Ouders van allochtone afkomst

Hoe om te gaan met slecht-nieuws gesprekken. Of ouders die hun kind anders zien dan jij?

Moderator: miekiemousie

Ouders van allochtone afkomst

Berichtdoor mirvre op 12 dec 2012, 18:04

Hallo allemaal
Voor een onderzoek aan onze lerarenopleiding, willen wij hier op dit forum jullie medewerking willen vragen. Wij merken dat er nog verbeterpunten zijn tussen de communicatie van leerkrachten en ouders van allochtone afkomst. Wij zijn benieuwd naar jullie ervaringen. Zouden jullie de onderstaande vragen (of een aantal) voor ons willen beantwoorden? Met jullie antwoorden, hopen we de communicatie te verbeteren op de scholen.

Vragen:
1. Begrijpen de ouders de brieven die zij meekrijgen van school?
2. Zijn er onduidelijkheden in de communicatie met de ouders?
3. Kunt u iets verbeteren / veranderen in het contact met de ouders? Zo ja, wat zou u dan willen veranderen / verbeteren?
4. Is er vanuit school interesse en begrip voor andere culturen en rituelen?
5. Zijn er verbeterpunten over dit onderwerp voor het onderwijs?

Alvast bedankt!
mirvre
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 12 dec 2012, 17:56
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: Ouders van allochtone afkomst

Berichtdoor Jippie op 12 dec 2012, 18:20

Hallo,

Ik werk in groep 2/3 op het SBO. Ik heb geprobeerd je vragen te beantwoorden, veel succes ermee!

*********************************

1. Begrijpen de ouders de brieven die zij meekrijgen van school?
Meestal niet, bij één gezin stuur ik de brief (ook korte berichtjes over gymkleding / fruit o.i.d.) altijd per mail door. Deze ouders vertalen de informatie met Google Translate en zo begrijpen ze het dan redelijk. Bij drie andere gezinnen weet ik dat de ouders voldoende sociaal netwerk hebben om de brief door iemand te laten vertalen: een vrijwilliger in het gezin, Nederlandse buren of een oudere zoon/dochter die het voor de ouders kan vertalen.

2. Zijn er onduidelijkheden in de communicatie met de ouders?
Soms wel, met name in het mondelinge contact. We begrijpen elkaar dan niet goed. Of ik denk een ouder te begrijpen, maar dan blijkt hij/zij het toch anders te bedoelen.

3. Kunt u iets verbeteren / veranderen in het contact met de ouders? Zo ja, wat zou u dan willen veranderen / verbeteren?
Ik zo graag vaker willen beschikken over een tolk: vaak kun je jezelf met handen en voeten tot op zekere hoogte wel duidelijk maken, maar om echt met ouders te praten en elkaar echt te begrijpen zonder dat je naar woorden hoeft te zoeken, dat zou fijn zijn: zowel voor mij als voor de ouders.

4. Is er vanuit school interesse en begrip voor andere culturen en rituelen?
Ja, zeer zeker.

5. Zijn er verbeterpunten over dit onderwerp voor het onderwijs?
Ik zou ze nu niet kunnen noemen.
Per september 2012 sta ik voor de klas: fulltime juf van groep 2/3 in het SBO! :D
Jippie
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 10 jul 2012, 21:16
Groep: 2
Schooltype: SBO
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: Ouders van allochtone afkomst

Berichtdoor bovenbouwjuf op 12 dec 2012, 20:06

Mijn ervaring is dat deze ouders 4 dagen per week Nederlandse les volgen. De periode van elkaar niet begrijpen is daardoor maar kort op een schoolperiode van 8 jaar.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0


Keer terug naar Omgaan met ouders

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron