[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Aloha op 06 apr 2014, 15:12

Hallo,

Ik ben nieuw hier en het lijkt mij erg fijn om met andere kleuterjuffen van gedachten te wisselen over het wel of niet gebruiken van het IGDI-model (of Directe Instructiemodel).
Ik werk full-time op een kleine school, we hebben dan ook maar 1 kleuterklas (en maar 1 kleuterjuf) en soms vind ik dat wel lastig. Er komen vaak dingen van "boven" (uit de groepen 3 t/m 8 ) die ik dan ook maar in mijn kleuterklas in moet gaan voeren voor de doorgaande lijn. Zo kwam dus het Direkte Instuctiemodel mij klas binnen.

Wat ik lastig vind:
- de goede kleuters (B+) moeten eerder uit de kring en sneller zelfstandig aan het werk (met werk op hun niveau)
- de zwakkere leerlingen moet ik verlengde instructie geven.
- de andere groepen moeten voor de instructie uit de kring en zelfstandig aan het werk/in de hoeken.

Ik vind dit erg lastig en ben het er ook niet mee eens dat sommige leerlingen eerder de kring/instructie moeten verlaten. Als ik groep 2 uitleg geeft wil ik graag dat die instructie bij alle kinderen goed aankomt (dus ook bij de B+) en de kinderen uit groep 1 kunnen ook iets opsteken van de instructie die ik aan groep 2 geef. Ten tweede is het erg storend als andere kinderen in de hoeken bezig zijn terwijl ik de andere helft instructie geef.
Hoe zien jullie dit?

Wie werkt er in zijn/haar grote (combinatie) kleuterklas ook met het directe instructiemodel en hoe doen jullie dit?
Laatst bijgewerkt door Aloha op 25 apr 2014, 09:12, in het totaal 2 keer bewerkt
Aloha
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 06 apr 2014, 14:52
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Lespakket op 06 apr 2014, 20:35

Ik werk momenteel in een groep 3, maar ben het helemaal met je eens dat het lastig is. Ik ben ook eigenlijk op zoek naar resultaat van een onderzoek naar de werking van het IGDI model, specifiek bij kleuters. Ben benieuwd of het wel zo is dat dit bij kleuters net zo werkt als bij een hogere groep!

Ik denk dat je, om het igdi-model goed te kunnen laten zien, beter met een kleine kring kunt gaan werken. Je laat dan zien dat je tijdens de verwerking extra aandacht geeft aan de 'zwakkere' kinderen, terwijl de B+ kinderen de verwerking zelfstandig op hun eigen niveau doen. Maar ik zou de B+ kinderen hiervoor niet eerder uit de kring sturen. Maar dat ben ik, en ik ben nogal eigenwijs ;)

Ik ben ook benieuwd wat anderen hierover te zeggen hebben!!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Joke op 06 apr 2014, 23:38

http://prezi.com/yjmcbazzedzv/igdi-model/
......
Ik vind dit erg lastig en ben het er ook niet mee eens dat sommige leerlingen eerder de kring/instructie moeten verlaten. Als ik groep 2 uitleg geeft wil ik graag dat die instructie bij alle kinderen goed aankomt (dus ook bij de B+) en de kinderen uit groep 1 kunnen ook iets opsteken van de instructie die ik aan groep 2 geef.
Ik heb begrepen dat een onderdeel van IGDI samen oefenen is (zie bovenstaande prezi)
Als je merkt dat de B+ leerlingen de lesstof hebben begrepen en ermee aan de slag kunnen heeft het geen enkele zin om ze langer in de kring te houden. De kans dat ze onrustig worden is dan ook erg groot. Je stopt de kring, verdeelt het werk. Groep 1 lln. in de hoeken, B+ groep 2 lln. de verwerking van de les en dan ga je met de overige lln. in de kleine kring. Die zou ik niet op dezelfde plaats houden, met ca. 6 lln. ga je dan aan een groep tafels zitten die je daarvoor altijd gebruikt (later instructietafel) en dan ga je verder. Stel die tafels wel zó op dat je overzicht over je groep kunt houden.
Ten tweede is het erg storend als andere kinderen in de hoeken bezig zijn terwijl ik de andere helft instructie geef.
Hoe zien jullie dit?

De helft? Als de lln. van groep 1 hun deel van de stof beheersen, hoeven zij er ook niet langer bij te blijven toch, want zij hebben een andere opdracht dan de lln. van groep 2. Als ik met zo'n groepje van ca. 6 lln. bezig ben, vind ik het niet storend als kinderen in de hoeken werken. Wat wel in het nadeel kan werken is dat de lln. uit jouw groepje veel liever zouden 'spelen' net als die andere lln. Daarom vind ik het niet altijd 'des kleuters' als er zo nodig van alles ingehamerd moet worden.Maar dit hangt ook van de lesstof die je wilt aanbieden af.
Goede voorbereiding is dus noodzakelijk. Probeer de lesstof wel altijd in een leuke werkvorm te gieten, zodat de extra instructie als een 'spelletje spelen met de juf' kan worden gezien.
Zoals ik hierboven beschrijf, werkte ik altijd al zonder iets van IGDI af te weten. Misschien heb je er iets aan, misschien ook niet. Ook ik ben benieuwd wat de echte kleuterjuffen hierover te zeggen hebben.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Aloha op 07 apr 2014, 18:22

Met de helft, bedoel ik of groep 1 of groep 2. Het is de bedoeling dat ik eerst groep 1 in de hoeken laat gaan voor ik met groep 2 een instructieles ga doen. Dus er zitten dan ongeveer 10 tot 15 kinderen in de kring terwijl de rest in de hoeken bezig is. Na deze insructie/uitleg gaan de B en de B+ kinderen zelfstandig aan de slag en ik zit met de B- om de "instructietafel" om extra instructie/hulp te geven.

Ik heb dit nu een aantal keer gedaan en ik kan er de meerwaarde niet in vinden. Het geeft meer onrust en kost volgens mij ook meer tijd.
Ik was gewend om de instructie/uitleg altijd in de hele groep te doen waarna groep 1 kon gaan kiezen en groep 2 direct naar hun tafeltje gingen om ook aan de slag te gaan. Het was op deze manier rustiger en jongere leerlingen pikken mogelijk nog iets op. En die 5 tot 10 minuten minder in de hoeken lijkt mij ook geen probleem.

(n.b. De kinderen die niet opletten in de kring storen minder dan de kinderen die bezig zijn in de hoeken)
Laatst bijgewerkt door Aloha op 25 apr 2014, 09:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Aloha
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 06 apr 2014, 14:52
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Joke op 07 apr 2014, 20:38

Met de helft, bedoel ik of groep 1 of groep 2. Het is de bedoeling dat ik eerst groep 1 in de hoeken laat gaan voor ik met groep 2 een instructieles (of zelfs de uitleg van de werkjes!) ga doen. Dus er zitten dan ongeveer 10 kinderen in de kring terwijl de rest in de hoeken bezig is. Na deze instructie/uitleg gaan de B en de B+ kinderen zelfstandig aan de slag en ik zit met de B- om de "instructietafel" om extra instructie/hulp te geven.

Ik heb dit nu een aantal keer gedaan en ik kan er de meerwaarde niet in vinden. Het geeft meer onrust en kost volgens mij ook meer tijd.
Ik was gewend om de instructie/uitleg altijd in de hele groep te doen waarna groep 1 kon gaan kiezen en groep 2 direct naar hun tafeltje gingen om ook aan de slag te gaan. Het was op deze manier rustiger en jongere leerlingen pikken mogelijk nog iets op. En die 5 tot 10 minuten minder in de hoeken lijkt mij ook geen probleem.

(n.b. De kinderen die niet opletten in de kring storen minder dan de kinderen die bezig zijn in de hoeken)
Ja, zo bedoel ik het ook hoor, eerst allemaal in de kring, groep 1 ook, ze steken er volgens mij heel veel van op.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Lespakket op 08 apr 2014, 09:13

Het voordeel van een combinatiegroep 1/2 is juist dat het onderscheid tussen groep 1 en groep 2 kleiner is, en dat de kinderen van elkaar kunnen leren. Als de school gekozen heeft voor een groep 1/2 (al lijkt me dat in dit geval een min of meer gedwongen keuze), dan kun je daar niet aan voorbijgaan door de groep weer op te splitsen.

Ik heb hier nog eens over nagedacht. Als ik een les geef aan mijn groep 3 over een bepaalde leesmoeilijkheid, dan werkt dat zo:

1. ik start de les met een korte opwarming
2. ik geef de + leerlingen een korte instructie, waarna zij buiten de klas met hun verwerking bezig gaan
3. ik doe met de rest van de kinderen een activiteit die ingaat op de leesmoeilijkheid
4. er volgt een instructie voor het te maken werk, met begeleide inoefening
5. de kinderen gaan aan de slag met de verwerking, ik loop een servicerondje
6. ik bezoek de + leerlingen om te zien of zij goed aan het werk zijn
7. ik geef verlengde instructie aan de * leerlingen
8. ik sluit de les af met samen nakijken en bespreken

Als ik dit probeer te vertalen naar groep 1/2, krijg ik dit:

Ik wil een les geven rond de begrippen meer en minder.

1. ik start de les (in de kring) met een korte opwarming (bijv. een verhaaltje over twee kinderen die ruzie hebben over wie de meeste *** heeft)
2. ik leg de activiteit uit (wij gaan helpen door te bepalen wie meer/minder *** heeft)
3. we doen de activiteit met de hele groep, ik differentieer in mijn vragen (jongsten vraag ik 'wie heeft er meer?', oudsten en + leerlingen vraag ik 'hoeveel meer?' en 'hoeveel moet X er nog bij zodat ze evenveel hebben?' etc)
4. de activiteit is voorbij, de kinderen gaan aan het werk. (dit hoeft niets met de activiteit te maken te hebben!)
5. ik geef verlengde instructie, dwz: ik ga met een klein groepje de begrippen meer en minder nog eens herhalen.
6. tijdens de komende activiteiten laat ik de begrippen meer/minder zoveel mogelijk aan bod komen (tijdens het fruit eten: wie heeft er meer stukjes appel?, voor het naar huis gaan: gaan er meer kinderen naar de overblijf, of gaan er meer kinderen naar huis om te eten? etc)

Ik krijg het niet gerijmd met elkaar. Waarom zou het nou beter zijn om tijdens bovenstaande activiteit sommige kinderen uit de kring te halen, omdat zij de begrippen meer/minder al kennen? Zij krijgen vragen op hun niveau, die de begrippen een stapje verder brengen. De kinderen leren hier meer van, dan wanneer ze uit de kring met een verwerking bezig gaan (dan zou ik een werkje moeten bedenken waarmee ze kunnen oefenen met de begrippen meer/minder, op hun niveau?). Wie het snapt, leg het me aub uit!!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Aloha op 08 apr 2014, 17:23

Kijk, jij snapt mij!
Helaas denkt de directeur hier anders over. Maar ik zal het toch eens wat duidelijker bij hem naar voren brengen waarom ik doe wat ik doe. (En het helpt enorm om te weten dat mede kleuterjuffen er net zo over denken, bedankt.)
Aloha
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 06 apr 2014, 14:52
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor juf Agnes op 27 apr 2014, 15:17

Er is hierboven al veel over geschreven, dus dat zal ik laten. Ben het eens met Lespakket.
Ik weet wel dat Simone de Groot van Klassewerk.com eens een artikel heeft geschreven over directe instructie bij kleuters...

Er is ook een verschil in denken:
Een combinatie groep 3/4 krijgt aparte instructie van de groep 3 en de groep 4 stof en past daar het igdi aan aan. (per groep dus afzonderlijk)
Een combinatie groep 1/2 krijgt vaak instructie als groep in zijn geheel. Bewust en doordacht gedifferentieerd met vragen en activiteiten voor groep 1 en 2.
Zodat de kinderen, in welke ontwikkelingsfase ze ook zitten, kunnen aanhaken op hun niveau. Ook de verwerking gebeurt op het niveau van de kinderen.
Hoe gedifferentieerd kun je het hebben/maken???? We doen toch niet anders?
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Joke op 27 apr 2014, 15:32

Dat was ook de strekking van mijn verhaal en ik denk dat juist de kracht van werken met kleuters zit in het samen beginnen en het aanpassen van de vragen aan de groep (1 of 2) of - beter nog - aan het niveau van de individuele ll. (succeservaring). Bovendien krijgt de 'sterke' groep 1-ll. de mogelijkheid (en de uitdaging) zich te ontwikkelen op eigen niveau.
Niet veranderen dus, ik denk dat je veel lln. te kort doet.

Maar ... als je werkt met kleine kring zul je wel altijd spelende kinderen rondom je hebben. Kleuters zijn niet anders gewend.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Lespakket op 27 apr 2014, 21:14

Maar als dat zo is, dan zit de differentiatie hem dus juist IN de instructie, niet in het feit dat sommige kinderen niet mee hoeven te doen bij de instructie. En ik denk dat het anders is wanneer je een kleine kring hebt en het grootste gedeelte van je groep speelt, dan wanneer dat andersom is ;) Het lijkt me veel moeilijker te controleren of iedereen in de kring de aandacht erbij heeft als er 5 kinderen omheen spelen, dan wanneer je de aandacht van 5 kinderen moet vasthouden terwijl de rest speelt. Maar goed, wie ben ik 8) :lol:
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Joke op 27 apr 2014, 22:14

Ja, ik zou ook nooit eerst groep 1 aan het werk zetten om dan met groep 2 in de kring te werken.
Dat is zo onlogisch.
Ik vind het al moeilijk voor die paar lln. waar je extra aandacht aan besteed om niet afgeleid te worden door de anderen, laat staan een hele groep.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Igdi of direkte instructiemodel bij kleuters?

Berichtdoor Sellebel op 29 apr 2014, 10:07

Ik doe het precies zo zoals Lespakket het uitgelegd heeft. :D
Mijn eigen kleutergroep.
Sellebel
PABOforum Peuter
 
Berichten: 128
Geregistreerd op: 07 dec 2009, 09:00
Groep: 1
Functie: kleuterjuf


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron