door Joke op 30 maart 2013, 10:20
Groep 1: min basis en plusgroep en voor groep 2 idem. ...........
De plusgroep van groep 1 overlapt vast en zeker een van de groepen in groep 2! Dat scheelt je zeker één niveau, want vaak zijn er nog meer overlappingen als je de lln. gaat uitsplitsen op kennen en kunnen.
Het is daarom zaak je leerlingen goed te kennen.
Thema post bijvoorbeeld lijkt me heel geschikt. Ik denk dan altijd aan een straat van melkpakken of dozen met gleuf met oneven en even huisnummers:
Eerst huizen bouwen in de straat (synchroon tellen: 1, aan de overkant 2, 3, aan de overkant 4)
Ze zien de rij 2.4.6.8 etc. (je kunt om het aan een lager niveau aan te leren steeds het volgende nummer ('de overkant dus) zonder geluid laten zeggen en er zijn nog wel meer speelse manieren.
Spel: postbezorgen cijfers stempelen op blaadjes waarmee je ook kunt werken en die moeten in het juiste huis 'bezorgd' worden.
Laat de plusgroep ook controleren of de post goed bezorgd is.
Bij de mingroep kun je symbool herkennen doen of nog een stapje verder terug: een cijfer aanleren afhankelijk van het niveau.
Ook kun je spelletjes met een dobbelsteen introduceren stippen tellen laag niveau, cijfer dobbelsteen hoger niveau je mag alleen maar (blanco) post bezorgen in huizen met 2,4,6 even getallen etc, nog hoger genummerde post, nog hoger 1,3,5 etc., nog hoger niveau oneven blanco, nog hoger genummerde oneven post.
Dan ben je al aardig met differentiatie bezeig denk ik. Je kunt er ook werkjes of spelletjes bij maken. enz. enz en van de huishoek een postkantoor maken.