[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Verjaardagen - Leerling

Verjaardagen - Leerling

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor sjors op 23 jul 2004, 13:59

Hoi
wij hebben in de klas een verjaardagsdoos. Daarin zit alles wat we gebruiken voor de verjaardag. Het kind krijgt een verjaardagsmuts op en mag zoveel instrumentjes uitdelen als het jarig is + zichzelf. Dan gaan we de kaarsjes aansteken en bij het laatste kaarsje steek ik een lucifer in het kaasje zelf ( vuurwerk voor de kinderen hun beleving) dan gaat het kind op de stoel staan en zingen we liedjes die het kind zelf uit mag kiezen, weet het kind het zelf niet geeft hij een ander kind de beurt en fluisterd dat kind het liedje in zijn oor. Na het zingen mag het kind kiezen hoe hij van de stoel af wil, vliegens, als helicopter enz.. en mag hij proberen de kaarsjes uit te blazen. Dan gaat het ligt weer aan en het raam weer open, anders blaast de wind de kaarsjes uit ;D Dan heb ik verschillende kaartjes in de doos zitten met verschillende kleuren. Van elke kleur mag het kind 1 kaartje trekken, dit kan dus zijn je mag uiit het raam schreeuwen ik ben lekker jarig, vuurwerk maken met de hele klas, een spelletje bedenken wat we in de kring kunnen doen, extra liedjes zingen, een verjaardagsketting dragen, de taart op tafel bij het werken enz enz. Als we dit gedaan hebben dan moeten alle kinderen hun ogen dichtdoen en gaat het kind trakteren. Na het trakteren gaat het kind met twee vriendjes rond door de school bij de meesters en juffen langs. En voordat we naar huis gaan hebben we nog een grabbelton waar kleine kadootjes inzitten,hier mag de jarige dan een kado uitgrabbelen.
sjors
 

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Fruts op 23 jul 2004, 17:20

Enthousiast geworden door het idee van Sjors hierboven (verjaardagsdoos) heb ik zojuist bij de kringloopwinkel voor 5 euro een grote houten kist gekocht. Ik ga hem deze vakantie schilderen en inrichten als verjaardagskist. Bedankt voor de tips allemaal!
Ik zal ooit, als het enigszins gelukt is, een foto van het eindresultaat laten zien...

Afbeelding
Zo ziet de kist er nu uit... geen geld toch voor 5 euro?!
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Priscilla op 23 jul 2004, 19:16

Nee dat is inderdaad geen geld. Maar ze hebben soms ook echt leuke dingen bij de kringloopwinkel! Leuker dan je ooit verwacht als je de winkel binnen komt! ;)
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Jakkenie op 25 jul 2004, 21:39

[quote author=Fruts link=board=6;threadid=5700;start=0#msg45550 date=1090142485]
In mijn kleutergroep was dit jaar het 'vuurwerk' een geliefd verjaardagsritueel.

De kinderen zitten in de kring en jij vertelt dat ze hun grootste toverketel voor zich moeten nemen. Dit beeldt iedereen dus uit. Hierna verloopt het als volgt:

Jij (aan de jarige): 'welke kleur kies je als eerst?'
Jarige: 'paars!' (bijv.)
Iedereen pakt denkbeeldig een potje van een schap en gooit dat in z'n ketel. Roeren met een enorme pollepel is erg belangrijk!
Jij: 'Oke, welke kleur nu?'
Jarige: 'Groen!'
Dit herhaalt zich tot het kind net zoveel kleuren in de ketel heeft gedaan als zijn of haar nieuwe leeftijd. Ondertussen blijven roeren he... anders brandt t aan....

Nu wordt het spannend.. iedereen is doodstil....

Allen: 'Nu de lepel uit de pan....... (blijf uitbeelden :)
'Deksel erop....'
'Gas een beetje hoger....'

Vanaf dit moment gaan de kinderen met hun voeten roffelen... Na een paar tellen schiet het eerste vuurwerk uit de ketel. De kinderen springen op en roepen keihard 'Beng!!'
Ze gaan snel weer zitten, roffelen verder... en Beng.. daar volgt de volgende knal.
Alle kleuren uit de ketel vliegen dus als vuurwerk de lucht in.

Het spannende van de opbouw en de ontlading aan het eind vonden ze helemaal geweldig. Ik ga er volgend jaar zeker mee door.
[/quote]

Wat een leuke manier! Bij mij was vuurwerk ook heel geliefd. Wij maakten vuurpijlen:

De kinderen zeggen het hele stuk mee:
'Haal hem uit je broekzak
zet hem op de grond
steek hem aan tsssjk
pieuww'

en dan nummer 2 en 3 en 4 en5 e 6. Wat ik daar ook vaak bij doe is de rangtelwoorden en het getal op je vingers. Dit was de eerste nu komt de ...
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor marijke op 26 jul 2004, 15:26

Een uurtje voor een verjaardagsfeest......zolang duurt het bij ons altijd! Ik vul dat uurtje zo:

- Iedereen zit om 8.30 uur in de kring, De jarige jop zit naast me, ik heet de jarige jop en zijn ouders van harte welkom en vervolgens kijk ik m.b.v. de namenlijst wie er allemaal op het feestje van ... zijn gekomen.

-De jarige jop mag vertellen hoe oud hij is geworden, hoe het feestje thuis is begonnen en welke cadeautjes hij heeft gekregen.

- De jarige jop mag het licht uit doen en daarna op zijn stoel klimmen.

- De kaarsjes van de taart gaan aan.

- We zingen alle verjaardagsliedjes die we maar kennen; soms verzinnen de kinderen er aan het eind zelf nog een liedje bij (is altijd erg schattig)

- We eindigen de liedjes met het liedje: Wie heeft er de beurt om te blazen vandaag, dat is onze ..(naam jarige invullen) die doet dat zo graag, fuut fuut, fuit fuit, nu blaast onze .... de kaarsjes uit! (de melodie heb ik helaas niet op papier staan)
De jarige blaast de kaarsjes uit terwijl ik de slierten van de kroon naar achteren houd.

- De jarige jop mag het licht weer aandoen; dan is het tijd voor een cadeautje uit de cadeautjesmand! Ik heb zelf kleine dingetjes gekocht en ingepakt. Ik maak er altijd een heel toneelstuk omheen; dan heb ik er zgn. spruitjes o.i.d. ingepakt; wat een verrassing als er dan toch cadeautjes inzitten!

- De jarige mag bellen blazen! 5 jaar geworden is 5 x blazen enz.

- De jarige mag een wens doen; krijgt daana echte wenspoeder (hele fijne glitter) over zich heen gestrooid; nu maar hopen dat de wens uitkomt!

-De jarige jop mag op de stoel van juf (is normaal verboden)....rondjes draaien.(zoveel keer als de leeftijd en 1 rondje de andere kant op voor het nieuwe jaar)

-Vuurwerk maken

- Verjaardagsvisite: 2 kringspelletjes:
1. De jarige gaat met gesloten ogen voor mij zitten, ik wijs een paar kinderen aan die erachter mogen zitten, de jarige raadt hoeveel visite er achter hem zit. Dit herhalen we een aantal keer met andere kinderen; de jarige jop regelt dan het spel.
2. Tik, tik, tik, wie ben ik. De jarige mag als eerst, daarna doen we het nog een paar keer; de jarige regelt dan het spel. De kinderen mogen kiezen; makkelijk of moeilijk. Bij makkelijk wijzen we 1 kind aan die tik, tik..., mag zeggen, bij moeilijk 2 tegelijk.

-Muts verstoppen

-Trakteren.

Hierna gaan de ouders weer naar huis. We eten en drinken meestal direct na een verjaardagsfeest. Tijdens het eten en drinken zet ik een verjaardagscd op van Ernst en Bobbie.

Het lijkt misschien allemaal heel erg veel, maar dat in de praktijk valt dat reuze mee hoor.
Een tekenles is beslist niet: ''Ga maar tekenen.'' Je zegt toch ook niet:'' Ga maar rekenen''! (W. van Dieren)
Avatar gebruiker
marijke
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 30 sep 2003, 19:24
Woonplaats: Beverwijk

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Party Juf op 27 jul 2004, 18:56

Hoi hoi!

Nou, ik heb het ritueel voor de kinderverjaardag helemaal uitgewerkt. Dat vuurwerk uit de ketel zit er ook bij!
Misschien nog wat leuke tips om de verjaardag spetterend te houden:
# Schaf een verjaardagsstoel aan of maak er zelf eentje. Ik heb er één bij de Ikea gekocht. Een lila stoeltje van de serie Mammut, errug leuk, kijk maar op http://www.ikea.nl
# Schaf een toverstafje aan om de kinderen in slaap te toveren, zodat de jarige (+hulpje?) de traktatie uit kunnen delen. Een leuke tip hiervoor is te vinden op http://www.biebels.nl. Dat is een kinderfeestwinkel op internet. Voor 1,19 euro heb je vijf harlekijnpotloden met belletjes die je kunt gebruiken voor het toveren. De verzendkosten zijn 1,56 euro.
# Vraag een aantal dagen van tevoren aan de vader/ moeder van de jarige of hij/zij iets mee wil nemen dat belangrijk is geweest in het leven van de jarige, bijvoorbeeld een geboortekaartje, foto, diploma, etc. In mijn klas blikken we tijdens de verjaardag namelijk terug op de 'geschiedenis' van het kind. Na het bespreken van elk jaar doe ik een kaarsje aan en deelt de jarige een instrumentje uit. Tussendoor kan de ouder het dingetje laten zien dat meegenomen is. Echt een succes (tijdens LIO gedaan) ;)

Ik hoop dat jullie er wat aan hebben!
Groetjes Susanne 8)
Party Juf
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 20:32

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Manonski op 17 aug 2004, 19:13

Hallo allemaal,

Vandaag ben ik ook heel enthousiast met mij 'verjaardagskist' begonnen. Ik heb al een aantal opdrachtkaartjes gemaakt (m.b.v. de sites), maar wie heeft nog meer orginele ideeen?
Avatar gebruiker
Manonski
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 18 nov 2002, 21:41
Woonplaats: Oldenzaal

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor kaatje op 17 aug 2004, 19:25

Ik heb in mijn verjaardagskoffer kaartjes met:
serpentines gooien
feestketting hele dag om
spelletje kiezen
bellen blazen
een dansje doen met 5 of 6 kinderen (hangt natuurlijk van leeftijd af)
keihard op de feesttoeter blazen
muziek maken
stoelendans
ballon kiezen
feestkleurplaat kiezen
en de favoriet van elk kind: DISCO!!
Ik heb een echte discobal en dan keihard de cd met daarop hi ha hartelijk gefeliciteerd (lied uit het grote liedjesboek)
Avatar gebruiker
kaatje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 57
Geregistreerd op: 18 sep 2003, 09:51
Woonplaats: amsterdam
Groep: 3
Schooltype: dalton
PABO jaar: 0

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Miranda Wedekind op 17 aug 2004, 22:14

Op de site van Community1-2 heb ik ook opdrachtkaartjes gezet voor de verjaardagskoffer!
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Manonski op 18 aug 2004, 17:04

[quote author=Miranda Wedekind link=board=6;threadid=5700;start=20#msg49173 date=1092777250]
Op de site van Community1-2 heb ik ook opdrachtkaartjes gezet voor de verjaardagskoffer!
[/quote]

Ik heb jouw kaartjes inderdaad gezien, ze zijn super! Heel erg handig dat je er zelf ook nog een aantal kan toevoegen!
Avatar gebruiker
Manonski
PABOforum Baby
 
Berichten: 33
Geregistreerd op: 18 nov 2002, 21:41
Woonplaats: Oldenzaal

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor suuzanne op 18 aug 2004, 19:47

ik heb een vraag voor miranda. Ik kan me niet aanmelden voor het schatkistdeel van de site waar deze kaartjes te vinden zijn. nu kan ik er niet bij helaas. kun jij me een tip geven of iets dergelijks??

alvast bedankt
suzanne
suuzanne
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 29 nov 2003, 14:43

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Miranda Wedekind op 18 aug 2004, 21:46

Ik kan me niet aanmelden voor het schatkistdeel van de site waar deze kaartjes te vinden zijn. nu kan ik er niet bij helaas. kun jij me een tip geven of iets dergelijks??


Ja..! Lid worden van Community 1-2 dan krijg je het wachtwoord en gebruikersnaam toegestuurd!
Miranda,
manager Community 1-2
http://www.digischool.nl/po/community12
en directeur KinderCampus
http://www.kindercampus.nl
Avatar gebruiker
Miranda Wedekind
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 04 jan 2004, 15:26

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor joyce1982 op 19 aug 2004, 08:31

Ik wilde me wel aanmelden om lid te worden, maar nu krijg ik de volgende mededeling:

Op dit moment is het niet mogelijk U aan te melden wegens
onderhoud aan de database.
De webmaster
Juf van groep 3. Daarnaast IBer en opleider in de school.
joyce1982
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 517
Geregistreerd op: 30 dec 2002, 16:45
Woonplaats: Achterhoek
Groep: 3
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor Priscilla op 19 aug 2004, 09:17

Dan zul je even moeten wachten! ;)
Avatar gebruiker
Priscilla
PABOForum team
 
Berichten: 1995
Geregistreerd op: 28 nov 2001, 05:55
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

Re:Groep 1/2 - Kinderverjaardag

Berichtdoor suuzanne op 19 aug 2004, 09:40

dat snap ik natuurlijk ook :D maar ik dacht dat er misschien een andere oplossing was en ik iets niet goed deed.

maar ik zal wachten ::)
suuzanne
PABOforum Baby
 
Berichten: 21
Geregistreerd op: 29 nov 2003, 14:43

VorigeVolgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron