door Sannie op 03 mei 2013, 10:31
Ik ben alweer een stukje verder gekomen in mijn onderzoek. Bedankt voor jullie reacties!
Als onderzoeksvorm voor mijn praktijkonderzoek heb ik gekozen voor een ontwerpgericht onderzoek (bron:ontwikkeling door onderzoek). Deze vorm sluit naar mijn idee het beste aan bij de doelstelling van mijn onderzoek, namelijk: kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong uitdagen tijdens kringactiviteiten. Bij een ontwerpgericht onderzoek staat het oplossen van concrete praktijkproblemen centraal. Een praktijkgericht onderzoek bestaat uit een 6'tal stappen:"
Stap 1 analyseren situatie
Ervaringen bespreken, die betrekking hebben op mijn onderzoek, met mentor.
Stap 2 verschillende invalshoeken
Het bekijken van het thema vanuit verschillende invalshoeken: mentor, andere kleuterleerkrachten, docenten PABO, literatuur en het kind zelf.
Stap 3 voorkennis en aanpak
Wat weet ik al van het onderwerp, wat moet ik verder onderzoeken en welke bronnen ga ik raadplegen.
Stap 4 ontwerp principes
Aan de hand van voorbeelden maak ik een aantal ontwerpen. Ik leg deze voor aan experts. Test een aantal ontwerpen en evalueer de resultaten.
Stap 5 aanpassen
Aan de hand van vorige resultaten, stel ik een nieuw ontwerp op. Dit ontwerp test ik in mijn stage. Hieruit maak ik toepassingsmogelijkheden en beperkingen op van het ontwerp.
Stap 6 presentatie product
Ik stel het definitieve product vast en bespreek dit met mijn mentor.
Stap 1 is gebeurd:
Stap 1 Analyseren situatie
Mijn mentor heeft 15 jaar ervaring in het kleuteronderwijs. Dit jaar heeft ze voor het eerst te maken met een kleuter met een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong en weet niet goed hoe ze dit kind uitdaging kan bieden. Zelf weet ik ook niet hoe ik dit kind kan uitdagen. Komend schooljaar gaat, naar waarschijnlijkheid, een andere kleuter tegen hetzelfde probleem aanlopen. Het is daarom interessant en relevant om hier onderzoek naar te doen.
Mijn mentor verteld dat kind A al goed kan lezen. Hij heeft een prentenboek voorgelezen aan de klas en ik heb gezien dat hij een brief, bestemd voor de ouders, voorlas aan enkele andere kleuters. Moeilijke rekensommen kan hij ook zonder enkele moeite oplossen. Enkele voorbeelden hiervan zijn optellen en aftrekken tot 100, hoeveelheden vergelijken en getallen plaatsen op de getallen lijn tot 100. Tijdens werkjes blijkt wel dat hij op het gebied van meten en meetkunde nog wat kan leren. Op reken en taalgebied is hij op vele vlakken de andere kleuters ver voorbij en ook in groep 3 (misschien zelfs groep 4) zal hij geen uitdaging vinden in de reguliere lesstof. Hier is echter geen concreet onderzoek naar gedaan omdat de ouders dat niet willen. Sociaal-emotioneel gezien vindt mijn mentor dat het kind nog wel veel kan leren, dit is dan ook de reden dat kind A nog niet in groep 3 zit. Komend schooljaar gaat hij wel over naar groep 3.
Nu ben ik bij stap 2 aangeland:
Stap 2 verschillende invalshoeken
Het bekijken van het thema vanuit verschillende invalshoeken: mentor, andere kleuterleerkrachten, docenten PABO, literatuur en het kind zelf.
Ik heb besloten om dit kind (voorzover dat dit schooljaar nog mogelijk is) te laten verdiepen in de lesstof. Op dit moment komt het thema verkeer aanbod van de CITO projectboeken. Graag jullie advies als experts (kleuter)-leerkrachten! Wat zou je met dit kind doen in de kringactiviteiten om hem ook uitdaging te bieden??