[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Groep 1/2 - Gymlessen

Groep 1/2 - Gymlessen

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Berichtdoor christa1981 op 13 mei 2007, 14:11

Komende week ga ik gymles geven bij de kleuters. De leerkracht heeft het liefst een spelles en nu vroeg ik me af of er iemand is die een leuk idee hiervoor heeft!

Ik ga beginnen met een warming-up (op muziek): Heeft iemand hier een idee voor?

Dan wil ik een spel spelen. Ik zat zelf te denken aan boompje verwisselen. Maar andere ideeen zijn ook welkom, het is een erg grote groep (30 kleuters).

Als slot zoek ik een leuk stiltespel. Ik wil wel iets waar alle kinderen aan mee kunnen doen (ik weet wel leuke stiltespelen, maar die zijn geschikter voor een kleinere groep)

Ik hoop dat iemand me kan helpen!!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Jacqie op 13 mei 2007, 21:04

Als ik je een tip mag geven:
zoek het niet in een klassikale les. Zet gewoon 4 of 5 aktiviteiten uit die de kinderen in kleine groepjes kunnen gaan doen. Zorg er voor dat ze makkelijk te begrijpen zijn, zodat je niet overal bij nodig bent. Voordeel is dat de leerlingen allemaal bezig zijn en niet lang stil staan. Je kunt de activiteiten allemaal uitzetten in een speelzaal of gymzaal omdat iedere activiteit niet zo veel ruimte vergt.

Voorbeeld:
1. boompje wisselen met hoepels of tegels. 1 Leerling zonder tegeltje die telt van 1, 2, 3! En op 3 moeten alle kinderen ruilen van tegeltje met een ander kind. De leerling zonder tegeltje kan op dat moment een tegel proberen in te pikken. Voordeel van het hardop tellen is dat iedere leerling ook daadwerkelijk probeert te wisselen en de afpakker zonder tegel heeft grotere kans dat het afpakken lukt. Als ze dat spel al goed spelen, kun je het zonder aftellen laten spelen. Ze moeten dan onderling de afspraak maken om te wisselen.
2. boer pas op je kippen! Dit lijkt op vos kom uit je hol, alleen kunnen de kinderen nu proberen een blokje te stelen van de boer. Zet een leerling als hulpje van de boer naast de kast die aan de boer een teken geeft wanneer hij te voorschijn moet komen. Of zorg ervoor dat de boer de lopers in de gaten kan houden
3. Boefje. Dat is een spel met een politie agent die achter een pilon staat met daarop een pittenzakje. De boef staat een paar meter verderop op een matje of in een hoepel. De boef loopt stiekum naar de pilon en rooft op een gegeven moment het pittenzakje. Zodra hij het pittenzakje heeft gepakt, mag de politie hem proberen te tikken voordat hij terug is op de mat/in de hoepel. Als het tikken lukt, krijgt de politie het zakje, als het niet lukt, houdt de boef het zakje. Na drie keer wisselen. Eventueel met wachter spelen. Je kunt meerdere van deze situaties neerzetten.
4. koprol schuin verhoogd vlak (banken aan de eerste of tweede sport van het wandrek hangen met daarop een matras of matje(s). Laat ze konijntje spelen (achterpootjes iets uit elkaar, voorpootjes op de mat vlakbij of zelfs op de achterpootjes en kijk maar naar je staartje. Hoeps daar rol je om). Eventueel hetzelfde op een horizontaal vlak (dat is moeilijker). Het is handig als je zelf hier eerst gaat hulpverlenen en na een paar minuten kunnen ze het zelf wel.
5. ballon hooghouden met een beachbalplankje of met je hand. Eventueel ook met tweetallen om de beurt

Succes met je les!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jacqie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 07:46
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor klaartje op 13 mei 2007, 22:01

Leuke spelletjes maar ik denk niet dat 2 tikspelen zo handig is. Ze rennen al snel door elkaar, zeker als je het in de speelzaal moet doen.
Die laatste oefening zou ik niet graag bij kleuters doen zonder dat ik erbij ben.
Daarbij is een spelles volgens mij handiger met de hele groep en best wel te doen.
Maak even een duidelijke afspraak van tevoren bv. als ik op de handtrom sla ga je zitten en is iedereen even stil want dan wil ik iets zeggen.

Warming up: muziek, hoor je geen muziek ga je zitten, liggen enz.
Zangspel: zeg ken jij de mosselman of joepi joepi is gekomen of er zat een klein zigeunermeisje enz.
Tikspel: vos, vos kom uit je hol of gewoon tikkertje waarbij er steeds bv. maar 3 kinderen op de bank zitten of schipper mag ik overvaren ezn.
Afsluitspel: tik tik wie ben ik of hoeveel kinderen zitten er achter je of wat is aan een kind veranderd enz.

Succes
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Berichtdoor christa1981 op 14 mei 2007, 09:06

Bedankt, leuke ideeën! Ik ben inderdaad van plan om de les met de hele groep te doen, de leerkracht zei ook al dat het best te doen was.

Ik zal er wat leuks van maken voor de kinderen!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Juf Jessi op 14 mei 2007, 18:02

Tijdens mijn eerste gymles deed ik stoelendans met hoepels (gewoon met de trom) en dat was echt een hit. Succes.
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 0

lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor Robje op 22 aug 2007, 12:04

Even korte intro;
In het verleden heb ik CIOS gedaan en mag -als ik aan een aantal opdrachten voldoe- verkort de leergang bewegingsonderwijs volgen, dat is natuurlijk wel prettig!!

Nou zit ik met één van deze opdrachten in mijn maag en wellicht weet één van jullie het antwoord.
Ik moet namelijk een tekst lezen en de bijbehorende vraag is:
Waarom kun je pas aan het einde van groep 2 of zelfs aan begin van groep 3 starten met spelletjes waarbij het gaat om “tegen elkaar spelen”?

De tekst zegt hierover letterlijk:
"Kinderen van de 1e en ook wel de 2e groep van de basisschool zijn over het algemeen nog niet in staat om spelactiviteiten te doen met tegengestelde belangen." (Waarom leggen ze niet uit maar is niet zo moeilijk te verklaren.)

Vervolgens moet ik de vraag beantwoorden:
Geef twee voorbeelden van lummelspelen die wel geschikt zijn voor groep 2.

Het basisdocument bewegingsonderwijs beschrijft lummelspelen als:
"passeren van de lummel om de bal naar een medespeler over te spelen terwijl de tegenspeler probeert de bal te onderscheppen om zelf in balbezit te komen."

Het probleem is dus dat ik iets verkeerd lees of dat zaken elkaar hier bijten. In de omschrijving van het basisdocument zie ik tegengestelde belangen (passeren t.o.v. onderscheppen) waar groep 1/2 volgens de tekst niet toe in staat is.
Mijn vraag aan jullie is dus:
- lees ik deze theorie verkeerd en zo ja, welk lummelspel komt er dan aanmerking voor groep 2?
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor miekiemousie op 22 aug 2007, 12:18

Je kan lummelspelen wel spelen in 1/2, maar de kleuters zijn inderdaad nog niet goed in de tegengestelde belangen. Als je bijvoorbeeld tikkertje speelt, begrijpen sommige kinderen niet dat als jij getikt ben, je dan tikker bent. Maar ook begrijpen ze nog niet dat je uit de buurt van de tikker moet blijven. Hier kan je nog meer theorie bij halen, maar zo te horen moet je dat wel lukken.

Bij een lummelspel voor de kleuters moet je het tegengestelde belang zo klein mogelijk houden. Je moet het zoeken in concrete dingen, niet mensen. Een kijken of ik dit duidelijker uit kan leggen. Lummelspelen horen bij het thema doelspelen 'een doelpunt maken'. Bij dit thema gaat het al snel om punten. Punten zijn echter niet concreet genoeg voor kleuter, want wat is nu precies een punt? Daarnaast is het voor een kleuter nog niet handig om met tegengesteld belang van kinderen te werken, dus bijvoorbeeld met partijen tegen elkaar.

In basisdocument bewegingsonderwijs staat een voorbeeld van een lummelspel bij kleuters. Het passeerspel. Ik hoop dat je dit boek hebt, zo niet dan wil ik het spel nog wel eens uitleggen.
Bij dit spel moet de roller de ballen langs de lummel rollen. Het gaat echter om 10 ballen. De roller probeert deze ballen tegen te houden. Dit is wel degelijk een tegengesteld belang, maar met materialen. De lummel wil dat de ballen niet langs hem gaan, de roller wil wel dat de ballen langs hem gaan. Doordat het concrete materialen zijn, concrete functies die pas wisselen als het spel is afgelopen is dit een spel dat kleuters wel aankunnen. Het spel heeft vaste functies die niet wisselen= duidelijkheid, concrete materialen waarmee vergeleken kan worden=duidelijk en vaste plekken. De kinderen 'bedreigen' elkaar niet, maar worden wel voorbereid op de functie van tegengesteld belang. Ik wil iets, wat jij niet wil.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, zo niet, vraag maar!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor Robje op 22 aug 2007, 12:40

ha miekiemousie, ik gokte al dat jij als eerste zou reageren!!

Het basisdocument heb ik idd en het passeerspel heb ik ook gelezen, dat is dus spelletje 1 van mijn antwoord!
Het is natuurlijk heel makkelijk want ook in groep 1/2 zie ik die knulletjes voetballen waarbij ze passeren, onderscheppen, overspelen. Toch weet ik niet of zoiets bedoeld wordt.
Ik snap de essentie wel, het ruiken aan lummelspelen, eenvoudige opdracht, geen omkeerbaarheid (onderscheppen en vervolgens de rol omdraaien) maar ik ben gewoon niet zo kleuterminded. Ik schud dus ook niet zomaar tig spelletjes voor ze uit mijn mouw :(
Ik zal nog eens op zoek gaan in allerlei spelenboeken naar iets dergelijks,
mocht iemand nog een geschikt lummelspelletje voor groep 1/2 weten....graag!

Echt suf, de moeilijkere opdrachten gaan vlotjes, maar zo'n simpele vraag... :evil:
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor miekiemousie op 22 aug 2007, 13:13

Wij hebben bij bewegingsonderwijs de leerlijnen van sporten uitgewerkt. Denk aan voetbal, volleybal, tennis, batminton. Hierbij hebben we ook spellen gedaan die op lummelspelen/passeerspelen lijken. Denk bijvoorbeeld aan. Met voetbal overschoppen van kant naar kant. Eén iemand in het midden en deze moet de bal met de voet tegen houden. (te moeilijk voor 1/2)

Ook het spel uit basisdocument kan je uitbouwen met aan elke kant 2 kinderen en één lummel in het midden. Is een andere variant. Als je bewegingsonderwijs in het speellokaal hebt, daar staat deze variant in uitgewerkt.

Eens denken een spel waarbij de kinderen met een bal aan de slag zijn. De bal moet iemand passeren, maar zoveel mogelijk vaste functies. In basisdocument maken ze er nog choaslummelspel met drie duo-overrollers, die ballen en twee lummels van. Kan me even geen beeld maken bij wat ze daar bedoelen. Kijk maar eens bij de verwante activiteiten. Misschien weet iemand anders dat?
Ik zie nu dat er al een korte beschrijving bij acitviteit van 3/4 staat, deze kan je ombouwen naar 1/2.
Twee tweetallen lummels zitten tegenover elkaar in een beschermd gebied. Elk tweetal probeert de bal door het lummelgebied heen te rolen of te stuiten. De lummel probeert beide ballen in het gebied te onderscheppen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor Robje op 22 aug 2007, 13:25

ja, ik kwam hem ook net tegen!!

Inmiddels wordt je gek als je op zoek gaat naar die spelletjes; allemaal ontzettend beeldende namen en vervolgens ga je groep 1/2 verblijden met "chaoslummelspel met duo-overrollers"; ja dat snappen ze vast :lol:

Miekiemousie, Bedankt voor het meedenken! :claps: :claps: :claps:

Overigens, als je de spelbeschrijving leest (staat idd zo in het boek) wie is er dan de lummel? Volgens mij iedereen..... :?
Twee tweetallen lummels zitten tegenover elkaar in een beschermd gebied. Elk tweetal probeert de bal door het lummelgebied heen te rolen of te stuiten. De lummel probeert beide ballen in het gebied te onderscheppen.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor miekiemousie op 22 aug 2007, 13:33

Bij basisdocument hebben ze het over 3 duo's, 3 ballen en 2 lummels in groep 1/2. Ik zie het dan voor me zoals de schematische tekening hieronder.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: lummelspelen voor groep 1/2?

Berichtdoor Robje op 22 aug 2007, 13:51

Mooi getekend!!

Dit is idd wat er op blz 295 staat. Op blz 308 staat de variant die je eerder noemde; er valt dan 1 duo, een bal en een lummel af van jouw tekening. Dat lijkt me wel simpeler; 1 lummel is voor overrollers en lummel overzichtelijker.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Groep 1/2 - Gymlessen

Berichtdoor ikaah op 11 mei 2008, 20:13

Haai!

Ik zat de gymles met dat bewegingsbaan/circuitje te lezen. Nou lijkt mij dit ook erg leuk om te doen, maar ik heb wel 30 kleuters! Is dit dan nog wel veilig?? Want ze moeten dan wel telkens wachten voor ze wat kunnen doen..
ben benieuwd wat jullie ervan vinden!

groetjesss
ikaah
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 09 jan 2008, 19:43
Groep: 1
PABO jaar: 2

Re: Groep 1/2 - Gymlessen

Berichtdoor Juf Ellen85 op 13 okt 2008, 17:44

In het de klapper die hier al vaker genoemd is 'beweginsonderwijs in het speellokaal' praten ze veelal over groepjes van ongeveer 8 kinderen..

'Ik' heb 20 kleutertjes - dus circuit les wil ik 3 dingen neerzetten groepjes van 6 a 7 kinderen..


Of ben ik nu niet reëel?
Je kunt alleen tijd verspillen als je vergeet ervan te genieten
Fulltime bovenbouw juf :D
- -
Juf Ellen85
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 662
Geregistreerd op: 25 sep 2007, 18:11
Groep: 7
Schooltype: Openbare Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: Groep 1/2 - Gymlessen

Berichtdoor lucia op 13 okt 2008, 18:40

Ja hoor, zou ik ook doen!
Als je er te weinig in een groepje hebt kun je bijv. een spelvorm (zit er altijd in) niet goed spelen. Ook zijn ze dan bij intensieve onderdelen constant aan de beurt.
Die spelvorm kun je er ook deze eerste les uit halen. Ik zou ze die dan in een aparte les in diezelfde drie (of twee) groepen leren spelen.
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

VorigeVolgende

Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten