Ik ben al een paar jaar afgestudeerd en heb eigenlijk bijna alleen maar kleuters gehad. Ik heb altijd met een duo collega gewerkt, maar ik heb nu sinds de herfstvakantie voor het eerst mijn eigen echte fulltime kleutergroep. Het is superleuk, maar ik vind veel dingen nog echt wel lastig. Ik hoop dat jullie misschien wat nieuwe ideeën voor me hebben.
Ik werk op een VVE school en we hebben 80% niet-Nederlandse kinderen. Het is ook een school met veel kinderen uit een minder-rijk en laaggeschoold milieu om het maar even netjes te zeggen. Best wel pittig allemaal. Niet alleen vanwege de taal, maar ook veel gedragsproblemen en dergelijke. Eigenlijk hebben bijna alle kinderen wel een handelingsplan.
Ik heb vandaag de toetsresultaten van de afgelopen cito's ingevoerd en ze waren redelijk dramatisch! Er zijn nog twee andere kleutergroepen, en daar was het ongeveer hetzelfde, dus het ligt gelukkig niet aan mij. Maar het is wel aan mij om hier wat mee te doen uiteraard.
Ik vind het lastig om met alle kinderen veel te oefenen. Ik weet gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Het is groep 1 en 2 bij elkaar, dus er zit ook nog redelijk wat niveau verschil in.
Als VVE school moet je eigenlijk ondersteuning krijgen van een onderwijsassistent of andere leerkracht, op de manier zoals wij dat doen althans. Maar die is er op dit moment nog niet voor mijn klas. De directeur is er mee bezig, maar ik kan toch moeilijk die kinderen maar laten zwemmen tot er eindelijk eens een oplossing is.
Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.
Een standaard dag met de kleuters ziet er bij mij ongeveer zo uit:
8.20u. Inloop: kinderen kiezen zelf een werkje wat op tafel staat bij binnenkomst. Meestal zet ik in deze tijd 10 minuten de time timer aan waarin de kinderen stil zelfstandig moeten werken. In deze tijd kan ik extra aandacht bieden aan een paar kinderen met de werkjes waar zij mee bezig zijn.
9.00u. kring (kwaliteitsuur). We zitten elke ochtend een uur in de kring waarin we alleen maar taal doen. (staat voorop op onze school). Een boek lezen (begrijpend luisteren), fonemisch bewustzijn, beginnende geletterdheid en woordenschat. Hierin differentieer ik door de jongste kleuters andere vragen te stellen of andere opdrachten te laten doen dan de oudste.
10.00u fruit eten (en na het eten mogen ze boekjes lezen)
10.30u buitenspelen/gym
11.00u speelwerken. Groep 2 moet op maandag-, dinsdag-, en donderdagochtend een 'moeilijk' werkje kiezen. Dit begeleid ik dan. De middagen en wo + vr (alleen ochtend school) mogen ze gewoon alles kiezen.
11.45u alles opruimen, jassen aan, etc. Dan overblijven of naar huis.
---
13.05u. inloop: weer zelfde als ochtend, maar korter
13.30u. kring: half uur rekenen (2x per week). Bijv. telspelletjes e.d.
14.00u buitenspelen/gym
14.30u speelwerken
15.00u opruimen, jassen aan, hulpjes mogen nog een kort spelletje doen
15.15u naar huis
Ik zoek vooral manieren om met kleine groepjes kinderen apart te werken, bijv. aan tellen of woordenschat of wat dan ook. Of alleen groep 2 apart en groep 1 apart. Ze ook eens af en toe werkbladen laten maken etc. Maar ik weet gewoon niet wanneer daar ruimte voor is. Hoe doen jullie dat? Tijdens het speelwerken kunnen de kinderen heel slecht zelfstandig werken vind ik. Vooral de kleintjes hebben vaak constant hulp nodig bij allerlei dingen, ook qua gedrag, dus kan ik moeilijk met een groepje apart gaan zitten en hen 'alleen' laten.
Ik ben benieuwd hoe jullie dagen eruit zien. Misschien hebben jullie nog wel dingen waar ik niet aan gedacht heb.
Bedankt!