door jufHetty op 16 feb 2010, 20:07
Wat nu zo in mij opkomt:
Vertel jouw objectieve waarneming aan de ouders: hoe komt het kind de klas in, hoe gaat het wel/niet aan het werk, hoe reageert het kind op onverwachte gebeurtenissen, welke initiatieven neemt het kind, bij welke vakken/situaties wordt het kind enthousiast en bij welke juist duidelijk niet, enz. Geef even een beeld waarbij de sterke kanten en de minder sterke kanten van het kind naar voren komen. Bespreek met de ouders of ze er iets in herkennen. Vaak krijg je dan nog waardevolle aanvullende informatie. Soms herkennen ouders het beeld helemaal niet, dan kun je ook een heel interessant gesprek krijgen. Tijdens dit elkaar vertellen komt vanzelf je "probleem" aan bod. Vergeet dit niet expliciet te noemen, zet het desnoods op een spiekbriefje.
Bij een gesprek hoef je het probleem niet meteen op te lossen, vertel dat er bij. Het alleen benoemen, elkaar aanvullende informatie geven én een vervolgafspraak over een week maken geeft zowel de ouders de nodige ruimte om in oplossingen te gaan denken.
In dringende situaties (gevaarlijk gedrag van een leerling, vermoeden van misbruik, enz.) altijd je leidinggevende inschakelen en niet in je eentje een gesprek aan gaan. Bespreek het probleem goed voor zodat er eventueel één en ander afgesproken kan worden voor de te volgen stappen.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via
invaltips@gmail.com.