[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - taalspelletjes

taalspelletjes

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

taalspelletjes

Berichtdoor karenvds1 op 23 sep 2012, 10:58

Hallo,
heeft er iemand nog leuke ideetjes voor taalactiviteiten in de klas of speellokaal?
ik ben een verzameling aan het maken, dus leuke ideetjes zijn erg welkom, of goede websites met verschillende activiteiten/ ideetjes

op dit forum en op het internet heb ik al wat gevonden:
TAALACTIVITEITEN
• Verhaal vertellen: kls vertellen na aan de hand van de prenten
• Verhaal vertellen: kls leggen prenten weer in juiste volgorde
• Rijmspelletjes
Rijmen met woordkaartjes
Rijmen met zinnen (kls maken zin af met rijmwoord)
Zelf rijmwoorden bedenken (onzinwoorden)
3 woorden zeggen: welke rijmt niet
Rijmen op je eigen naam
…
• Werken met woordkaarten
- Woord zoeken dat rijmt
- Een kaartje beschrijven en kls zoeken welk
- Kls beschrijven zelf een kaartje
- Verbanden zoeken tussen 2 woordkaarten
- Lettergrepen
- Beginletter
- Welk woord is langer
- …
• Ordenen in tijd (dagritme, prenten,verhaal …)
• Voorwerpen classificeren volgens 1 of meerdere kenmerken
• Taalspel in de speelzaal : dezelfde letter
Hang duidelijk leesbaar 2 letters op in het speellokaal, aan beide kanten 1. Noem nu woorden die met één van de letters beginnen. De kinderen rennen zo snel mogelijk naar de juiste kant.
• Taalspel in de speelzaal : letterlopen
Zet de vorm van een letter uit met pionnen, en laat de kinderen 'de letter lopen'. Ik heb dit zelf eens gedaan met de S, en we gingen, lopen, springen, slalommen, hinkelen, huppelen, etc.
• Taalspel in de speelzaal : woordstukjes
Woorden stuiteren in plaats van klappen? Zinnen lopen (op elk woord een stap), springen door de zaal terwijl je telt in sprongen van 2.
• Taalspel in de speelzaal : waar of niet waar
Waar of niet vragen stellen: kls lopen van de ene naar de andere kant (rood of groen)
• Taalspel in de speelzaal : verhaal
je hangt in iedere hoek van de speelzaal een plaatje van iets op (bijvoorbeeld een personage in een verhaal dat de kinderen kennen) en noemt steeds iets wat bij deze plaatjes hoort. De kinderen bepalen bij welk plaatje het hoort door in de juiste hoek van de zaal te gaan staan.
• Associatiespel:
Welke plaatjes horen bij elkaar (bijvoorbeeld hond en bot)
• Taalspel: moedertje wat eten we vandaag
Op elke lettergreep een stap maken. Spi-na-zie 3 stappen etc. Wie is het eerst aan de overkant?
• Verhaal vertellen waar fouten inzitten, kls moeten dit verbeteren
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: taalspelletjes

Berichtdoor jojojo op 23 sep 2012, 15:03

Heb je de map 'fonemisch bewustzijn' van het CPS? Dat is een hele bruikbare map met veel activiteiten!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: taalspelletjes

Berichtdoor karenvds1 op 23 sep 2012, 17:21

jammer genoeg niet.
Ook een beetje duur om zelf aan te kopen :)

maar bedankt voor de tip, want daardoor kwam ik deze site die ook wel handig is:
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: taalspelletjes

Berichtdoor Joke op 23 sep 2012, 21:05

Het antwoord geven. Kunnen de kls raden wat er gevraagd is?
Het resultaat geven (bv. op een plaatje). Kunnen ze een oorzaak bedenken?
Of gewoon oorzaak-gevolg kaartjes bij elkaar zoeken. Kunnen ze dit ook met drie kaartjes en met vier? (Logische volgorde)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: taalspelletjes

Berichtdoor karenvds1 op 25 sep 2012, 07:11

bedankt joke! hier ben ik ook al wat mee!
kan ik meteen toepassen!!
karenvds1
PABOforum Peuter
 
Berichten: 165
Geregistreerd op: 06 dec 2005, 21:53

Re: taalspelletjes

Berichtdoor jojojo op 25 sep 2012, 20:19

Inderdaad jammer dat je niet aan de map kunt komen! Ik zal proberen even wat activiteiten op te noemen die me zo te binnen schieten (o.a. andere uit die map)

- een activiteit die ze vaak erg leuk vinden is "stibbelland". Er staat een verhaaltje (kun je ook goed zelf bedenken) over Stibbelland. In dat land wonen de Stibbels. Alles wat ze doen en hebben begint met de 's'. De kinderen kunnen een opsomming maken van dingen die ze wel hebben en doen. Ook vraag ik ze dan bijvoorbeeld: "Hebben ze schoenen? (ja), hebben ze sokken (ja), hebben ze voeten (nee) dat soort dingen vinden ze helemaal hilarisch. Is wel een activiteit voor groep 2.

- je hebt allemaal kaartjes die in paren bij elkaar horen (ontwikkelingsmateriaal, maar ik weet de naam even niet). Alle kinderen krijgen 1 kaartje en alleen zij mogen die zien. Om de beurt vertellen de kinderen wat er op hun kaartje staat. Het andere kind moet hierop reageren.

- alle namen van de kinderen (èn de juf) dezelfde beginletter geven (ik het José, met de 's' wordt het dan sosé, en lucas wordt sucas).

- letterdobbelsteen; bedenk een woord met die letter (of leg een plaatje met die letter bij de juiste letter)

- wij doen ook wel eens een "kritisch luisteren activiteit". Ik geef dan een opdracht en het kind moet het uitvoeren. Het zijn vaak gekke opdrachten die niet voor de hand liggen. Je kunt er zelf voor kiezen of je eerst de opdracht geeft en dan het kind aanwijst, of eerst een kind kiezen en dan de opdracht geven. Voorbeeld van een opdracht: pak de gieter en zet hem onder de stoel van Pietje. Of "pak een rood potlood en leg hem in de onderste la van het aanrecht". Je kunt deze opdrachtjes goed in moeilijkheidsgraad aanpassen.

- over het rijmen: bij mij in de klas mogen ze nooit rijmen op namen, omdat op sommige namen vervelende woorden rijmen. Dit is niet fijn voor de kinderen.

Hopelijk heb je er wat aan!!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: taalspelletjes

Berichtdoor jufsmurf op 30 sep 2012, 09:39

Ik ben bezig een activiteit voor te bereiden uit de map fonemisch bewustzijn. Het gaat over korte en lange woorden. De activiteit is voor groep 2, zwakke groep (10 kinderen, eventueel splitsen). Ik vind de les behoorlijk statisch overkomen vanaf het papier en ben op zoek naar ideeen waarbij de kinderen behalve meedenken ook actief bezig kunnen zijn! Dus vooral doen! (misschien is de les er ook niet naar hoor). Bijvoorbeeld in een tweetal als zelfstandige verwerking bijvoorbeeld. Lesdoel: De kinderen leren dat je een kort en een lang woord kunt zien én horen, voldoende? Wie kan mij helpen!?!

De les uit de map ziet er zo uit:
Ik noem korte en lange woorden op: pop, boek, poppenhuis, boekenkast. Vertellen dat er korte en lange woorden zin. Kun je horen etc. Dan doe ik het hardop voor.
Ik laat zien welk woord langer is. Ik schrijf twee woorden onder elkaar.
pop
poppenhuis

Ik lees de woorden hardop voor en wijs het betreffende woord aan. Ik vraag de leerlingen welk woord langer/korter is. (eerst woorden gebruiken waarbij het korte woord gelijk is aan het eerste deel van het lange woord: bloem-bloempot, kaas-kaasschaaf etc). Dan gaan we de woorden achter elkaar uitspreken in hetzelfde tempo: bloem-bloempot.
De woorden schrijf ik op, kunnen ze zien dat het woord langer is.
soep
soepkom

begeleide inoefening:
ik noem telkens twee woorden; een lang en een kort woord. De woorden schrijf ik weer op. De kinderen luisteren goed naar beide woorden en vertellen welk woord langer is.
• Samengestelde woorden: bad-badschuim, haar-haarspeld, tand-tandarts
• Betekenis overereenkomstig met lengte: muis-olifant, mier-krokodil
• Betekenis tegengesteld aan lengte:koe-lieveheersbeestje, kuikentje-kip
• Geen verband: bus-puntenslijper, limonade-jas, been-boterham, hek-tekening, zwembad-bed
jufsmurf
PABOforum Baby
 
Berichten: 17
Geregistreerd op: 05 sep 2010, 17:04
Groep: 2
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0

Re: taalspelletjes

Berichtdoor Lespakket op 30 sep 2012, 13:00

Misschien kun je de kinderen de woorden laten springen? Vaker springen is een langer woord.
Of maak kaartjes met beide woorden/plaatjes. Verspreid ze over het speellokaal, laat de kinderen ze ophalen, de woorden noemen en zeggen welke langer is. Ze rennen dan terug, leggen het kaartje weer neer en zoeken een volgend kaartje.
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: taalspelletjes

Berichtdoor juf-milou.nl op 11 sep 2014, 19:14

Neem eens een kijkje op www.juf-milou.nl hier staan allemaal thema's uitgewerkt met o.a. taal spelletjes voor in de kring en taalwerkbladen.
Ook vind je er woordwebben, praatplaten en woordkaarten.
Kortom genoeg gebruiksmateriaal voor in de klas!
Zeker de moeite waard om er een keer kijkje te nemen!
Bezoek mijn website -
juf-milou.nl
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 11 sep 2014, 18:43
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Juf


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast