Kleuter met moeilijk gedrag

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Kleuter met moeilijk gedrag

Berichtdoor Miruhog op 18 dec 2016, 16:03

In mijn klas heb ik een 4-jarige kleuter zitten met nogal lastig gedrag. Hij is cognitief verder dan zijn leeftijdsgenoten, maar emotioneel is het soms nog een peuter. Hij komt ontzettend druk over en reageert op alles. Tijdens de grote kring heeft hij moeite om op zijn plek te zitten en praat hij constant door mij heen als ik zelf aan het praten ben. Nu zet ik hem uit de kring en laat hem daar een werkje doen, zodat hij rustig is. Hij heeft ook wel momenten dat hij geconcentreerd aan iets kan zitten en dan heb je totaal geen last van hem. Wij maken gebruik van een dikkenduimenkaart om positief gedrag te belonen. Dit weet hij ook, maar het verdienen van een sticker lijkt hem weinig te doen.

Hij was in het begin niet zelfstandig. Alles moest voor hem gedaan worden en als hij niet geholpen werd, ging hij jammeren en huilen om zijn zin te krijgen. Dit hebben ik en mijn mentor gelijk afgekapt en nu kan hij al wat dingen zelfstandig (bijvoorbeeld zelf zijn jas aan doen). Het jammeren en huilen blijft hij nog wel doen. Dit is voornamelijk als iets niet gaat zoals hij het wilt. Dit zie ik vaak tijdens het werken of het buitenspelen. Als er iets van hem wordt gepakt, waarmee hij bezig is, begint hij gelijk te huilen en te schreeuwen. Hij is dan ook soms fysiek tegenover de andere kinderen.

Ik merk ook bij mijzelf de laatste tijd dat ik zijn gedrag compleet beu ben en dat ik ook geen aandacht voor zijn gehuil en gejammer schenk. Ik merk wel dat ik heel kortaf en negatief tegen hem reageer en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Ik hoop dat jullie ideeën hebben om zijn gedrag te verbeteren en dat ik zelf ook een stuk positiever tegenover deze kleuter ben!!!!!
Miruhog
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 12 apr 2016, 15:45
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Kleuter met moeilijk gedrag

Berichtdoor Mniekske op 20 dec 2016, 14:13

Je zegt dat hij cognitief verder is dan de rest van de klas. Moet hij dan persee meedoen met de grote kring? Ik kan me voorstellen dat wanneer hij echt verder is dan de rest, dit voor hem heel saai is en hij daarom juist dit gedrag laat zien. Laat hem niet als straf een werkje maken, maar biedt hem dat aan op zijn niveau en neem hem in de kleine kring mee met meer slimme kleuters om hem daarin uit te dagen en ook sociaal gedrag te leren.

Sowieso zou ik goed kijken naar wat je hem aanbiedt, als dit cognitief te gemakkelijk is kan ik me voorstellen dat hij dit gedrag laat zien ook tijdens het werken. Juist omdat je zegt dat hij ook met momenten wel heel geconcentreerd en rustig kan werken. Biedt hem werk op zijn niveau aan, en dat kan best een zoektocht zijn.

Jammeren zou ik - als er echt niets ergs aan de hand is - negeren. Ik luister weer als je gewoon tegen me kunt praten.

Wat bedoel je precies met afpakken? Wanneer andere kinderen spullen afpakken van hem? In mijn ervaring zijn er meer kleuters die dit niet adequaat kunnen oplossen en dus huilen of fysiek worden. Niet goed te keuren, maar ik denk ook heel kleuter eigen. Benoemen dat dit niet de juiste manier is en voordoen hoe dan wel.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype: SO
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Kleuter met moeilijk gedrag

Berichtdoor Joke op 22 dec 2016, 22:55

Dat doet me aan deze kleuter denken: http://www.positiefleren.nl/jufjedermann/storm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten