[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - ontwikkelingsvoorsprong?

ontwikkelingsvoorsprong?

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor jill1234 op 02 jun 2012, 21:21

o haha, zie nu een typfout van een tijd terug. 1000x1000 moet dat natuurlijk zijn :) en 100 x 10000 :)

Heb ik het goed begrepen dat je oip school vooral je verbale iq nodig hebt?
jill1234
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 09 maart 2012, 15:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor Joke op 03 jun 2012, 05:55

Een school is erg talig ingesteld wat niet altijd handig is. Een hele groep kinderen (right brain people) krijgt hierdoor niet wat ze eigenlijk nodig hebben.

Misschien zouden ze hem ook de cito voor groep 2 moeten afnemen om een definitief oordeel te vellen. Het is jammer dat er niet uitkomt wat erin zit. Voor leerkrachten is dit ook moeilijk. Misschien kun je hem overtuigen om eens echt z'n best te doen omdat dat deze keer belangrijk is? In hoeverre is hij aanspreekbaar op dat gebied?
't Is jammer van die motoriek, dat zal de doorslag wel geven.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor moimoi op 03 jun 2012, 11:47

En hoe moeilijk het ook is-jouw zoontje moet wel " t leven" in later. Ik zou hem echt proberen aan t leren dat het leven zich niet aanpast aan een persoon maar dat jouw zoon in dit geval zich moet aanpassen aan de wereld.
Dat is een proces, een hele klus. Misschien zou jij daar als ouder hulp voor kunnen zoeken. Uiteindelijk moet je zoon trouwen, werken, vrienden krijgen en net als iedereen dingen doen die niet leuk zijn, die wel leuk zijn, die moeilijk zijn, nutteloos zijn..
En hoe lastig t ook is, hou t in je achterhoofd! dat doe je vast wel.
Wel eens aan een psycholoog gedacht? Om mee te praten, mee te brainstormen?
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor JufH op 03 jun 2012, 14:21

foute antwoorden op makkelijke vragen deed mijn achterneefje ook. Toen ze hem er naar vroegen zei hij: "De juf weet toch allang dat ik dat kan..."
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor L.Jansen op 05 jun 2012, 18:14

Leonardo zit hier in de buurt, maar die eist zowel performaal als verbaal een iq van meer dan 130
Verbaal heeft hij 130, performaal niet (is "maar" gemiddeld)
Tenminste, dat was vorig jaar zo. Afgelopen week heeft hij weer een iq test gehad, maar ik verwacht hier niet veel van, want hij was boos en vond het stom.

Over 2 weken gesprek op zijn nieuwe school waar hij na de zomer naar groep 2 gaat. We gaan dan aankaarten of groep 3 niet toch een beter idee is, maarik ben bang dat het daar nu te laat voor is. De nieuwe school kent hem natuurlijk nog niet en het medisch kleuterdagverblijf waar hij nu zit zegt dat het grote leeftijdsverschil niet goed is, omdat hij sociaal emotioneel al achter loopt (leeftijd van 3 jaar zoiets) en zijn fijne motoriek is nog niet goed.
Ik ben dan ook bang als hij wel in groep 3 wordt geplaatst dat hij hiaten heeft. Hij heeft namelijk geen groep 2 cito's gedaan en ook geen groep 2 werkjes (behalve dan sommige werkbladen)
De groep 1 cito's waren ook niet fantastisch trouwens, zowel rekenen (de nieuwe) als taal een B. Juf en wij hadden meer verwacht. Na analyse bleek wel dat hij alle moeilijke vragen goed had, maar de meest makkelijke fout (en dan vraag ik me weer af hoe dat kan...)

makkelijke vragen maak je snel fouten in omdat je je dan niet hoeft te concentreren dus geef je al snel antwoord voor dat je de vraag afgelezen hebt.
Er zullen niet veel hiaten zijn door groep 2 over te slaan met zo,n voorsprong. Als die er zijn is dat makkelijk bij te werken.
fijne motoriek kun je oefenen en als hij idd zo snel is word het toch zaak om te compacten en te verrijken, schrijfwerk compacten zal die last verlichten. Sommige kinderen hebben baat bij mogen typen inplaats van schrijven.

Leonardo`s kun je vaak mee in gesprek gaan als een test uitslag gedeeltelijk minder is dan willen ze vaak met eigen ogen zien of er een probleem zal zijn.


Ik ben wel erg nieuwsgierig waar ze precies op gebaseerd hebben dat hij sociaal emotioneel achterloopt.
I
Het belang van leren hoe te leren.
L.Jansen
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 11 nov 2009, 18:47
Groep: 0
PABO jaar: 0
Functie: A begeleider

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor Joke op 09 jun 2012, 19:22

ja, maar als ik op openen klik krijg ik iets van windows live en een foutmelding.
Lukt het zo?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor Sannie op 23 maart 2013, 15:25

Ik ben erg benieuwd hoe het verder verlopen is...?
Sannie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 69
Geregistreerd op: 24 feb 2013, 19:04
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor NeÅŸeli op 24 maart 2013, 19:26

Ik heb ook een kindje dat bovengemiddeld begaafd is, echter is hij nog niet officieel getest en we weten dus ook niet in hoeverre. N.a.v. hiervan heb ik zelf wat onderzoek gedaan (nu is het bij ons makkelijk aangezien alle kinderen op eigen niveau doorwerken en ze dus sowieso bij leeftijdgenootjes blijven op welk niveau ze ook presteren) en heb ik dus in eerste instantie ook moeilijkere stof aangeboden.

Echter zijn er een paar dingen die ik ben tegengekomen terwijl ik op zoek was naar informatie, omdat dit kindje cognitief sterk is en sociaal op een ander niveau zit dan leeftijdgenootjes. Ook het "onderpresteren" heb ik bij hem gezien, dingen die hij echt wel wist, maar gewoon tijdens een toets of in de klas niet deed. Hij wilde graag bij de groep horen en niet "anders" zijn (hier hebben we de kinderen geleerd dat iedereen anders en unique is, waarbij we bij ieder kind iets naar voren hebben laten komen op een positieve manier om te laten zien dat iedereen anders is)
Later bleek toen ik met hem een aantal (cito) toetsopdrachten besprak, dat hij de vraag heel anders had geinterpreteerd dan een ander kind van die leeftijd en soms het antwoord dan dus niet fout is, alleen is dat niet het antwoord wat er bedoeld werd, maar zoals hij het aan mij uitlegde klopte het ook. (andere redenatie)

Ook heb ik gelezen, alleen weet ik de bron niet meer, dat kinderen die bovengemiddeld of hoogbegaafd zijn niet per definitie achterlopen op sociaal-emotioneel gebied wanneer dit wordt verondersteld. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze kinderen juist voorlopen en niet meer weten wat ze hiermee moeten doen omdat leeftijdgenootjes ze niet begrijpen. Mijn leerling (6 jaar) kan bijvoorbeeld met mij hele gesprekken voeren over van alles, ook met leerlingen van 10 jaar en ouder kan hij goede gesprekken voeren en speelt hij ook gezellig, maar met leeftijdgenootjes gaat dit helemaal niet goed, en is er vrijwel constant ruzie.

Persoonlijk denk ik dus ook dat ze wat meer aandacht kunnen besteden aan de fijne motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. De fijne motoriek om dit te verbeteren en de sociaal-emotionele ontwikkeling om erachter te komen of hij echt een achterstand heeft.
NeÅŸeli
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 21 nov 2012, 19:15
Woonplaats: Buitenland
Groep: 0
Schooltype: NTC
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht-directeur

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor Joke op 24 maart 2013, 21:07

........
Later bleek toen ik met hem een aantal (cito) toetsopdrachten besprak, dat hij de vraag heel anders had geinterpreteerd dan een ander kind van die leeftijd en soms het antwoord dan dus niet fout is, alleen is dat niet het antwoord wat er bedoeld werd, maar zoals hij het aan mij uitlegde klopte het ook. (andere redenatie) .........
HB-kinderen denken gewoon veel verder na dan hun leeftijdgenoten. Ik zal nooit het voorbeeld vergeten van een HB-site.
Een rekensom:
Iemand gaat op schoolreisje en heeft een fototoestel met zes fotorolletjes bij zich. (Ja, ik weet het, dat was nog in die goede, oude tijd.) :D Met elk rolletje kon hij 24 foto's maken. Hoeveel foto's kon hij dan maken? Het HBkind had als antwoord gegeven 7 x 24, in het antwoordenboek stond 6 x 24, wat hem zeer verbaasde. Je gaat toch niet op schoolreis met een leeg fototoestel?

Ook heb ik gelezen, alleen weet ik de bron niet meer, dat kinderen die bovengemiddeld of hoogbegaafd zijn niet per definitie achterlopen op sociaal-emotioneel gebied wanneer dit wordt verondersteld. Het kan namelijk ook zo zijn dat deze kinderen juist voorlopen en niet meer weten wat ze hiermee moeten doen omdat leeftijdgenootjes ze niet begrijpen. Mijn leerling (6 jaar) kan bijvoorbeeld met mij hele gesprekken voeren over van alles, ook met leerlingen van 10 jaar en ouder kan hij goede gesprekken voeren en speelt hij ook gezellig, maar met leeftijdgenootjes gaat dit helemaal niet goed, en is er vrijwel constant ruzie........
Die theorie van sociaal-emotioneel achterstand is inderdaad al lang achterhaald. Omgaan met leeftijdgenoten is voor HBkinderen hetzelfde als omgaan met kleuters als je zelf een stuk ouder bent. Je kunt jezelf niet zijn, want ze begrijpen niet eens wat je zegt. Al kunnen er soms ook nog wel andere zaken meespelen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor jill1234 op 26 maart 2013, 15:02

---
Laatst bijgewerkt door jill1234 op 02 maart 2014, 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt
jill1234
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 09 maart 2012, 15:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor Joke op 26 maart 2013, 19:36

Fijn!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: ontwikkelingsvoorsprong?

Berichtdoor miek op 27 maart 2013, 14:15

fijn, ook fijn dat de juf zo goed uitlegt waar de cito scores aan kunnen liggen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast