Hallo,
heeft er iemand nog leuke ideetjes voor taalactiviteiten in de klas of speellokaal?
ik ben een verzameling aan het maken, dus leuke ideetjes zijn erg welkom, of goede websites met verschillende activiteiten/ ideetjes
op dit forum en op het internet heb ik al wat gevonden:
TAALACTIVITEITEN
• Verhaal vertellen: kls vertellen na aan de hand van de prenten
• Verhaal vertellen: kls leggen prenten weer in juiste volgorde
• Rijmspelletjes
Rijmen met woordkaartjes
Rijmen met zinnen (kls maken zin af met rijmwoord)
Zelf rijmwoorden bedenken (onzinwoorden)
3 woorden zeggen: welke rijmt niet
Rijmen op je eigen naam
…
• Werken met woordkaarten
- Woord zoeken dat rijmt
- Een kaartje beschrijven en kls zoeken welk
- Kls beschrijven zelf een kaartje
- Verbanden zoeken tussen 2 woordkaarten
- Lettergrepen
- Beginletter
- Welk woord is langer
- …
• Ordenen in tijd (dagritme, prenten,verhaal …)
• Voorwerpen classificeren volgens 1 of meerdere kenmerken
• Taalspel in de speelzaal : dezelfde letter
Hang duidelijk leesbaar 2 letters op in het speellokaal, aan beide kanten 1. Noem nu woorden die met één van de letters beginnen. De kinderen rennen zo snel mogelijk naar de juiste kant.
• Taalspel in de speelzaal : letterlopen
Zet de vorm van een letter uit met pionnen, en laat de kinderen 'de letter lopen'. Ik heb dit zelf eens gedaan met de S, en we gingen, lopen, springen, slalommen, hinkelen, huppelen, etc.
• Taalspel in de speelzaal : woordstukjes
Woorden stuiteren in plaats van klappen? Zinnen lopen (op elk woord een stap), springen door de zaal terwijl je telt in sprongen van 2.
• Taalspel in de speelzaal : waar of niet waar
Waar of niet vragen stellen: kls lopen van de ene naar de andere kant (rood of groen)
• Taalspel in de speelzaal : verhaal
je hangt in iedere hoek van de speelzaal een plaatje van iets op (bijvoorbeeld een personage in een verhaal dat de kinderen kennen) en noemt steeds iets wat bij deze plaatjes hoort. De kinderen bepalen bij welk plaatje het hoort door in de juiste hoek van de zaal te gaan staan.
• Associatiespel:
Welke plaatjes horen bij elkaar (bijvoorbeeld hond en bot)
• Taalspel: moedertje wat eten we vandaag
Op elke lettergreep een stap maken. Spi-na-zie 3 stappen etc. Wie is het eerst aan de overkant?
• Verhaal vertellen waar fouten inzitten, kls moeten dit verbeteren