cijfers

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

cijfers

Berichtdoor juffie op 10 jan 2013, 21:59

Wie heeft er een tip. Ik heb een kleuter in de klas (groep 2) die eigenlijk bijna nog geen cijfers kent. Cijfer 1 en 2 kan ze benoemen maar dan houdt het op.Op zich vind ik dat al opvallend omdat kinderen vaak al spelenderwijs cijfers leren herkennen. In de klas zijn we natuurlijk veel bezig met cijfers,tellen enz.Overigens kent ze nog 0 letters!
Een paar vragen:
Herkent iemand dit? Zou er iets achter kunnen zitten?
Wat is de beste/handigste manier om de cijfers aan te leren zodat het beklijft?
Hoop op tips van jullie kant.
Alvast bedankt.
juffie
PABOforum Peuter
 
Berichten: 113
Geregistreerd op: 06 mei 2005, 21:03

Re: cijfers

Berichtdoor ik-je op 10 jan 2013, 22:22

Kijk eens naar spelletjes in: Met sprongen vooruit...

Even tips wat ik kan bedenken. Cijferspelletjes oefenen. Symbool laten zien en cijfer benoemen. Aantal laten zien en hier symbool bij neerleggen.
cijfer zien en zoveel stempels ernaast stempelen etc.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: cijfers

Berichtdoor Joke op 12 jan 2013, 02:02

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: cijfers

Berichtdoor juf Agnes op 17 feb 2013, 00:26

Altijd een groot succes; maak de straat van 10 (of in dit geval misschien eerst van 5)
Maak van het bovendeel van een literpak vla o.i.d. een huisje met een groot cijfer erop. Zet dit huis op een gekleurd vel papier (elk huis op een eigen kleur) huis 1 heeft van alles 1: 1 dier in de ruin, een 'schuurtje'van 1 blokje, 1 poppetje, 1 auto, enz. huis 2 heeft van alles 2; 2 dieren een schuur van 2 blokjes enz....
De kracht zit ook in verschillende manieren van aanbieden; liedjes zingen, cijfer kleien en voelen(onder een doek), zien, horen, ervaren met je lijf (denk b.v aan een hinkelbaan, enz)
Voor mijn studie master SEN heb ik een handelingsplan geschreven voor een NT2 kind met soortgelijk probleem, als je me een pb stuurt stuur ik je een deel van mijn verslag.
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast