[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Algemeen - Bevoegdheid bewegingsonderwijs

Algemeen - Bevoegdheid bewegingsonderwijs

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Re: Leergang bewegingsonderwijs via Pabo

Berichtdoor Laurean op 22 jun 2007, 13:19

Hallo allemaal,

Ik heb vorige maand ook de eerste leergang van Bewegingsonderwijs met succes afgerond. Ik zit nu in m'n laatste jaar van de Pabo. Volgend jaar gaat de post-hbo opleiding Bewegingsonderwijs verder met de tweede leergang. Als je doorgaat met de opleiding mag je na de eerste leergang al zelfstandig lesgeven!! Ik ben dus ook op zoek naar een baan in het bewegingsonderwijs op een basisschool. Vanuit de opleiding wordt gezegd dat er te regelen moet zijn dat de school waar je gaat werken de opleiding betaalt. Dat scheelt dus heel wat geld. Natuurlijk zul je dat moeten compenseren, maarja het is wel beter dan helemaal zelf betalen. Een combinatie van twee dagen voor de klas en twee of drie dagen gym lijkt mij ook wel wat. Zo hebben de afgelopen maanden er voor mij ook uitgezien en dit is mij goed bevallen. Nu nog een school zoeken waar ik terecht kan. Ik vraag me inderdaad ook af of scholen niet liever iemand van de ALO aannemen dan iemand die nog in opleiding is. Toch vertelde een gymleraar laatst dat een student uit mijn groep, dus ook beginnend, al veel beter voor de groep stond en leukere lessen gaf dan 3e jaars ALO studenten! :D Dat geeft dus wel aan hoeveel wij alleen al in de eerste leergang hebben geleerd! :D Maarja of scholen hier al van op de hoogte zijn blijft de vraag...

Groetjes, Laurean
Laurean
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 22 jun 2007, 13:07
Groep: 3
PABO jaar: 4

Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Robje op 02 sep 2007, 16:58

Het nut van bewegingsonderwijs op zich is me duidelijk,
Het nut van extra scholing is me ook duidelijk (de mate waarin vind ik wel doorgeslagen), maar.......

Welk nut heeft de leergang bewegingsonderwijs feitelijk voor de leerkracht?

Dit vraag ik me af omdat ik bezig ben een giga-hoeveelheid opdrachten af te werken waardoor ik verkort deze opleiding mag doen. Na een assessment zou ik aanvullende opdrachten uit blok 1 en 2 moeten doen in de vakantie; ik zit inmiddels op zo'n 60 pagina's (nee, geen lettertype 20 :roll: )

Natuurlijk is het mooi; verkorte opleiding en de baas betaalt maar waar doe ik het allemaal voor?
Na afgelopen weken constant met al die opdrachten bezig te zijn geweest wacht me nog een jaar met allerlei opdrachten wat me een berg tijd gaat kosten -ik zit nu ook zinloos over te typen maar dat is gewoon de opdracht :? -

Ben ik straks klaar en kan ik de gymles voor mijn collega's gaan geven die deze opleiding niet volgen, het gekke is dat ik geen ruk meer verdien!!

Heeft er iemand nog een motiverende reden zodat ik voor morgenochtend mn laatste lesvoorbereidinkjes wel wil doen?????
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor lucia op 02 sep 2007, 17:07

Je bent een 'supersportief typje' ?? :D :D
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Kim20 op 02 sep 2007, 20:02

@ Robje

ik herken het wel.
Ik heb ook 2 jaar al achter de rug en nu ga ik het laatste jaar in.
Ik vind sporten wel leuk, dus de opleiding zelf niet verkeerd, maar al die opdrachten....
Soms kan ik het nut er ook niet echt van in zien, zoals een literatuur onderzoek naar schooltafels :S

Soms is ook mijn motivatie even ver te zoeken
Kim20
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 775
Geregistreerd op: 05 nov 2002, 20:03
Groep: 6
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Robje op 02 sep 2007, 20:20

heb net mn laatste dansjes bedacht; echt mn favo-hobby :lol:

maar uuuh als ik schooltafels moet gaan onderzoeken dan ben ik toch bang dat ik afhaak.....

tis wel zonde dat deze opleiding feitelijk vooral interessant is voor je cv....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor miek op 02 sep 2007, 23:21

Ik begin ook aan het tweede jaar (en dus ook laatste jaar) van deze opleiding. Op zich zijn de lessen echt wel interessant hoor en ik heb er zeker van geleerd! Alleen inderdaad die opdrachten, iets over schooltafels hebben wij niet gehad maar wel heel veel andere opdrachten die allemaal heel veel werk waren. Ook vond ik veel dubbel. Jammer want dat werkt niet motiverend. Mijn map van het vorige blok was bijna 200 pagina's! Ik vind het ook echt best veel naast een fulltime baan. Nu werk ik parttime (en niet meer op zaterdag) dus dat zal wel wat verschil gaan maken. Ik hoop wel dat ik straks op maandag en dinsdag weer kan gaan invallen, maar ja nog een jaartje hard werken en dan is deze opleiding ook weer afgerond. Wat mij helpt is om echt aan de goede dingen van de opleiding te blijven denken en de stagelessen helpen me ook mee. Ik vind gymlessen geven echt leuk, je ziet zoveel van kinderen, je bent toch op een heel andere manier met de kinderen bezig dan in de klas. Iedereen die deze opleiding doet: succes!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Juf Martine op 03 sep 2007, 20:42

Zelf heb ik de opleiding binnen de pabo niet gevolgd en nu ik klaar ben met de pabo ga ik er ook niet aan beginnen. Ik heb namelijk echt een hekel aan gym.

Waar ik nu wel tegenaanloop is het feit dat ik dit papiertje niet heb. Scholen willen echt leerkrachten die deze opleiding hebben gedaan of bereid zijn deze te volgen. Voor hun is het anders niet interessant aangezien ze dan voor jouw een vervanger moeten zoeken die jouw gymlessen overneemt. Daar zitten scholen niet op te wachten. Aangezien er zoveel afgestudeerden zijn verdwijnen mijn brieven meteen in de prullenbak en komen alleen mensen op gesprek die wel de bevoegdheid hebben.

Nog even volhouden dus.....het is straks een stuk gemakkelijk met werk zoeken.

En tja, ik ben tot de conclusie gekomen dat ik alsnog die opleiding maar wel moet gaan volgen, hoe niet leuk ik het ook vind!
Juf Martine
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 03 sep 2007, 20:01

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Geoffrey op 04 sep 2007, 06:21

Ik vind het werkelijk schandalig dat scholen te beroerd zijn om een vakleerkracht voor gym aan te trekken. Want daar was het afschaffen van de gymbevoegdheid in de eerste plaats om te doen! :roll:
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Anita op 04 sep 2007, 06:39

Maar Geoffrey... dat gaat altijd ten koste van iets anders. Wel een gymleerkracht aantrekken, maar dan 30 leerlingen per klas? Wel een gymleerkracht aantrekken maar twee dagen minder zorg? Het zijn keuzes die gemaakt moeten worden. Dan had er ook iets van subsidie moeten zijn om dit mogelijk te maken. Ze hebben nu wel iets eraf genomen, maar niets gegeven om een oplossing mogelijk te maken...
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Joke op 04 sep 2007, 10:41

.... zijn daar achter gekomen, hebben het teruggedraaid en nu is een groep leerkrachten verplicht iets te gaan doen waarvoor de animo ontbreekt. Want zij die het wel leuk vonden hebben die opleiding meteen gedaan, zij die het niet leuk vonden moeten nu, nu ze klaar zijn met hun pabo, er nog aan geloven.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Geoffrey op 04 sep 2007, 11:04

Leuk hè... regelingen van de hoge heren in Den Haag. Eigenlijk zouden alle leerkrachten die deze opleiding verplicht moeten doen de studiekosten op de staat moeten verhalen. :roll:
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Jacqie op 15 sep 2007, 00:00

Nut van de opleiding? Je bent bevoegd als je de opleiding hebt volbracht?
Voor mij:

Het geven van bewegingsonderwijs is het leukste vak dat je kunt hebben (vind ik). Vraag aan een leerling wat hij of zij het leukste vindt om te doen: gymen!
(bijna) Alle kinderen vinden je les leuk. De kleedkamerdeur gaat open (nog voordat ze zijn omgekleed), er wordt een blik geworpen in de gymzaal en naar alle materialen die je hebt klaargezet en er wordt geroepen: "COOLE GYM!"
Je volgt de leerlingen van groep 3 t/m 8 en kunt aan het einde lezen en schrijven met ze. Je hebt als taak om ze te introduceren in de bewegingscultuur zodat ze een leven lang sportief bezig kunnen en willen zijn.
Moet ik nog meer redenen opnoemen?
Een opleiding bewegingsonderwijs zodat je niet verzand in eindeloos slagballen? Zodat je leerlingen breed kennis kunt laten maken met alle leerlijnen en bewegingsproblemen?

Maar ik begrijp dat zo'n opleiding naast je baan hartstikke zwaar is en veel werk. Goed (mijns inziens) dat de bevoegdheid is afgeschaft, jammer dat daar geen geldpotje tegenover staat zodat vakleerkrachten kunnen worden aangesteld. Bewegingsonderwijs is een volwaardig vak, maar niet zo maar te geven.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jacqie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 07:46
Woonplaats: Nijverdal

Re: Leergang bewegingsonderwijs via Pabo

Berichtdoor Jacqie op 15 sep 2007, 00:08

Ik ben vakleerkracht en wil hier mijn visie toch ook wel geven.
Iemand die de (C)alo doet, heeft een bredere achtergrond en mijns inziens wel meer verstand van zaken dan iemand die de module bewegingsonderwijs op de Pabo doet.
Ik heb regelmatig studenten van de Calo en natuurlijk zitten hier goede en minder goede studenten bij. Dat heb je op iedere opleiding en dat zullen jullie in de klas ongetwijfeld ook tegenkomen.
ik heb ook regelmatig studenten die de module bewegingsonderwijs op een Pabo doen. Zij zijn zeer sterk in het begeleiden van en omgaan met kinderen, maar ik loop er wel tegenaan dat de kennis van bewegingsactiviteiten en het geven van leerhulp over het algemeen een stuk zwakker is dan bij Calo studenten. Ik tref zelfs leerkrachten die de module doen en nog steeds les krijgen volgens het principe: inleiding - kern (1 en 2) - slot. Dit is echt achterhaald!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jacqie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 07:46
Woonplaats: Nijverdal

Re: Leergang bewegingsonderwijs via Pabo

Berichtdoor Joke op 15 sep 2007, 00:25

Je maakt me nieuwsgierig Jacqie.
Volgens welk principe wordt er tegenwoordig gewerkt?
Ik geef (bijna) geen gym meer, dus ik ben niet meegegroeid.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Nut van opleiding bewegingsonderwijs...

Berichtdoor Robje op 15 sep 2007, 08:17

De afgelopen jaren was ik heel makkelijk in de gymlessen; geen gekke en zeker geen risicovolle dingen want ik mocht de les eigenlijk niet geven met alleen maar cios en het werk in de klas met bijbehorende pabo-opleiding eiste ook veel tijd en energie.
Nu het klasje wel draait en ik me meer concentreer op de gymles steekt die beter in elkaar. Resultaat: rode, tevreden koppies aan het einde van de les, andere klassen die blij zijn dat ik de gymles geef en het feit dat de lessen best goed in elkaar steken; je betekent dus iets voor de school en de kids!

Toen ik dit topic opende zat ik ff in een dippie; nu ik de eerste les gevolgd heb van blok 3 zie ik het weer helemaal zitten! In plaats van een zwik opdrachten doorworstelen in mn eentje zijn het vanaf nu bijna allemaal groepsopdrachten, dat verlicht de zaak al wat. Ook heb ik nu een paar maanden ipv een paar weken.
In de eerste les merkte ik dat de theorie en praktijk van vroeger niet zo ver is weggezakt; inzicht in bewegen en bijv. het aanpassen van situaties, eigen vaardigheid etc. ik kan het allemaal nog wel dus het is gewoon leuk om te doen.

Feit blijft, wat Jacqie ook zei, je moet het wel doen naast je werk.
En je doet het weer volgens het gangbare onderwijs-beloningssysteem: omdat je het leuk vindt, omdat je het kan, omdat je er voldoening uit haalt. Het zijn van die redenen die je nooit hoort bij een beroep als accountant of controller, wel in het onderwijs, de zorg.....
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

VorigeVolgende

Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron