Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor prulletje op 29 jan 2014, 22:21

Ik ben al een paar jaar afgestudeerd en heb eigenlijk bijna alleen maar kleuters gehad. Ik heb altijd met een duo collega gewerkt, maar ik heb nu sinds de herfstvakantie voor het eerst mijn eigen echte fulltime kleutergroep. Het is superleuk, maar ik vind veel dingen nog echt wel lastig. Ik hoop dat jullie misschien wat nieuwe ideeën voor me hebben.

Ik werk op een VVE school en we hebben 80% niet-Nederlandse kinderen. Het is ook een school met veel kinderen uit een minder-rijk en laaggeschoold milieu om het maar even netjes te zeggen. Best wel pittig allemaal. Niet alleen vanwege de taal, maar ook veel gedragsproblemen en dergelijke. Eigenlijk hebben bijna alle kinderen wel een handelingsplan.

Ik heb vandaag de toetsresultaten van de afgelopen cito's ingevoerd en ze waren redelijk dramatisch! Er zijn nog twee andere kleutergroepen, en daar was het ongeveer hetzelfde, dus het ligt gelukkig niet aan mij. Maar het is wel aan mij om hier wat mee te doen uiteraard.
Ik vind het lastig om met alle kinderen veel te oefenen. Ik weet gewoon niet waar ik de tijd vandaan moet halen. Het is groep 1 en 2 bij elkaar, dus er zit ook nog redelijk wat niveau verschil in.
Als VVE school moet je eigenlijk ondersteuning krijgen van een onderwijsassistent of andere leerkracht, op de manier zoals wij dat doen althans. Maar die is er op dit moment nog niet voor mijn klas. De directeur is er mee bezig, maar ik kan toch moeilijk die kinderen maar laten zwemmen tot er eindelijk eens een oplossing is.
Dus ik ben benieuwd hoe jullie dat doen.

Een standaard dag met de kleuters ziet er bij mij ongeveer zo uit:
8.20u. Inloop: kinderen kiezen zelf een werkje wat op tafel staat bij binnenkomst. Meestal zet ik in deze tijd 10 minuten de time timer aan waarin de kinderen stil zelfstandig moeten werken. In deze tijd kan ik extra aandacht bieden aan een paar kinderen met de werkjes waar zij mee bezig zijn.
9.00u. kring (kwaliteitsuur). We zitten elke ochtend een uur in de kring waarin we alleen maar taal doen. (staat voorop op onze school). Een boek lezen (begrijpend luisteren), fonemisch bewustzijn, beginnende geletterdheid en woordenschat. Hierin differentieer ik door de jongste kleuters andere vragen te stellen of andere opdrachten te laten doen dan de oudste.
10.00u fruit eten (en na het eten mogen ze boekjes lezen)
10.30u buitenspelen/gym
11.00u speelwerken. Groep 2 moet op maandag-, dinsdag-, en donderdagochtend een 'moeilijk' werkje kiezen. Dit begeleid ik dan. De middagen en wo + vr (alleen ochtend school) mogen ze gewoon alles kiezen.
11.45u alles opruimen, jassen aan, etc. Dan overblijven of naar huis.
---
13.05u. inloop: weer zelfde als ochtend, maar korter
13.30u. kring: half uur rekenen (2x per week). Bijv. telspelletjes e.d.
14.00u buitenspelen/gym
14.30u speelwerken
15.00u opruimen, jassen aan, hulpjes mogen nog een kort spelletje doen
15.15u naar huis

Ik zoek vooral manieren om met kleine groepjes kinderen apart te werken, bijv. aan tellen of woordenschat of wat dan ook. Of alleen groep 2 apart en groep 1 apart. Ze ook eens af en toe werkbladen laten maken etc. Maar ik weet gewoon niet wanneer daar ruimte voor is. Hoe doen jullie dat? Tijdens het speelwerken kunnen de kinderen heel slecht zelfstandig werken vind ik. Vooral de kleintjes hebben vaak constant hulp nodig bij allerlei dingen, ook qua gedrag, dus kan ik moeilijk met een groepje apart gaan zitten en hen 'alleen' laten.
Ik ben benieuwd hoe jullie dagen eruit zien. Misschien hebben jullie nog wel dingen waar ik niet aan gedacht heb.
Bedankt!
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor Joke op 30 jan 2014, 10:49

Voor je vraag laat ik de echte kleuterjuffen aan het woord, maar ik huiver als ik al die gespecialiseerde lessen zie.
Een uur taal, een half uur rekenen, dat zat vroeger overal in verwerkt: je voorleesboekje, je liedje met bewegingen,
je thema, alles werd ingezet, zodat iedereen aan zijn trekken kwam en niet te lang stil zat.
(Zeker niet-(goed)-Nederlands sprekende kinderen moeten al heel vroeg afhaken als ze de draad kwijt raken en gaan 'klieren'.)
Ik denk dat veel van de tijd die jullie erin stoppen - hoe goed bedoeld ook - verloren gaat. Maar ik ben geen ervaringsdeskundige
wat kleuters betreft, dus ik hoop dat ik het verkeerd zie.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor Sellebel op 30 jan 2014, 16:47

Net wat Joke zegt, ook ik doe al die taal- en rekenspelletjes door de dag heen. Ik probeer uit elk moment wel een taalmomentje van te maken of op een speelse manier te rekenen. (of de begrippen die daarbij horen, zoals voorste, achterste, tweede, etc).
Ik zal mijn rooster hier neerzetten, hoop dat je er wat uit kunt halen wat je kunt gebruiken.

8.30 start in de kring. Welkomliedjes, welke dag is het, elke dag herhalen begrippen zoals vandaag, morgen, overmorgen, gisteren, eergisteren. De datum, doortellen tot de maand stopt, wanneer begint de volgende maand. Elke dag de maanden herhalen. Ik varieer ook met vragen over de maanden, zoals: welke maand was het voor januari, in welke maand ben je jarig (dit weten de kinderen niet, dus dat zoek ik op, ook weer tellen) welke maand komt na januari, welke maand is het over twee maanden, etc. bij elkaar duurt dit zo'n 5 minuten, dus dat valt mee, maar ik herhaal dit wel elke dag. (vandaag weer een kind van gr 2 die alle maanden op kan zeggen. Dan ben ik best trots op mijn kids)
8.45 pravoo. dat is rekenen van Cito. Ik begin dat met het begrip wat die dag bij mij centraal staat. Bijv. de rangtelwoorden. Dan zet ik een treintje neer en dan mogen kinderen gaan zitten op de eerste stoel, of de derde. Ook herhaal ik dan begrippen als voorste, achterste, middelste. Ook groot en klein pak ik dan mee: het kleinste kind mag zitten op de voorste stoel. Wie was dat ook alweer? Dan moeten ze meten en vergelijken.
9.00 uur Start werkuur. Ik combineer de kleine kring met het begeleid knutselen als dat nodig is. De kinderen die in de kleine kring zitten, begeleid ik daarna dan met hun knutsel/teken/vouwwerk. De andere kinderen mogen kiezen, het werkuur gaat op rood, time-timer zet ik op 30 minuten. Het moet dan stil zijn, zodat ik rustig kan werken in de klas met een groepje kinderen. De ene keer is dat met een letterboekje voor groep 2, de andere keer een telspelletje met de zwakke kinderen van groep 1. Ik plan dit van tevoren in, zodat ik weet welke kinderen bij mij komen.
Vaak zet ik een groepje kinderen aan een puzzel dat zij moeten maken, of werk voor hun fijne motoriek. Dat bedenk ik dan ook vantevoren, zodat ze meteen kunnen beginnen daarmee als het werkuur start. Dit zeg ik dan aan het begin van het werkuur. Bijv: ik wil dat Pietje een ketting gaat rijgen voor zij fijne motoriek, maar ook om te leren kijken naar het voorbeeld, dan zeg ik. 'Pietje, jij gaat een ketting rijgen met deze voorbeeldkaart. Hang je kaartje maar hier op het bord." In de middag mogen zijn dan vrij kiezen en gaan andere kinderen een verplicht werkje doen.
10.00 uur pauze- eten en drinken. Fonemisch bewustzijn/interactief voorlezen De eerste vijf à 10 minuten is het stil in de kring. Ik haal een kopje thee en eet ook wat fruit. Daarna ga ik interactief voorlezen en waar het mogelijk is ook het fonemisch bewustzijn oefenen. Hangt ervan af of dit mogelijk is dit te combineren. Als ik die dag moet werken aan het tellen van de woorden in een zin, doe ik dat met de titel. Hoeveel woorden heeft de titel? Tel maar mee. Maar dit kan niet altijd. Dan besteed ik deze tijd alleen aan het fonemisch bewustzijn (is drie keer per week trouwens, op de andere dagen lees ik een boek voor)
10.30 buiten spelen of gymmen
11.30 lunch De laatste tien minuten laat ik een filmpje zien. Dan kan ik de tafels schoonmaken, werk klaarleggen, etc.
12.00 uur speelwerktijd Ik werk hetzelfde als de ochtend, maar dan met een ander groepje. De kring begin ik vaak met een klein spelletje. Tellen met sprongen bijvoorbeeld, even/oneven, eerste/laatste, een rekenspelletje van Met Sprongen Vooruit, een taalspelletje.
13.00 uur buiten spelen
13.45 uur kring ik herhaal nog het fonemisch bewustzijn, maar dan op een andere manier. Of ik zing een liedje waarin je ook moet tellen, of juist om te rijmen.
14.00 uur naar huis
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor NafNaf op 30 jan 2014, 19:38

Ik werk op een school met alleen maar allochtone leerlingen. Door gym, verkeer, etc. zijn de dagen niet allemaal hetzelfde, maar het is ongeveer dit:

8.45 - 9.20: Ochtendkring. Liedje, de dagen van de week, een levensbeschouwelijk verhaaltje, het herhalen van de 'woorden van de week' (wij bieden elke week 25 nieuwe woorden aan die bij het thema horen) en allerlei kringspelletjes op het gebied van taal en rekenen. De onderwijsassistente (die ik dus inderdaad een dagdeel per dag heb) neemt 2x een groepje kinderen mee om extra intensief de rekenspelletjes te oefenen in een kleine kring.

9.20 - 9.40: Eten en drinken. Ondertussen kijken we een filmpje dat bij het thema past, lees ik voor of kletsen we samen.

9.40 - 10.30: Buiten spelen en woordkaartjes flitsen. Tijdens het buitenspelen oefen ik met de kinderen uit de verlengde instructiegroepjes de woorden van de week.

10.30 - 10.45: Interactief voorlezen.

10.45 - 11.45: Circuit Eén groepje leerlingen doet een kleuterpleinles met mij, één groepje leerlingen doet een kleuterpleinles met de onderwijsassistente, één groepje leerlingen doet iets op papier (werkbladen, knutselen, stempelen) gevolgd door ontwikkelingsmateriaal naar keuze en één groepje leerlingen krijgt van mij ontwikkelingsmateriaal naar behoefte en werkt op de computer.

11.45 - 12.00: De onderwijsassistente doet allerlei woordenschat oefeningen met de leerlingen terwijl ik de plusgroep taal meeneem.

12.00 - 13.00: Overblijven

13.00 - 13.30: Werken met 'Kinderklanken'. Oefeningen voor het fonemisch bewustzijn gecombineerd met activiteiten rond letters (letters kleien, een lettertafel maken, enz.).

13.30 - 14.15: Vrij spelen. Ik neem één subgroepje mee voor een kleine kring les taal van ca. 20 minuten. Meestal zijn dit spelletjes waarbij veel taal gevraagd wordt en is het verlengde instructie van de kleuterpleinles of rond de woorden van het thema.

14.15 - 14.45: Kleuterpleinles in de grote kring.

14.45 - 15.00: Fruit eten, 5-minuten-spelletjes, jas aan en naar huis.

Vooral tijdens het buitenspelen en tijdens het vrij spelen probeer ik dus subgroepjes extra instructie en kleine kringen aan te bieden. En tijdens het 'werken' zit iedereen tegelijkertijd aan tafel, waardoor ik dan goed mijn aandacht kan richten op de groep waar ik een lesje mee doe.
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype: Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor prulletje op 03 feb 2014, 21:20

Ik denk dat jullie het niet helemaal begrijpen. Dat uur taal is bij ons ook echt niet een uur lang stilzitten en taaloefeningen erin stampen. Dat gaat ook met spelletjes en allerlei lesjes. Wij werken met Ik & Ko en Kleuterplein. Nu hebben we bijv. het thema Feest. Ko is dan jarig. Dan spelen we een rollenspel waarbij kinderen op visite gaan en dergelijke. Daar komt dan heel veel woordenschat door naar voren. En voor rekenen is het dan cadeautjes tellen en ordenen op grootte en kleur e.d., dat soort dingen.
En daarnáást doe ik ook nog de dagelijkse spelletjes en liedjes, als inderdaad dagen van de week etc.

Maar het valt me wel op dat jullie (die geen ondersteuning van een andere leerkracht of assistent hebben) een deel van de kinderen dus echt redelijk lang zelfstandig laten werken terwijl je met een ander groepje bezig bent. Dat vind ik wel knap. Maar mogen ze bij jullie als het stil moet zijn dan ook in de huishoek e.d. spelen? Dan moet er toch gepraat worden? Dat is bij ons nou júist een hele belangrijke hoek voor de woordenschat.

Maar verder ziet het er toch vrij hetzelfde uit als ik het zo lees. Ik heb alleen steeds het gevoel dat ik meer moet doen, dat ze iets tekort komen ofzo...
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor Joke op 03 feb 2014, 22:40

Wat ik wel zou kunnen aanraden is regelmatig met iemand laten spelen die het gesprek kan leiden zoals in de huishoek of een talige hoek (winkel).
Want mijn ervaring is wel dat spreken met iemand die ook de taal niet kent of beheerst, niet bepaald helpt om de woordenschat te vergroten. In zulke situaties
kan iemand die het spel leidt de taal stimuleren en het goede voorbeeld geven.

Heb je computers? Dan kun je ook luisterboeken in je opdrachten opnemen. Kies een boek, lees het voor en laat het dan nog een paar keer op de computer
bekijken en beluisteren. Wat ze niet begrepen hebben met voorlezen, kunnen ze nog eens, en nog eens enz. beluisteren tot de woorden blijven hangen en begrepen worden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor Sellebel op 04 feb 2014, 20:35

Ik denk dat je echt de kinderen zelfstandig en rustig moet leren te laten werken. Hier zal best een tijd over gaan, maar dit echt win je terug. Op die manier heb jij tijd om de kleine kring te draaien. Ook werkbladen kun je dan laten maken of even een spelletje doen met 1 of 2 kinderen.

Rode werktijd wil zeggen dat beneden aan tafel de kinderen stil zijn, de kinderen boven in de huizenhoek mogen zachtjes met elkaar praten. Op de gang zijn ze ook zachtjes aan het praten. Op deze manier kan ik gericht aandacht geven aan de kinderen in de kleine kring. (ik zeg trouwens best vaak dat ik het graag stil wil hebben. Zo van: 'ik vind het nog iets te hard, we werken nog 15 minuten helemaal stil.' Ik benoem regelmatig de kinderen die stil aan het werk zijn, dat helpt ook heel goed.

Op onze school zijn er ook veel leerlingen met een achterstand op verschillende gebieden, zoals taal. Zo heb ik kinderen uit Polen, Sri Lanka en Syrië in mijn klas. Deze kinderen spreken ook bijna geen woord Nederlands. Moeilijk is dat wel, ja.
Net wat Joke zegt, als zij in de hoeken spelen, leren ze wel wat taal maar niet schoolse taal. Dat bied ik aan in de grote en kleine kring.


Ik gebruik Luistertaal, ken je dat? Is best oud, nog op cassettebandjes, maar de kinderen vinden dat helemaal leuk. Dan luisteren ze naar een verhaaltje terwijl ze kijken naar plaatjes. Ze moeten een pin bij het juiste plaatje steken waar het verhaaltje over gaat. Op die manier kan ik zien of zij het verhaaltje begrijpen. Digitale boeken gebruik ik ook veel in de klas, vinden de kinderen helemaal geweldig.
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf

Re: Hoe zien jullie dagen bij de kleuters eruit?

Berichtdoor prulletje op 04 feb 2014, 21:08

Boven en beneden? Dat hebben wij niet, gewoon alles op 1 vloer.
Maar wel een time timer. Ja daar zal ik ze eens wat langer mee laten werken dan. Ik zal het wel moeten opbouwen.
Bedankt voor de reacties!
Avatar gebruiker
prulletje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 116
Geregistreerd op: 07 jan 2008, 12:05
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron