Om de taalontwikkeling van onze leerlingen te verbeteren zijn wij op zoek naar mogelijkheden dit vanaf groep 1 beter te begeleiden.
Met behulp van het observatiesysteem KIJK brengen wij kleuters in beeld. Dat vraagt echter een hele tijd aan observeren en interpreteren (is altijd persoonsafhankelijk dus niet genormeerd). Om sneller tegemoet te komen aan de ontwikkelingsbehoeften van jonge kinderen op gebied van taalontwikkeling en woordenschat (liefst al groep 1) wil ik graag weten of er scholen zijn die werken met overdrachts- en/of toetsgegevens van jonge kinderen. Daarbij wil ik graag het volgende weten:
1 hoe brengen jullie kinderen in kaart?
2 gebruiken jullie observatiegegevens van peuterspeelzalen en kinderdagverblijven?
3.wordt er gebruik gemaakt van genormeerde toetsen (bijvoorbeeld de TAK), maar dan echt voor alle kleuters?
4 Hoe kijken jullie aan tegen het toetsen van de woordenschat van kinderen in groep 1 als bepaling van het instroomniveau.