Hi,
Ik heb 15 jaar ervaring. Inclusief in het buitenland, Japan, China en Montessori.
Sinds 2016 terug in NL. Momenteel doe ik zwangerschapsverlof vervanging.
In de klas hadden ze een vaste opstelling/plek in de kring. De samenstelling van sommige kinderen was rampzalig en zorgde voor irritatie. Kleuters hechten soms waarde aan hun specifieke plaats eenmaal gewend.
Ik heb de kring opengegooid en daarmee een dimensie toegevoegd en een heel mooi resultaat.
De regel is: niemand heeft een vaste plaats.
1). De kinderen moeten nu dus nadenken waar ze gaan zitten, en WILLEN zitten en naast wie wel of NIET.
2). Bij een vaste plek is daarvan geen sprake. ZONDER vaste plaats moeten de kinderen zich flexibeler opstellen.
3). de plaatsen krijgen ook een collectievere eigenschap omdat iedere stoel en plek van ALLE kinderen is.
4). De kring krijgt een dynamischer karakter door de verschillende mogelijke composities van lln naast elkaar.
5). Wisselen bij irritatie tussen lln verloopt makkelijker omdat lln niet gehecht zijn aan hun vaste plaats want die vaste plaats is er immers niet.
Sindsdien loopt de kring een stuk beter, en is de gevraagde flexibiliteit vd houding vd lln een goed koppelstuk naar de maatchappij waarbij ook gevraagd wordt om flexibiliteit.
Echter liep ik tegen onbegrip op en zei de bouw coordinator: Bij ons doen we dat niet zo!!
Ik schoot in de lach en zei: in dat geval is er geen ons en wij.