[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Woorden consolideren

Woorden consolideren

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 02 aug 2013, 12:15

Op school zijn wij al een tijd bezig met, hoe we op de juiste manier, de woordenschat kunnen verbeteren. Het loopt nu aardig goed en we merken dat de woordenschat wordt vergroot.

Het onderdeel 'consolideren' (in-oefenen en herhalen, herhalen, herhalen) vind ik nog lastig. Met name om het leuk en afwisselend te houden. Hebben jullie hier ideeën voor? Hoe doen jullie dit in de klas?

Ik ben benieuwd! :)
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor ik-je op 02 aug 2013, 13:29

Ik maak hier spelletjes voor (die ik overigens ook deel op mijn website). Dit zijn spelletjes als:
- Memory: woord bij plaatje zoeken (bovenbouw: + betekenis van woord erbij zoeken)
- galgje
- raadsels/hints/zingen: 2 leerlingen werken samen. eén leerling heeft woord op kaartje: omschrijft/zingt/beeldt het uit, ander raadt het woord.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 02 aug 2013, 14:43

Dankjewel voor je reactie! Alleen zoek ik meer activiteiten die echt voor de kleuters zijn...
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor ik-je op 02 aug 2013, 15:33

Ah... voor kleuters: idd dit is meer voor groep 3 t/m 8
Ik ga zelf dit jaar ook voor kleuters en wil dit jaar ook aan de slag met woordenschat.
Maar met dit warme weer lukt het me nog niet echt om echt voor school te starten.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 02 aug 2013, 16:14

Haha, ik was toevallig het boek 'met woorden in de weer' aan het lezen op deze warme dag (wat anders kun je toch nauwelijks doen) en vandaar deze vraag!

Maar ik ben benieuwd wat je nog gaat bedenken ;)
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor miek op 02 aug 2013, 16:59

voor kleuters kan memory nog steeds hoor. Belangrijk is dan wel dat ze benoemen wat ze zien. Ook uitbeelden kan maar misschien met minder woorden. Als je bijvoorbeeld een kaartje met het plaatje roeien hebt kan een kind dit uitbeelden en de andere kunnen raden. Ook kun jij woorden uitbeelden of woorden influisteren bij kinderen.

Verder doorfluisteren met zinnen waarin de betekenis van een woord duidelijk is. Natuurlijk achteraf dan nog even nagaan of ze weten wat het is. Wat wij ook wel eens doen is een woord doorfluisteren en een paar kinderen mogen dit woord dan tekenen. Kijken of dit klopt.

Zorgen voor woordkaarten met de doelwoorden, die woorden kunnen ze ook weer nastempelen/schrijven en ook (na)tekenen.

Verder ook gewoon heel vaak terug laten komen bij de dagelijkse dingen. Als het goed is sluiten je woorden aan bij het thema wat je in de klas hebt. Dan komen de woorden dus terug in boeken, verhalen die je vertelt, liedjes, versjes, maar ook in het spel (wat je ook na het werken weer in de kring kunt laten terugkomen) en bij het knutselen enz. (bijvoorbeeld een ambulance laten knutselen/tekenen en erbij stempelen.

Ook themaplaten kun je goed gebruiken. Vraag maar eens waar ze een appelboom zien. Of wijs iets aan en laat de kinderen het bemoeien.
Raadsels: het is een klein dier met stekels. Als hij bang is rolt hij zich op met de stekels naar buiten. Rara wat is het?

Verder maken wij ook altijd een woordweb met tekeningen erbij maar dat hoort volgens mij niet bij consolideren.

Wat ook altijd leuk is, is het spel met de bom. Ken je het spel tiktak boem? Daar zit de bom bij die wij gebruiken voor dit spel. We zetten de bom aan en geven hem de kring door. Wij spelen het op twee manieren. Bij de eerste manier geven wij een thema aan, zoals herfst, de kinderen moeten een woord van de herfst noemen (dat nog niet genoemd is) en de bom doorgeven. Wie de bom heeft als hij afgaat is af. Bij de andere manier geven wij raadseltjes of hakken woorden en de kinderen moeten raden over welk woord het gaat. Als het goed is mogen ze de bom weer doorgeven.
(ik doe dit ook wel eens met de letter van de week maar dat is dan niet echt gericht op woordenschat). Dit vinden ze altijd erg spannend en leuk. Lijkt op dat verjaardagsspel van ik hou van holland.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 02 aug 2013, 20:24

Bedankt voor je reactie, leuk om te lezen!

Dat fluisterspel heb ik weleens met een klein groepje gedaan en elke keer kwam er iets hééél anders uit. Bleek dat een meisje een dicht oor had en dus niks hoorde ;). Maar ik zal het nog eens gaan proberen ;).
Zelf uitbeelden doe ik al weleens, ik zal het ook eens door de kinderen laten doen (ze doen de bewegingen natuurlijk wel mee, maar nog niet in deze vorm).
Woordkaarten hebben we van alle woorden die we aanleren. Stempelen doen we ook.

We hebben op een rekencursus geleerd dat het ook goed is om van de woordkaarten puzzels te maken (dus woordkaarten in een groter formaat in stukjes knippen). Vinden ze leuk om te doen!

Themaplaten kun je inderdaad goed gebruiken bij woorden die je kunt 'zien'.

Tik tak boem ken ik! Maar het spel op deze manier nog niet, leuk! Naar dit soort spelletjes/korte activiteiten (klassikaal) ben ik op zoek!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor miek op 03 aug 2013, 08:02

Meer klassikale spelletjes dan, sommige zijn nogal voor de hand liggend. Die doe je vast al:

Alle vogels vliegen: jij zegt een zin. De kinderen beoordelen of het klopt of dat het onzin is. Als het waar is doen ze niets, als het onzin is (een egel kan vliegen) maken ze een beweging die jij afspreekt (gaan staan, vinder opsteken, tong uitsteken enz.)

Je kunt ook ik zie ik zie wat jij niet ziet met de woordkaarten doen. Dat kan natuurlijk met een kleur en met een letter maar kan ook met een raadsel (ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het komt soms als er een ongeluk is geweest (ambulance)), je kunt zelf variëren in moeilijkheid.

Beurtgooi. Iedereen staat of zit in de kring en je hebt een bal. Je zegt een woord binnen het thema en gooit de bal naar een kind. Het kind dat de bal krijgt moet ook een woord binnen het thema zeggen en gooit de bal weer naar een ander kind. Wij doen dit vaak met een pittenzakje ipv een bal. En met een bal vaak met rollen ipv gooien. Ik doe ook vaak de kinderen eerst gaan staan. Als je aan de beurt geweest bent ga je zitten. Dan krijg je geen twijfels over wie er al geweest is.

Of een kimspel. Je legt een aantal voorwerpen of woordkaarten van het thema in de kring. Je laat de kinderen de voorwerpen benoemen. Dan doet iedereen de ogen dicht en jij (of een kind) haalt iets (kan ook meer weghalen) weg, rara wat is er weg. Of je laat ze eerst goed kijken, je legt er dan een doek op. Wie weet nog wat er allemaal ligt?
Niet altijd geschikt maar bij een thema als herfst bijvoorbeeld wel: een voelkist of voelzak.

Ren je rot: je hangt een aantal platen op in de speelzaal (bijvoorbeeld, zomer, herfst, lente, winter of binnen, buiten of koud, warm enz). Je zegt woorden die bij 1 van de begrippen horen. De kinderen rennen naar de goede plaat. Ik doe nooit met af maar de kinderen mogen wel voor zichzelf bijhouden hoeveel punten ze hebben gehaald.

Pictionary.

Woordkaarten flitsen.

Zoek de valse. Laat een aantal voorwerpen zien (of noem een aantal voorwerpen). Welke hoort er niet bij.

Een lastige voor kleuters: wat ben ik? Een kind krijgt een plaatje op de rug geplakt. Door het stellen van ja nee vragen moet hij erachter komen welk woord er op zijn rug staat. Het is voor kleuters wel heel lastig om goede vragen te verzinnen. Meestal komt het dan neer op: 'is het een egel?' Of op open vragen. Wij geven echt vragen aan (je kunt vragen naar een kleur, grootte, enz.) en doen dit wel eens met groep 2 maar het blijft heel moeilijk. In hogere groepen doen we het ook dat iedereen iets op de rug krijgt en dat ze rondlopen en ja nee vragen stellen en er zo achter proberen te komen. Dat lijkt me bij kleuters niet te doen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 03 aug 2013, 11:50

Dankjewel! Hier heb ik veel aan! Sommige spelletjes liggen inderdaad voor de hand, maar ik was er zelf nog niet opgekomen... Soms ben je een beetje uitgedacht en dan is het fijn als iemand mee denkt! Dat spel 'alle vogels vliegen' kende ik nog helemaal niet. Het stond ook in het boek, dus ik had het gisteren gegoogled. Leuk spel!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor Joke op 05 aug 2013, 10:26

Tip: praat niet over ....* (zelfstandig nw.), maar gebruik ook het juiste lidwoord steeds.Best wel moeilijk om daaraan te denken.
Dit leer je alleen maar goed (en vanzelf) als je die 'combinatie' steeds hoort. Nog belangrijker voor leerlingen die Nederlands als tweede taal hebben en het nooit horen (of verkeerd horen).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor knufjuf op 12 aug 2013, 12:22

wat ik bij kleuters in kleine groepjes ook wel eens doe met een memoriespel...
- alle kaartjes open op tafel
- vragen stellen: wie ziet een dier met een witte vacht en grote oren? wie ziet iets van plastic waaruit je kunt drinken? etc.
- de kinderen proberen zo snel mogelijk het juiste kaartje te vinden.
er zijn er twee van elk, dus steeds hebben twee kinderen de kans om een kaartje te 'winnen'
(degene met de hoogste stapel 'wint')
knufjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 29 dec 2012, 00:28
Groep: 4
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor Joke op 12 aug 2013, 13:10

Laat je dan ook nog even benoemen wát ze gepakt hebben (of iemand anders?)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor jojojo op 28 aug 2013, 15:27

Inmiddels heb ik een lijstje gemaakt met jullie spelletjes en deze ga ik ook aan de andere onderbouwgroepen geven! Dank jullie wel!

Mochten er nog meer ideeën zijn, dan is dat natuurlijk altijd leuk ;)!
jojojo
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 273
Geregistreerd op: 01 mei 2004, 18:29
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Woorden consolideren

Berichtdoor DaanDaantje op 19 sep 2013, 14:30

Hi,

Ik loop dit jaar voor het eerst stage bij de kleuters en ze hebben me gevraagd of ik bezig wil gaan met de woordenschat. Ik zag hier al jullie tips en ga ze zeker uitproberen. Super, erg leuk. Bedankt alvast.
DaanDaantje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 12 sep 2013, 14:06
Groep: 1
PABO jaar: 1


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron