door miek op 07 apr 2014, 17:36
Moet je naar de schildersezel kijken of gaat het er juist om dat de schilder achter de schildersezel staat om iets te schilderen. Hij schildert van de kant hoe hij het ziet. Maar als hij aan de andere kant gaat staan ziet het er ineens anders uit. Hoe kan dat nou? Ik zou daar een 'toneelstukje' van maken. Ik zou zelf de schilder spelen (met schilderschort, palet, ook een verfdoek of iets anders om op te schilderen). Ik zou dan iets wat in de kring staat gaan schilderen, natuurlijk levendig met toneelspel.
Dan zou ik even pauze gaan houden, kopje thee drinken. Natuurlijk ruim je eerst even op. (Misschien ook daadwerkelijk even iets anders gaan doen met de groep) Na het uitrusten wil je verder met je schilderij. Je zet je schildersezel weer neer maar op een andere plek. He nu klopt er niks meer van je schilderij. Hoe kan dat nou? Natuurlijk ben je erg verbaasd en snap je er helemaal niks van. Laat de kinderen maar kijken naar hoe het eruit ziet en dat het niet klopt met het voorwerp. Laat ze maar met oplossingen komen. Laat ze de goede plek maar weer terugvinden. Vervolgens zou ik ze met afbeeldingen/foto's naar dingen laten kijken en laten uitzoeken vanaf welk punt de foto gemaakt is (maar dat kost meer voorbereidingstijd dan je nu waarschijnlijk hebt). Het zou heel leuk zijn om een kind iets te laten schilderen en andere kinderen het op het goede punt te laten leggen maar waarschijnlijk is dat te lastig.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)