door Lespakket op 17 mei 2014, 20:09
Ik snap de lesbrief geloof ik niet zo goed... Moeten de kleuters zelf een fotoverslag maken?
Maar goed, eerste vraag: waarom ga je deze les doen? Wat wil je de kinderen leren? Waarom dat?
Ik zou in de kring beginnen met een verhaal, over een dorpje dat dreigt onder water te stromen, omdat het meer in de buurt veel te vol zit. Of zoiets. Nu willen de bewoners iets maken om het water tegen te houden, wat hebben de kinderen voor ideeën? Wat kunnen ze bouwen, en wat hebben de bewoners daarvoor nodig? Het blijkt dat de bewoners nogal arm zijn: ze hebben eigenlijk alleen heel veel zand. Kunnen de kinderen daar iets mee?
Nu kun je voorstellen dit in de zandbak eens uit te proberen. Je graaft het meer, bouwt er met zand een dijk omheen en laat het meer vervolgens vol lopen. (het stuk zeil in de lesbrief snap ik niet zo goed, dan is de kans op doorbreken toch veel kleiner, en in het echt leggen ze toch ook niet een stuk zeil onder het water? Maar goed...)
..::Bianca::..
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider