig, en waar moet het liggen?
Verschillende voorwerpen neerleggen, en de kinderen ze laten neerleggen bij een figuur van mama en papa. Wat hoort bij mama en wat hoort bij papa?
Ik ben klein, mama is groot. Verschillende voorwerpen in klein en groot (een kleine schoen en een grote schoen) neer laten leggen bij een figuur van een mama en een kind. Wat hoort waarbij?

Zoiets?
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Joke op 24 apr 2013, 20:32

Het zou een activieit rond meten, associeren,... moeten zijn dat de kls alleen kunnen.. zeer eenvoudig, want ze kunnen nog niet veel


Ik begrijp het nog niet helemaal, je hebt het over Wereldoriëntatie (ik denk daarbij aan de ruimte om je heen, de natuur, seizoenen, etc), meten (ik denk daarbij aan rekenen, groot en klein, etc) en associëren (ik denk daarbij aan taal, woordenschat, wat heeft te maken met...?).


Ik vroeg me hetzelfde af m.b.t. meten, fijn dat jij het verwoordt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor soetvoot op 25 apr 2013, 15:41

Mijn oprechte excuses voor de misverstanden, het is soms moeilijk om het via internet allemaal juist te verwoorden
Ik zoek dus een activiteit rond meten, associeren voor 3jarigen in het thema Moederdag. Iets simpel maar toch origineel

Alvast bedankt voor de eerdere tips!
Groetjes
soetvoot
PABOforum Baby
 
Berichten: 14
Geregistreerd op: 03 jan 2013, 12:08
Groep: 0
PABO jaar: 2

Re: Wereldorientatievraagjes

Berichtdoor Lespakket op 27 apr 2013, 07:34

Ja, nu zeg je dus weer precies hetzelfde, meten en associëren, en dat is nu juist wat wij niet begrijpen. Noem jij dan eens een voorbeeld activiteit met meten, associëren, in een ander thema? Misschien begrijpen we het dan.
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 0 gasten

cron