Educatieve programma's voor kleuters

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor Jippie op 06 feb 2013, 14:52

Hallo,

Ik geef les op het SBO aan een groep 2/3 en tijdens het eten kijken de kinderen graag een filmpje. Dit zorgt ook voor een rustmoment voor de kinderen. We hebben al 'Didi en Doedel' gekeken (laatste stuk niet, dit was te moeilijk) en we zijn nu bijna klaar met 'Leesdas, Lettervos, Boekentas'. Ik heb voor de komende tijd 'De Schatkast' op het oog, maar voor daarna ben ik op zoek naar andere programma's van ± 15-20 minuten per aflevering. Gericht op het voorbereidende/aanvankelijke lezen of rekenen. Heeft er nog iemand tips?

Alvast bedankt!
Per september 2012 sta ik voor de klas: fulltime juf van groep 2/3 in het SBO! :D
Jippie
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 10 jul 2012, 21:16
Groep: 2
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor bovenbouwjuf op 06 feb 2013, 21:48

"Rekenverhalen" van schooltv. Het is al een wat ouder programma waarin de getallenlijn, tellen en eenvoudige sommen worden behandeld.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor NeÅŸeli op 12 feb 2013, 18:51

Bij mij vinden de jongste kleuters (4-5 jaar) "koekeloere" ook erg leuk.
De oudere kleuters en groep 3 (5-6-7) vinden "Huisje Boompje Beestje" ook geweldig.

Ook beide van schooltv. Via schooltv zijn er sowieso erg veel leuke programma's voor alle leeftijden.
NeÅŸeli
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 21 nov 2012, 19:15
Woonplaats: Buitenland
Groep: 0
Schooltype: NTC
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht-directeur

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor juf Agnes op 16 feb 2013, 23:51

Taal (of rekenen) met moffel en piertje, maar dat is misschien te simpel (omdat je ook Leesdas kijkt...)
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor Jippie op 20 feb 2013, 20:29

Bedankt voor de reacties!

Ik ben erover aan het denken om het Jeugdjournaal met ze te kijken, maar ben er nog niet helemaal over uit... In de andere groep 3 (ik heb een groep 2/3) kijken ze wel af en toe (dus niet iedere dag) Jeugdjournaal en ik heb best 'wijze' en nieuwsgierige kleuters in groep 2. Ik denk dat er een aantal kinderen zijn het nog lastig vinden, maar dat het merendeel het wel interessant vindt. En toch... denk ik dat ze er nog te jong voor zijn. Het nieuws wordt dan wel op een bepaalde manier verwoord en in beeld gebracht, maar misschien moeten kinderen toch een jaar of 8 à 10 zijn??

Wie wil met me meedenken? Als ze het aan kunnen kan het heel leerzaam zijn, maar iets in me blijft toch zeggen dat kinderen wat ouder moeten zijn voor het Jeugdjournaal... Alvast bedankt voor het meedenken!
Per september 2012 sta ik voor de klas: fulltime juf van groep 2/3 in het SBO! :D
Jippie
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 10 jul 2012, 21:16
Groep: 2
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor miek op 20 feb 2013, 20:31

rekenen met raaf (als rekenen met moffel en piertje te makkelijk is)
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor Anita op 20 feb 2013, 20:34

Ik vind het Jeugdjournaal zelf niet geschikt voor die leeftijdsgroep. Ik heb groep 6/7 en dat is zo'n beetje de leeftijd dat ze het interessant vinden en er ook wat van snappen. Bij Nieuwsbegrip wordt gebruik gemaakt van het Jeugdjournaal en ik hoor van mijn collega in 4 altijd dat die filmpjes toch echt nog te hoog gegrepen zijn. Verder weet ik ook dat er bij ons op school ouders zouden klagen omdat zij op die leeftijd bepaald nieuws liever nog weghouden bij hun kinderen omdat ze op die leeftijd sommige items nog niet snappen en kunnen relativeren. (bijvoorbeeld na een item over een overstroming ergens ver weg bang zijn dat hier hetzelfde zal gebeuren)
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Educatieve programma's voor kleuters

Berichtdoor Jippie op 21 feb 2013, 10:18

Dankjewel voor je reactie Anita, ik ga dus géén jeugdjournaal met ze kijken ;) Wist ik eigenlijk al wel, maar dit is de bevestiging ;)
Per september 2012 sta ik voor de klas: fulltime juf van groep 2/3 in het SBO! :D
Jippie
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 10 jul 2012, 21:16
Groep: 2
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron