Dit was voor mij ook een 'probleem' omdat in de bovenbouw je de ouders vrijwel niet ziet.
Ik heb aan mijn mentor gevraagd hoe ik dit kon doen. Ik wilde namelijk wel graag 'oefenen'
Ik ben bij 10 minuten gesprekken aanwezig geweest. Zo heb ik alle ouders gezien en gesproken. De eerste keer voerde mijn mentor het woord en ik vulde af en toe wat aan. Ik vertelde alleen wat ik zag! Niet mijn mening of wat ik dacht op een moment. Tenzij het je natuurlijk gevraagd wordt natuurlijk
De tweede keer (toen waren we een paar maanden verder) heb ik zelf ook enkele gesprekken gevoerd. Ik had ze voorbereid en ik wist door mijn mentor wat er besproken zou worden.
Voor mij scheelde het dat ik op maandag en dinsdag de groep zelfstandig draaide zonder mentor in de klas. Dus voor ouders was ik de juf op maandag en dinsdag.
Ik heb overigens wel de eerste keer aan ouders gevraagd of ik er bij mocht zitten. Als zij nee hadden gezegd, had ik ook netjes op de gang gewacht.
Ik loop op maandag en dinsdag ook altijd met de leerlingen mee naar buiten. Ik blijf dan bij de deur staan en als ouders dan nog iets willen vragen, kunnen ze naar mij toe lopen.
Ook tijdens pleinwacht, stonden er vaak ouders op het plein. Ik had die ochtend een toets afgenomen en ben toen naar een moeder en leerling gelopen en vol enthousiasme verteld hoe goed X de toets had gemaakt! Lln blij en de drempel naar moeder toe is ook een stuk lager.
Dit laatste moet je natuurlijk wel eerst met je mentor overleggen en niet op eigen houtje doen
Vraag aan je mentor hoe je dit kunt aanpakken, omdat je op de pabo hier (veel te) weinig oefening in krijgt. In mijn geval: helemaal niet.
Succes!