Hallo,
Ik ben nieuw hier en het lijkt mij erg fijn om met andere kleuterjuffen van gedachten te wisselen over het wel of niet gebruiken van het IGDI-model (of Directe Instructiemodel).
Ik werk full-time op een kleine school, we hebben dan ook maar 1 kleuterklas (en maar 1 kleuterjuf) en soms vind ik dat wel lastig. Er komen vaak dingen van "boven" (uit de groepen 3 t/m 8 ) die ik dan ook maar in mijn kleuterklas in moet gaan voeren voor de doorgaande lijn. Zo kwam dus het Direkte Instuctiemodel mij klas binnen.
Wat ik lastig vind:
- de goede kleuters (B+) moeten eerder uit de kring en sneller zelfstandig aan het werk (met werk op hun niveau)
- de zwakkere leerlingen moet ik verlengde instructie geven.
- de andere groepen moeten voor de instructie uit de kring en zelfstandig aan het werk/in de hoeken.
Ik vind dit erg lastig en ben het er ook niet mee eens dat sommige leerlingen eerder de kring/instructie moeten verlaten. Als ik groep 2 uitleg geeft wil ik graag dat die instructie bij alle kinderen goed aankomt (dus ook bij de B+) en de kinderen uit groep 1 kunnen ook iets opsteken van de instructie die ik aan groep 2 geef. Ten tweede is het erg storend als andere kinderen in de hoeken bezig zijn terwijl ik de andere helft instructie geef.
Hoe zien jullie dit?
Wie werkt er in zijn/haar grote (combinatie) kleuterklas ook met het directe instructiemodel en hoe doen jullie dit?