[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Introductie en afsluiting spelles

Introductie en afsluiting spelles

Bevoegdheid, speellessen; alles omtrent bewegingsonderwijs.

Moderator: miekiemousie

Introductie en afsluiting spelles

Berichtdoor JufRianne op 13 feb 2006, 18:16

Hallo!!

Bij een intro van een spelles is het de bedoeling dat de kinderen even lekker kunnen rennen. Ik doe soms dat ze dan verschillende dieren moeten nadoen (slak=langzaam, olifant=stampen etc.)

Hebben jullie nog andere ideëen?


En als afsluiting een concentratiespel;

Nog leuke ideetjes?


Bedankt!

Groetjes!
JufRianne
PABOforum Peuter
 
Berichten: 98
Geregistreerd op: 25 apr 2005, 16:23
Woonplaats: Dordrecht

Berichtdoor marjan op 13 feb 2006, 18:37

Misschien staan er ideetjes in het
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor tinka op 13 feb 2006, 19:31

Ik maak altijd een verhaaltje van de spelles. We gaan bijvoorbeeld naar het bos en doen dat op allerlei manieren: rennen, over boomstammen klimmen of springen, op je tenen lopen (anders worden de dieren bang), op je billen (slee - winter) en zo kun je heel veel bedenken.
Ook leuk is om reactieoefeningen te doen: met de handtrom geef je de manier van lopen aan (huppelen, rennen, lopen), als de handtrom stil is sta je stil of ga je zitten of op je rug liggen of op je buik liggen.
Als afsluiting kun je verschillende spelletjes doen: tik, tik wie ben ik?, hoeveel kruipen er tussen je benen door? wie is er weggetoverd (kind onder groot kleed verstopt), wat is er weg? (met voorwerpen die betrekking hebben op het thema in het midden van de kring).
Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
tinka
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 445
Geregistreerd op: 09 feb 2004, 23:06
Groep: 2
Schooltype: openbaar

Berichtdoor miran op 13 feb 2006, 20:26

Regelmatig sluit ik de gymles af met het spel: de reus en de kabouter of de kat en de muis.

Bij beide spelletjes zit je in de kring en hooguit twee kinderen zijn aan het lopen of rennen.

Bij de reus en de kabouter gaat het eindelijk om dat de reus de kabouter moet pakken. In de kring ben je vrij.

Bij de kat en muis, zit de kat in de kring en die moet de muis pakken. Dit mag alleen als de muis het stukje kaas (de bal die in het midden van de kring ligt) pakt. De muis is vrij in een bepaalde hoek van de zaal. Dit spel kan je moeilijker maken door af te spreken dat de muis weer teruggaat door hetzelfde poortje als de heenweg.

De kinderen vinden beide spelletjes erg leuk om te spelen. Beide spelletjes zijn gemakkelijk aan te passen aan een ander thema.
Kat en muis is ook geschikt voor hogere groepen. Ook hier zijn de kinderen enthousiast.
miran
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 404
Geregistreerd op: 06 dec 2002, 23:48
Woonplaats: utrecht

Berichtdoor juf_miriam op 13 feb 2006, 20:32


Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype: Onderwijs Kansen
Functie: Groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor Bom op 17 feb 2006, 15:28

wat ik deed als stiltespel was:

1 leerling omgedraaid naar de muur.
een mat er net achter.
iets verder een doos met pittenzakken.
alle andere leerlingen ong 10 meter achter de omgedraaide leerling
dan wijs ik leerlingen aan die zo stil mogelijk een pittenzak op de mat moet leggen.
Dan zeg ik tegen de omgedraaide leerling als er bijv 5 opliggen:

Hoeveel juwelen liggen er in het doosje?

is het goed dan laat ik de leerling omdraaien en mag hij/zij ze tellen.
Avatar gebruiker
Bom
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 15 feb 2006, 18:50
Woonplaats: Leidschendam

Berichtdoor Jacqie op 03 maart 2006, 13:49

Apentikkertje!
2 Tikkers (diertuinoppassers) die door de hele zaal kunnen lopen, 2 bewakers voor het rechtop uitgezette wandrek (of 2 wandrekken naast elkaar is nog beter). De bewakers blijven in de buurt van het wandrek.
De rest van de klas zijn ontsnapte apen uit de dierentuin (geeft altijd geweldig veel herrie!). Als ze getikt zijn door de oppassers/tikkers dan moeten ze achter het wandrek gaan staan. Ze mogen hun handen/armen door het wandrek steken. De apen die nog vrij zijn, kunnen hun gevangen mede-apen bevrijden door hun handen aan te tikken. Maar de apen die proberen te bevrijden, kunnen getikt worden door de bewakers en dan moeten ze zelf ook achter het wandrek.
Snel tikkers doorwisselen, want snel vermoeid.
Voordeel van dit spel: minder goede tikkers kun je wel heel goed laten bewaken, omdat ze daar niet supersnel voor hoeven te zijn. Ze blijven op een klein gebied. Eventueel kun je ze nog isolatie voor verwarmingsbuizen in de handen geven, zodat ze nog meer bereik hebben. Als apen hierdoor worden geraakt, doet dat geen zeer. En minder goede tikkers hebben snel succeservaringen!
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jacqie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 07:46
Woonplaats: Nijverdal

Spelles hoepels

Berichtdoor Lauwra op 03 maart 2006, 14:13

Ik moet een spelles geven met hoepels. Als inleiding heb ik dat er in de hele zaal allemaal hoepels verspreid liggen (voor ieder kind 1) en als ik de muziek aan zet dan gaan de kinderen om de hoepels heen huppelen. Als de muziek stopt, zoeken de kinderen een hoepel. Daarna zet ik de muziek weer aan en ga ik een paar hoepels weg pakken. De kinderen zoeken weer een hoepel en de kinderen die geen hoepel hebben gaan even op de bank zitten. Hetzelfde idee als de stoelendans maar dan met hoepels.

Heeft iemand ideeen voor een leuke kern en afsluiting met hoepels?
Avatar gebruiker
Lauwra
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 28 feb 2005, 11:59

Berichtdoor Jacqie op 03 maart 2006, 15:20

Ook op muziek:

De hoepels die her en der verspreid liggen zijn busstations. Je hebt ongeveer 2/3 van de leerlingen op een busstation staan. 1/3 van de leerlingen zijn buschauffeur. Zij rijden rond om iemand bij een station op te pikken en zetten die persoon later weer op een leeg station neer om weer iemand anders op te halen. Het gaat om het huppelen op de maat van de muziek, dus geef het ritme aan dmv klappen oid.

Ook op muziek:
Je huppelt op de maat van de muziek. Als je bij een hoepel komt (je mag zelf weten wanneer je daarin gaat staan) dan doe je in de hoepel een bepaalde beweging (bv. kontje schudden). Als je klaar bent, ga je weer uit de hoepel en huppelen op de maat van de muziek.
Je kunt dit uitbouwen door te zeggen dat ze 8 tellen in de hoepel mogen staan en na 8 tellen er weer uit moeten. Of nog verder uitbouwen door te zeggen 16 tellen huppelen, 16 tellen in de hoepel (of 8 tellen.....). Of met tweetallen elkaar aflossen elke 16 tellen. 1 Blijft in de hoepel staan en doet de beweging, de ander gaat rondhuppelen en zorgt op tel 16 terug te zijn om de ander af te lossen.
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Jacqie
PABOforum Baby
 
Berichten: 39
Geregistreerd op: 03 maart 2006, 07:46
Woonplaats: Nijverdal


Keer terug naar Gym / Bewegingsonderwijs

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron