door mirjam op 22 jan 2007, 20:33
Ik weet wel dat (basis)scholen altijd geld tekort hebben. Maar hoeveel wordt er uitgegeven aan nieuwe methodes voor vakken die (blijkbaar) belangrijker worden gevonden? Taal, rekenen, aardrijkskunde, techniek etc. hebben meestal prioriteit. Dus daar draait het meestal om. Prioriteit geven aan bewegingsonderwijs kan natuurlijk ook. Dat is net zo goed een onderdeel van het basisonderwijs.
Het is zo vaak dat ik te horen krijg: goh een vakleerkracht, dat willen wij ook wel, maar dat kunnen we niet betalen.
Waarom lukt het de ene basisschool dan wel en de andere niet? Het kan wel, maar dan moet je dus ergens anders minder geld uitgeven.
Enfin, nu ben ik aan het preken en dat is niet mijn bedoeling. Maar ik word er vaak zo moedeloos van dat aan het bewegingsonderwijs dus (bijna) geen geld word uitgegeven. Dat is op bijna alle scholen een ondergeschoven kindje. Terwijl het, mijns inziens, net zo belangrijk is als alle andere vakken die worden onderwezen.
Ik wil niemand aanvallen hoor en hoop ook dat dit niet als zodanig word opgevat.
Daarom ben ik het ook eens met het feit dat je geen gymbevoegdheid meer krijgt bij je pabo diploma. Bewegingsonderwijs is een heel eigen vak waar je heel veel kan leren. Het leukste vind ik dat je leert om alle kinderen op verschillende niveau's met bewegingsonderwijs bezig te laten zijn.
Veel leerkrachten die hun diploma met hun pabodiploma gekregen hebben, hebben geen 'passie' voor bewegingsonderwijs en daardoor wordt het inderdaad steeds meer een ondergeschoven kindje. Ik merk dat het door sommigen echt als een last ervaren wordt.
Scholen worden nu een soort van gedwongen eens goed naar bewegingsonderwijs te kijken.
Er zijn trouwens bij gemeentes vaak wel subsidies te krijgen voor goede toestellen, materialen en dergelijke, maar je moet dat maar net even weten en er natuurlijk ook zelf achteraan gaan!