Schildersezel en het innemen van een standpunt

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Schildersezel en het innemen van een standpunt

Berichtdoor Tamaravdr op 07 apr 2014, 12:18

Hoi allemaal,

momenteel is er bij mij op school een kunstproject met morgen een rekenlesje.
Er wordt gezorgd voor een schildersezel en we gaan het hebben over het innemen van een standpunt.
Hoe ziet het ene kind de ezel en hoe komt dat?

Ik ben echter op zoek naar een originele opbouw of lesidee?
Hoe hebben jullie dat aangepakt?

Bedankt alvast!
LIO stage bij groep 1/2
Tamaravdr
PABOforum Peuter
 
Berichten: 224
Geregistreerd op: 01 okt 2010, 11:47
Woonplaats: Zuid-Holland
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3
Functie: Stagiaire

Re: Schildersezel en het innemen van een standpunt

Berichtdoor miek op 07 apr 2014, 17:36

Moet je naar de schildersezel kijken of gaat het er juist om dat de schilder achter de schildersezel staat om iets te schilderen. Hij schildert van de kant hoe hij het ziet. Maar als hij aan de andere kant gaat staan ziet het er ineens anders uit. Hoe kan dat nou? Ik zou daar een 'toneelstukje' van maken. Ik zou zelf de schilder spelen (met schilderschort, palet, ook een verfdoek of iets anders om op te schilderen). Ik zou dan iets wat in de kring staat gaan schilderen, natuurlijk levendig met toneelspel.
Dan zou ik even pauze gaan houden, kopje thee drinken. Natuurlijk ruim je eerst even op. (Misschien ook daadwerkelijk even iets anders gaan doen met de groep) Na het uitrusten wil je verder met je schilderij. Je zet je schildersezel weer neer maar op een andere plek. He nu klopt er niks meer van je schilderij. Hoe kan dat nou? Natuurlijk ben je erg verbaasd en snap je er helemaal niks van. Laat de kinderen maar kijken naar hoe het eruit ziet en dat het niet klopt met het voorwerp. Laat ze maar met oplossingen komen. Laat ze de goede plek maar weer terugvinden. Vervolgens zou ik ze met afbeeldingen/foto's naar dingen laten kijken en laten uitzoeken vanaf welk punt de foto gemaakt is (maar dat kost meer voorbereidingstijd dan je nu waarschijnlijk hebt). Het zou heel leuk zijn om een kind iets te laten schilderen en andere kinderen het op het goede punt te laten leggen maar waarschijnlijk is dat te lastig.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Schildersezel en het innemen van een standpunt

Berichtdoor Joke op 07 apr 2014, 17:51

Leuk idee, miek!
In de oude Pluspunt werd er veel aandacht aan besteed: Waar stond de fotograaf toen hij deze foto maakte? Ik weet niet of dit in de nieuwe methode gehandhaafd is gebleven.
Zoiets kun je zelf natuurlijk ook met foto's en een voorwerp doen.Gebruik daarvoor de schildersezel en jezelf verkleed als schilder. (En iemand die je fotograferen achter de schildersezel fotograferen wil vanuit alle hoeken of jij fotografeert vanachter de schildersezel, maar dan ben jij het vaste punt.) Even met die ideeën stoeien om er een voor jou aanvaardbaar iets van te maken).
Leuk als afsluiting, je schilders ezel staat centraal (niet het schilderij) en de lln.zien dat het wel degelijk uitmaakt waar je gaat staan als je fotografeert/schildert.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Schildersezel en het innemen van een standpunt

Berichtdoor Tamaravdr op 07 apr 2014, 18:32

Wat een leuk idee, Miek!
Het gaat om de schildersezel, maar ik ga jouw lesidee doen, erg leuk!
LIO stage bij groep 1/2
Tamaravdr
PABOforum Peuter
 
Berichten: 224
Geregistreerd op: 01 okt 2010, 11:47
Woonplaats: Zuid-Holland
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3
Functie: Stagiaire


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron