[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Inrichting van het lokaal

Inrichting van het lokaal

Bespreek hier zaken die je tegenkomt in de groepen 1 en 2. Geef elkaar tips en feedback.

Moderator: miekiemousie

Inrichting van het lokaal

Berichtdoor Jakkenie op 11 jun 2002, 19:59

Hoihoi

volgend jaar ga ik mijn eigen klasje voor het eerst inrichten :). Ik krijg dan als alles gaat zoals het nu is groep 2. Ik ben nu op zoek naar originele dingen om de klas in te richten en gezelliger te maken zodat de kinderen zich meteen thuis voelen, zeg maar.
Ik heb vanmiddag al 2 stoeltjes gekocht met potlodenpootjes, ik zag net al een idee van Tam (pabo.pagina.nl) om voor ieder kind een schilderijlijstje op te hangen waar ze hun favoriete foto in kunnen hangen, goed bruikbaar, maar ik ben op zoek naar meer!! Wie heeft er ook zulke leuke ideeen??

Alvast bedankt voor het meedenken!
Juf van 20 leerlingen groep 4 op een achterstandsschool!

http://www.prinsbernhardschool.nl
http://jakkenie.hyves.nl/
Avatar gebruiker
Jakkenie
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 311
Geregistreerd op: 06 jun 2002, 10:18
Woonplaats: Zoetermeer
Groep: 4
Schooltype: Protestants Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Inrichting klas

Berichtdoor eefje op 13 jun 2002, 21:12

Je kunt ook windmolentjes (blokker en intratuin) ophangen.
De eerste week de ramen laten beschilderen
Een verjaardagskalender maken (bijv. elk kind een bolletje van een rups, een wagentje van een trein etc.)
Een groot groepswerk maken: Bijv 1 ding wat je zelf maakt een pauw of indianentooi, de kinderen maken dan de veren door met ecoline te schilderen. De veren zijn ong. 75 cm lang. Dan heb je een heel vrolijke wandvulling.
Ik doe nu het thema zwembad en hang het hele plafond vol met opblaasbandjes, orka's en luchtbedden. Bij elk thema kun je wel iets bedenken wat je aan het plafond kunt hangen.
Succes ermee!
Avatar gebruiker
eefje
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 01 jun 2002, 20:57

Re: Inrichting klas

Berichtdoor Lienke op 19 jun 2002, 20:15

Ik zou persoonlijk de hoeken niet gelijk te vol maken.

Een poppenhoek bijvoorbeeld kun je dan makkelijk leeghalen om er een andere hoek van te maken. Vul deze hoeken met de kinderen.

Verder zou ik ook even kijken hoeveel geld je van de school krijgt om je klas in te richten, want meestal is daar wel een bedrag voor!

posters kun je ook bij bestellen van de bekende prentenboeken van ingrid en dieter schubert, die kan je meestal bij een goede boekenzaak bestellen, of via het internet!

Wil je dat er voor ieder kind een tafel is of niet, persoonlijk hou ik van veel speelruimte voor de kinderen, en niet dat ze perse allemaal een eigen tafel hoeven te hebben.

Maak een hoek waar de kinderen kunnen:
- lezen, schrijven, stempelen, maak deze uitdagend en bied daar steeds nieuwe woorden en boeken bij aan, aanpassend aan de thema's waar je mee werkt.
- rollenspelhoek (afhankelijk van je thema, of je neemt een vaste poppenhoek)
- verfhoek
- knutselhoek
- enz.

suc6 met inrichten!!

Groetjes Lienke
Lienke
 

Re: Inrichting klas

Berichtdoor eefje op 24 jun 2002, 16:43

Op leerkracht.nl is een forum en daar gaat 1 van de onderwerpen over het inrichten van een kleuterklas. Echt onwijs veel tips! Moet je kijken in het kleuterforum of in het algemene deel.
Groetjes Eefje
Avatar gebruiker
eefje
PABOforum Baby
 
Berichten: 9
Geregistreerd op: 01 jun 2002, 20:57

Re: Inrichting klas

Berichtdoor juf miriam op 26 jun 2002, 15:21

Dag....
Volgend jaar heb ik ook mijn eigen klas. Op leerkracht.nl/forum heb ik heel veel tips gekregen.
Ook ik krijg een eigen kleutergroep. Wat mij nu, tijdens het 'inwerken' opvalt, is dat het lokaal bruikbaar moet zijn. Je kunt het dus nog zo leuk aankleden, het moet wel bij jou en de kinderen passen. Ik ben nu bezig alles op te ruimen, te stoffen en alles te bekijken. Dingen die ik nutteloos vind, gooi ik weg of doe ik in een doos, netjes geordend.
De dingen die ik gebruik orden ik heel netjes.
Omdat er nog een andere groep 1/2 is, moet ik me dus een beetje aanpassen aan de werkwijze van die andere groep, maar natuurlijk mag ik veel zelf bedenken en invullen op mijn manier.
Als je verder nog ideeen wil, dan mag je mij wel e-mailen...
misschien komen we zo allebei aan leuke tips.

Groetjes Miriam
juf miriam
 

Re: Inrichting klas

Berichtdoor mirjam op 02 jul 2002, 10:03

Als je op dit forum bij links en downloads kijkt, kan je dagritme kaarten vinden van Dagmar Stam en Winnie de Poeh!!!!!!!! Persoonlijk vind ik die van Winnie echt hardstikke leuk! Je hebt er van Winnie ook echt heeeeeeeeeeel erg veel.
Veel plezier met je eigen klasje volgend jaar!
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Re: Inrichting klas

Berichtdoor Cindy op 02 jul 2002, 11:01

http://www.plinternet.nl/index2.html

Hier kun je posters met gedichten/teksten erop vinden. Misschien zit daar ook wat bij
Schooljaar 2008/2009: 4 dagen groep 7 (één dag ouderschapsverlof)
ICT-coordinator, leescoordinator, sportcoordinator
Avatar gebruiker
Cindy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 230
Geregistreerd op: 13 jan 2002, 00:56
Woonplaats: Heerhugowaard
Groep: 7
Schooltype: katholiek
Functie: ict en leescoordinator

Re: Inrichting klas

Berichtdoor Anne op 02 jul 2002, 12:03

Ik weet niet waar je woont, maar bij boekhandel Donner in Rotterdam (maar ook nog wel in andere plaatsen denk ik) hebben ze posters met platen uit prentenboek voor 1.25 euro per stuk. Heel erg leuk, posters van kleine beer e.d.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Inrichting klas

Berichtdoor juf_miriam op 02 jul 2002, 18:38

ik heb ook nog een tip, niet zozeer met betrekking op het lokaal zelf, maar meer over de bruikbaarheid;
biedt de spellen (materialen) die je hebt, niet allemaal tegelijk aan, maar een (of twee) ontw. materiaal tegelijk. Dan kunnen de kinderen daar eerst mee kennis maken, jij kunt goede begeleiding geven en de kinderen kunnen er laterna zelfstandig mee werken.

Zorg bij die materialen dat je het aanbod reduceerd. Bijv. bij een begrippendiagram of duo-spel (twee dingen bij elkaar zoeken) de helft van de plaatjes of een categorie wegleggen of een elastiekje erom (die mogen ze dan niet gebruiken)...Zo is het aanbod minder en hebben de kinderen beter overzicht. Dit is een tip die ik kreeg en ik ga dit dus doen....

Verder ben ik nu bezig met alles ordenen en een plattegrond te maken met hoe ik alles neer wil zetten. Omdat we volgend jaar met Pyramide aan de slag gaan, maak ik de hoeken niet te uitgebreid, zodat deze nog gemakkelijk kunnen veranderen.

Succes

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Re:Inrichting klas

Berichtdoor Tam Pol op 19 aug 2002, 13:58

Wat leuk dat ik genoemd werd in het eerste mailtje! Ik kom hier niet zo vaak, misschien toch maar doen....

Ik had nog een ideetje dat je misschien ook wel wat vindt:

Op de tweede dag ga ik met groepjes kinderen bloempotjes verven. Gewoon van die kleine terra cotta potjes (kosten heel weinig) met leuke kleurtjes verf die bij de klas passen. Deze 1 of 2 dagen laten drogen, dan de kinderen laten vullen met aarde en een leuk plantje. De vensterbank en de tafels staan zo in de eerste week al gezellig vol! Krijg je van je school niet zoveel budget, dan kun je natuurlijk ook zelf plantjes maken.

Succes en veel plezier in de eerste dagen!
Tam Pol
 

Re:Inrichting klas

Berichtdoor Daltonjuf op 19 aug 2002, 20:32

Ik ben dit jaar van lokaal gewisseld en ik vond de huishoek niet echt gezellig. Ik heb daarom bij de Xenos een (paarse) klamboe gekocht voor maar elf euro. Deze heb ik erboven gehangen. Gaat erg makkelijk met een verlaagd plafond. Het lijkt nu een beetje op een tent en de hoek ziet er een stuk knusser uit! ;)
Daltonjuf
PABOforum Baby
 
Berichten: 40
Geregistreerd op: 17 aug 2002, 15:50
Woonplaats: IJmuiden
Groep: 1
Schooltype: Dalton
PABO jaar: 0

Re:Inrichting klas

Berichtdoor Tam op 21 aug 2002, 20:41

Ik heb om mijn hoek van die voile gordijnen van de xenos (Xenos en Ikea zijn ideale winkels om leuke goodies vandaan te halen voor in de klas). Ik vond ze alleen nog iets te saai en ga er met de kinderen gekleurde verfstipjes op maken...
Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:Inrichting klas

Berichtdoor kleutertje op 21 aug 2002, 20:51

Bij ikea hadden ze (weet niet of ze ze nu nog hebben) lachspiegels. En van die handige houten kastjes met laatjes (niet zo groot ongeveer 50 cm hoog) in die laatjes kan je dan allerlei leuke prulletjes doen, voor bijvoorbeeld in een wenshoek.
Tweede jaar een eigen klas: groep 6 op de school waar ik vroeger zelf zat, Geweldig!!!
kleutertje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 10:24
Woonplaats: Rotterdam

Re:Inrichting klas

Berichtdoor Tam op 22 aug 2002, 09:38

Een wenshoek???? Vertel eens ......
Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:Inrichting klas

Berichtdoor kleutertje op 22 aug 2002, 10:02

In een wenshoek kunnen kinderen iets maken voor een familielid dat (binnenkort) jarig is, een bruiloft, een geboorte of wat dan ook.
Wij hadden op stage voor vaders, moeders en grootouders tegeltjes (gewoon van die badkamertegeltjes, matte te koop in grote hoeveelheden bij de bouwmarkten, wel in beheer van de juf) die ze konden versieren met watervaste stiften in allerlei kleuren (die dus in die laatjes lagen). dan werd er een haakje aangemaakt en mooi ingepakt en die verpakking konden de kinderen dan weer beplakken met allerlei frutseltjes (ook uit de laatjes).
Voor ooms en tantes neefjes en nichtjes konden ze een kleurplaat kleuren (met leuke stempelstiften en dikke viltstiften, krijtjes en potloden: ook uit de laatjes)
En soms een placemat, een kleurplaat die dan geplastificeerd wordt.
Ook als er iemand ziek is (bijvoorbeeld opa of oma) dan mochten ze een speciale kaart (met tekst er op) kleuren.

Wat wel handig is: laat ouders aan het begin van het jaar een formulier invullen met daarop de verjaardagen van papa mama, opa's en oma's, broertjes zusjes en andere belangrijke familie. Vul dan (t is wel een werkje) dit even voor je zelf in op een kalender zodat je op een rijtje hebt wanneer er iemand jarig is. Zo kunnen kinderen je niet foppen (melanie's oma is jarig dus mijn oma zal ook wel bijna jarig zijn...) en kun je belangrijke verjaardagen niet vergeten ...

1 of 2 tafeltjes zijn al genoeg voor deze hoek!
Tweede jaar een eigen klas: groep 6 op de school waar ik vroeger zelf zat, Geweldig!!!
kleutertje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 10:24
Woonplaats: Rotterdam

Volgende

Keer terug naar Kleuteronderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast