door Sellebel op 07 maart 2014, 20:14
ruimtelijke oriëntatie begint bij het eigen lichamelijke besef. Wat is voor, achter, opzij en onder mijn lichaam. Van daaruit leert het kind het ruimtelijk besef te vergroten. Dit gebeurt in stapjes, van het weten dat de zandbak naast het gras staat, maar tegenover de glijbaan. Tot zelf een plattegrond kunnen maken van bijv een themapark.
Paar (leuke) ideeën om het ruimtelijk besef te vergroten bij kleuters:
* kringgesprek naar aanleiding van een praatplaat. Bijvoorbeeld van een gymles: wat zie je allemaal? Waar staat het klimrek? Wat staat er tegenover? Hierbij benoem je veel ruimtelijke begrippen zoals naast, tegenover, links, rechts, achter, voor, etc.
* een plattegrond van het klaslokaal maken: dit heb ik zelf gedaan bij de kleuters. Ik vertelde dat ik graag de klas wilde tekenen, maar dan van bovenaf. Eerst uitleggen wat ik daarmee bedoelde en daarna liet ik kinderen zelf foto's maken van bovenaf van de verschillende hoeken. Ze gingen een trap op en maakten op die manier foto's van de hoeken. Na het ontwikkelen van de foto's heb ik met de kinderen de foto's op de juiste plek gelegd. (bijv. tegenover de zandtafel is de taalhoek) De slimmere kinderen hebben daarna een plattegrond getekend van ons fotoplattegrond.
* Verkleinde ruimte:
Door met een verkleinde weergave van de ruimte te spelen, kun je echte situaties naspelen zonder dat dit veel tijd of materiaal kost.
In de speelzaal: teken met krijt of linten een ‘park’ op de vloer. Geef aan waar de paden zijn, een vijver en sloten. Een plank is een boot; er kan een brug gebouwd worden, een draaimolen en een schommel. Loop samen met de kinderen door het park en benoem hierbij hoe je loopt. ‘We lopen over de brug. Nu slaan we linksaf en gaan we de eendjes voeren. Rechts ligt een bootje, wie wil er met het bootje over de vijver varen?’ Gebruik zoveel mogelijk begrippen als onder, over, links, rechts, etc. Laat de kinderen zelf ook leuke opdrachten bedenken die ze in tweetallen kunnen uitvoeren.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Mijn eigen kleutergroep.