Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Berichtdoor toefjeslagroom op 18 apr 2014, 15:30

Hallo allemaal,

ik loop mijn afstudeerstage bij de kleuters. Volgende week is het een themaloze week - wel met de koningspelen-, maar daar ga ik geen kring mee doen
denk ik.
Ik ben op zoek naar een kringactiviteit waarbij alle kinderen (30>) betrokken zijn. Ik word namelijk ook geobserveerd en ik wil wel een leuke les laten zien! :D
Zelf dacht ik aan een les over zintuigen, maar wat precies? Als verwerking zou ik dan een circuit kunnen doen van de zintuigen of juist 1 zintuig kiezen.

Maar ook een les over 'drijven en zinken' lijkt mij erg leuk. Een bak water in de kring en allerlei materialen erom heen. Waarom denk je dat iets drijft en waarom niet?
Ik wil dan de kinderen zelf laten nadenken. Ik vind het echter lastig om hier een passende opening en verwerking bij te doen (wellicht nieuwe materialen proberen?).

Hebben jullie ervaring met deze kringen en hoe hebben jullie dit vorm gegeven?

:D
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Berichtdoor juf Agnes op 21 apr 2014, 12:06

Welk vakgebied wil je aan de orde laten komen? Is het een heterogene of homogene groep? De kringactiviteiten die jij beschrijft zijn leuk, maar naar mijn idee meer voor kleine groepjes en zelf ervaren. Als je 1 bak water hebt met drijven/zinken lukt het bijna niet om 30 kinderen betrokken te houden; deel de klas in groepjes en geef ieder een bak water. Laat ze hun ervaringen met de groep delen. Themaloos: je kunt ook koning(sdag), koningshuis als thema nemen. Een klasseleergesprek: waarin verschilt een koning van een ''gewone' burger, een prinses van een meisje enz. (lesje burgerschap)
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Berichtdoor Joke op 22 apr 2014, 15:53

Was die schoenenles van jou, Agnes? Lijkt me ook wel wat en iedereen kan in de kring blijven.
viewtopic.php?f=6&t=21759&p=268234&hilit=schoenen#p268234
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Berichtdoor juf Agnes op 27 apr 2014, 14:42

ja, is mijn les...
Een variatie hierop kun je ook doen met de pauzehapjes die de kinderen bij zich hebben:
beker of pakje, fruit, boterham of koek enz.
Of de kleren die ze aan hebben: lange broek, rok, jurk korte broek enz...
Shirt met een bepaalde kleur enz...

De ervaring leert dat als je het op de kinderen zelf betrekt ze "vanzelf" meer betrokken zijn ;)
Reik niet naar de hemel, maar haal 'm naar je toe! (Karin Bloemen; "Lef")
juf Agnes
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 884
Geregistreerd op: 25 apr 2006, 21:04
Groep: 2
PABO jaar: 0

Re: Kleuters en een uitdagende kringactiviteit

Berichtdoor toefjeslagroom op 09 mei 2014, 14:05

Heb de les gedaan met de schoenen, de kinderen vonden het erg leuk! Merkte inderdaad dat ze betrokken waren. Kortom: geslaagde les! :D
toefjeslagroom
PABOforum Peuter
 
Berichten: 75
Geregistreerd op: 18 apr 2014, 15:21
Groep: 1
PABO jaar: 4


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron